Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Idworx: keuze van 26/28 - zadel - stuur - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Idworx: keuze van 26/28 - zadel - stuur

De Idworx fietsen blijven top producten, ja en inderdaad duur. Maar vergeet niet dat Gerrit Gaastra hoge eisen stelt aan zijn produkten. Bijv. de Magura HS-33 Firm-tech rem stelt zeer hoge eisen aan de productienauwkeurigheid en wordt daarom nauwelijks door andere fabrikanten gebruikt in serieproductie. Ook de Idworx lamphouder en Idworx SON Deluxe Wide Body naafdynamo zijn innovatieve producten. Idworx kwam bij het begin van haar bestaan b.v als eerste met de doordachte kabelgeleiding. Inmiddels heeft ieder zichzelf respecterend fietsmerk deze (toendertijd) innovatie overgenomen. Verder is de service top. Natuurlijk komen er altijd wat (negatieve) zaken aan de orde (SKS spatbord en Truvatic buitenboordlagers) maar aan verbetering wordt gewerkt. Overigens zitten beiden al sinds 2006 op mijn Idworx en tot op heden (dikke 12.000 km) nooit problemen gehad. Feit is wel hoe ga je met je fiets om, regelmatig schoonmaken op z'n tijd smeren en zeker bij regen de wat gevoelige onderdelen goed van vet voorzien.
Alles bijelkaar betaal je voor een Idworx veel geld, maar de één heeft het geld ervoor over en de andere zegt doe mij maar een paar kilo minder. Verschillen van mening en inzicht blijven er altijd bestaan.

Om nog even op het Syntace VRO stuur terug te komen, dit stuur is nog gewoon leverbaar (Syntace in Tacherting in Duitsland), echter Syntace kon niet aan de leveringsvoorwaarden van Idworx voldoen, vandaar dat Idworx op een andere stuur- en pen is overgestapt.

Groeten,
Frits
Dank voor jullie reacties. Elk van U heeft een standpunt waarover kan worden nagedacht omdat er een grond van waarheid in schuilt.

Maar ook heel zeker dank aan AB voor je fijne uiteenzetting. Het is de moeite om het te lezen en te herlezen. Waarlijk een mooi pleidooi voor die fiets, de OR, waar je duidelijk van houdt. Filosofisch, knap en leerrijk.

Op 21/03/11 had ik de gelegenheid om een gesprek te hebben met de heer Gerrit Gaastra. In elk geval publicitair een mooi staaltje van vakmanschap in alle richtingen. Nogmaals dank hiervoor.

Wellicht zijn er onder jullie mensen die de heer GG persoonlijk kennen of van heel wat dichterbij dan dat dit voor mij het geval was. Voor mij was hij tot hiertoe slechts een naam en een foto in een fietsencatalogus. Het gesprek bracht dit alles tot leven, was voor mij waardevol en ik moet vanaf nu opletten niet de advocaat te zullen worden van Idworx.

Jullie zijn op een of andere manier wel een beetje benieuwd naar de resultaten van dit gesprek. Wel ik ga proberen jullie in enkele woorden, in samenspraak met de heer GG, te vertellen wat me dit gesprek heeft bijbracht.

Als fietsenbouwer is hij erg begaan met de tevredenheid van de gebruikers van zijn product, Idworx. Voortdurend is hij op zoek naar verberingen om de beste te kunnen blijven. Maar hij is op zijn beurt ook weer afhankelijk van die mensen van wie hij onderdelen krijgt. Niet altijd worden de orders uitgevoerd overeenkomstig het lastenboek. Hierdoor voldoen soms die onderdelen niet aan de kwaliteitsnorm die Idworx probeert te hanteren en kunnen er klachten opduiken.

De andere kant van de medaille is dat er niets is gemaakt voor de eeuwigheid. Ook de beste onderdelen moeten er vroeg of laat wel eens aan geloven. Slijtage is een gevolg van gebruik want daar dienst zo’n fiets toch ook voor. Of soms ook wel misbruik. Alleen probeert hij de kwaliteitsnorm zo hoog mogelijk te leggen om de klachtenlast zo klein mogelijk te houden.

Ivm met de trapas en lagers blijft de EBB LL bracket, althans voorlopig, een optie. De problemen die opduiken met de standaard geleverde trapas zijn regio gebonden. Zo komen er volgens de heer GG hoegenaamd geen problemen voor in Duitsland met de trapas.

Het achterspatbord is een al langer gekend probleem. Mogelijk zou er hieraan al verholpen worden door de OR vanaf juni 2011 te voorzien van een nieuw type spatbord van SKS.

De nieuwe draaischakelaar van de Rohlofnaaf wordt geplaatst op de nieuwe Idworxfietsen maar soms zitten er wel nog af en toe fietsen bij die al eerder gebouwd zijn met een oudere Rohloff shifter.

Heel wat van deze info is niet nieuw. Ze werd al eerder meegedeeld op dit forum.

Verder kreeg ik advies in de keuze tussen de OR en ER. Dit advies stond onder meer in relatie met het gebruik en de persoonlijke fysieke kenmerken.

Al bij al een fijn gesprek waarin ik toch wel wat geruststelling vond over het feit dat men bij Idworx zeker niet stil zit en blijft zoeken naar de juiste onderdelen en technieken.
Omdat ik me kan voorstellen dat er bij diegenen die dit forum volgen ook mensen zijn die graag de resultaten willen kennen van de gegeven adviezen, toelichtingen en raad wil ik bij dezen jullie het vervolg laten kennen van mijn zoektocht naar een fiets.
Ziehier mijn verhaal.

Op maandag 04/04/11, sprong ik nog eens binnen bij de fietsenhandel Fiets in Hasselt die er in de loop van de maand maart zijn deuren opende. Ik werd er te woord gestaan door een jonge man genaamd Jasper. Deze jonge man heeft kosten nog moeite gespaard om me al de uitleg te geven die ik wenste terwijl hij dan ook nog herhaaldelijk in zijn uiteenzetting werd onderbroken door telefoongesprekken, vragen van collega's, andere klanten... Pijnlijk en gênant soms voor hem maar hij bleef bij dit alles rustig en deed het met de glimlach. Deze jonge man was vervuld van het Idworx-product.

Omdat de tijd op raakte sprak ik met hem af op dinsdag 05/04/11 om test te rijden. Opnieuw heeft Jasper zich toen uitgesloofd om de fietsen, OR en ER, rijklaar te maken zodat ik er het beste type kon uitkiezen.

Daarna maakte ik een afspraak met fietsen Koen in Leuven om er eens te gaan testrijden. Dit was op donderdag 07/04/11. Ditmaal was ik in gezelschap van mijn echtgenote en onze vriendin. De ontvangst was er prima, de uitleg af, de mogelijkheden om fietsen te testen volledig.

Voor mijn vrouwelijk gezelschap was de keuze vlug gemaakt. Het werden de Comfort en de Lady.

Voor mezelf was kiezen wat moeilijker. Ik droomde van de Off Rohler om zijn looks, uitstraling en concept. Maar het verschil in de rijtest was toch duidelijk in het voordeel van de Easy. De Easy Rohler reed naar mijn gevoelen minder zwaar. Misschien lag het aan de banden of bandendruk maar het gevoel bij de Easy Rohler was frisser, minder log, fijner. Met pijn in het hart koos ik, ondanks het magere kleurenaanbod en ik de kleur van de Off Rohler liever zie, dan toch voor de Easy.

En dus werden het uiteindelijk drie Easy Rohlers. De Comfort, Lady en de herenuitvoering, allen in glanzend zwart met EBB LL en kettingkast.

Onze fietsen hebben we aangekocht bij de Fiets in Hasselt. Interessant hierbij was natuurlijk de toch wel wat kortere afstand van onze woonplaats naar de fietsenhandel in Hasselt.

Maar daar bleef het niet bij. Ook het onderhandelen over prijs was een wereld van verschil.
In zijn reactie dd 18 maart 2011 om 11.56 uur zegt AB:
AB Titel: Re: Idworx: keuze van 26/28 - zadel - stuur
Geplaatst: Vr 18 Mrt, 2011 11:56
[fluistermodus aan] Het moet geen probleem zijn om voor die prijs ook een complete tassenset, wat banden, extra remblokjes, reservespaken, pedalen en een magura & rohloffonderhoudset bij te pingelen (zeker als je 3 fietsen koopt, dan is het pingping voor de dealer, beetje sluw brengen dus [fluistermodus uit]
En zelfs in het tv-programma Volt in de maand april 2011 kwam een universiteitsprofessor uitleggen dat je voor aankopen die gepaard gaan met belangrijke bedragen, best kan onderhandelen over de prijs.

De uitgangspositie van fietsen Koen is dat wanneer je zo'n fiets wil kopen, je er ook het geld voor hebt of moet voor over hebben en er dus voor hoort te betalen. Je zeurt niet over de prijs of over er iets bij te krijgen.

Een fiets van die prijsklasse aan de man brengen is in Leuven geen probleem en verklaart hun houding. Zelfs een klant die er met een bestelling van drie fietsen komt aandraven, maakt daar geen indruk meer.

Maar nogmaals, geen slecht woord over deze fietsenhandel, over de bereidwilligheid of inzet om de klant te woord te staan. Ik verwijt deze mensen niets. Alleen is het onbegonnen werk om er te onderhandelen over de prijs – lees: het bekomen van bijkomend materiaal want aan de prijs wordt er niet gesleuteld. Ze zijn er zo zeker van hun stuk dat ze niet hoeven na te denken over het feit of ze iets moeten doen om een mogelijke klant in huis te houden. De zekerheid geboden door het behaalde verkoopcijfer – ze verkochten er vorig jaar ruim 500 Idworxfietsen hetgeen bijna 1/3 van de Idworx productie betekent – geeft hen een macht die gelijktijdig ook een zekere “arrogantie” inhoudt. Maar men bakt natuurlijk wel op meerdere plaatsen brood en dus moet je als kandidaat koper zelf op oorlogspad.

Heel anders was dat dan in Hasselt bij de Fiets. Wij zijn er ondanks de moeilijke omstandigheden waarin de jonge man, Jasper, moest werken en hij onze aandacht moest proberen te behouden, heel fijn en goed geholpen en hebben er kunnen onderhandelen met goed resultaat als gevolg. Jasper verdient in de bloemen te worden gezet. Een geweldige ambassadeur voor Idworx. Ere wie ere toekomt.

En na deze uiteenzetting kan ik me ook voorstellen dat er mensen zijn die graag iets vernemen over onze rijervaringen met de Idworx.

Wel, de fietsen rijden fijn. Sedert we ze in ontvangst mochten nemen, dat was op 10 juni 2011, hebben we er ruim vijfhonderd kilometer opzitten. Op zich geen groot aantal kilometers maar voldoende om een eerste rijindruk te kunnen weergeven. Ik ga me niet begeven op het terrein van de superlatieven want dan heb je er geen meer over wanneer je nog eens iets duidelijk in de verf wil zetten. Maar ze rijden echt wel fijn. We zijn tevreden over de gemaakte keuze.

Het rijden met de Rohloff naaf is een beetje wennen. Om te verschakelen, naar boven of onder, maak je gebruik van een soort “zweefmoment” in de druk op de trappers. Gaandeweg leer je daarbij het juiste gevoel in de druk op de trappers te vinden.
Tijdens het rijden in de eerste zeven versnellingen hoor je een gezoem in de naaf en heb je het gevoel dat je zwaarder moet trappen om vooruit te geraken. Of dit ook zo is zal ik maar aan de specialisten over laten.

In aanvang hield ik me aan het bandendrukschema dat is bijgevoegd. Dit is mogelijk wel een comfort bandenspanning maar ik heb de druk aangepast naar boven hetgeen de fiets een heel wat betere loop geeft. Het verlies aan comfort is verwaarloosbaar.

Mijn echtgenote, die koos voor de Easy Rohler Comfort, bekloeg zich herhaaldelijk over de opstelling van de drinkbushouder. Bij op-en afstappen kwetste ze zich vaak aan dit accessoir. En gezien haar kleinere gestalte – 1,53 m – kon ze bij een stop nooit met de fiets tussen de benen gaan staan door de plaatsing van deze drinkbushouder. Er is gewoon te weinig ruimte tussen de drinkbushouder en de zadelpunt hetgeen gecombineerd met de hoogte waarop de drinkbushouder is opgesteld er voor zorgde dat ze zich bezeerde in de schaamstreek. Dus heb ik drinkbushouder daar weggenomen. Maar alvast dit is een werkpunt voor de heer Gerrit Gaastra.

Gepakt en gezakt hebben we met onze fietsen nog niet gereden. Ervaringen hieromtrent kunnen we dus nog niet weergeven.

Met dank aan allen, die in de loop van mijn onderzoek naar een fiets, advies en raad hebben gegeven. Jullie medewerking was waardevol.
Dus geen OR? Heb je de OR (extreme) ook met big apples geprobeerd, wellicht was er dan minder snelheidsverschil opgetreden met de ER (supreme). Omgekeerd kun je de ER ook eens met Schwalbe Extremes proberen en dan eens een bospaadje nemen. Weet echter niet of de meest brede banden ook onder de ER kunnen.... Voor een expeditie over onverharde wegen is dat bij de OR namelijk wel een voordeel. Geometrisch gezien vind ik de OR erg prettig rijden (langere wielbasis en naloop dan de ER). Afgelopen zomer 75kmh in een afdaling met volledige bepakking en geen enkele resonantie, heerlijk gevoel van vertrouwen gaf dat. Maar zonder ooit op de ER gereden te hebben, denk ik dat dat ook een heerlijk fietsje is (een vriend van me was er zo enthousiast over dat ik zelf ook een idworx wilde). Zelf rijdt ik inmiddels met de groene magura-remblokjes (op advies van mensen hier op het forum) en die remmen heerlijk. Je CSS coating gaat dan langer mee en het remt nog stiller dan de grijze remblokjes. Verders zou ik (gezien hier op het forum) een oude binnenband om je achterdrager wikkelen, zodat ook je tubus wat langer mee gaat.
In ieder geval veel succes met je fietsje en veel rijplezier toegewenst.
Hoi Traveller,
Veel plezier met jullie 3 Idworxen!
Inderdaad is de plaatsing van de bidonhouder op de Idworx ER Comfort niet goed.
Zit er onderaan de de buis die van balhoofd naar bracket gaat geen 2 inbusboutjes? Zo ja dan kan je hier een bidonhouder plaatsen.
Indien niet, dan nog 2 mogelijkheden, ten eerste ik weet niet of jullie al fietstassen hebben, maar die van Ortlieb hebben achter een aparte uitsparing voor een bidon.
Of ten tweede plaats op jouw fiets een 3e bidonhouder onderaan de buis die van balhoofd naar bracket gaat.

Verder levert Idworx bij zijn fietsen een tasje mee met daarin handleidingen, wat losse inbusboutjes/opzetstukjes en ook speciale plakkers die je op je Tubusdrager kan plaatsen, zodat de haken van de fietstassen de dragers niet kunnen beschadigen. Eventueel Ductape helpt ook.

Laat nog eens weten hoe de fiets verder bevalt ook onder zware omstandigheden met bepakking.
Groet
Frits
Beste allemaal,

Bij deze wil ik jullie graag verwijzen naar onze blog die je kan vinden op:
https://compostela2013abba.wordpress.com/

Hier staat onze hele reis naar Santiago de Compostela uitgelegd samen met de resultaten van onze fietsen.

Veel leesplezier.
Alex