Additionally, paste this code immediately after the opening tag: kaart maken met gefietste route - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

kaart maken met gefietste route

ik lees nu dat je juist helemaal geen track hebt. vergeet het voorgaande, dat gaat niet helpen.
Fr.
Roald schreef:Was zelf nieuwsgierig, blijkt dat in mijn oude ANWB wegenatlas uit de jaren '80 heel Joegoslavie staat... De wegen zullen toch wel niet zo heel veel veranderd zijn na de opsplitsing?
Off topic: Toevallig was er maandag een aardige docu van Frans Bromet over Montenegro op tv, risicojongens (deel 2). Daar zag je de snelweg die ze aan het aanleggen zijn naar Zabljak. Dat hele Durmitor valt ten prooi aan projectontwikkelaars, dus gauw erheen voordat het verpest wordt!
http://dokument.ncrv.nl/ncrvgemist/24-1 ... ens-deel-2
Ik ben uiteindelijk met Bike Route Toaster aan de slag gegaan en ben inmiddels van Ljubljana tot aan Zagreb gekomen. Het is wel handig dat ik kan wisselen tussen Google Maps en OSM, want sommige kleine weggetjes staan niet bij de één en andere niet bij de ander.

Als ik tussentijds wissel van kaartsysteem dan zie ik dat de wegen niet precies over elkaar liggen. De route, gemaakt op de ene kaart, valt dan niet samen met de andere kaart. Levert dat nou toch wel een bruikbare GPS track op? Want dat is een van mijn intenties: om een goede GPS track ter beschikking te stellen (ook al heb ik zelf geen GPS of kennis van deze materie).

Internet Explorer 8 loopt bij mij vast met de directe link. Hoe is dat bij mijn dierbare forumvrienden??
Route ziet er goed uit en werkt ook in IE 8 (alleen protesteert die wel).
IE 8 werkt niet lekker bij dit soort kaarten, ik gebruik liever Firefox. De kleine verschillen tussen osm en google maps zijn goed bruikbaar, de GPS zelf heeft ook afwijkingen. Ik denk dat je in Bosnië grotere verschillen kan zien. OSM lijkt mij betrouwbaarder, je kan het ook zien aan de satellietfoto of de weg goed is ingetekend. Bij bikeroutetoaster kan je het beste de routes niet te lang maken, beter in een aantal stukken opdelen anders wordt het laden erg traag.
De tovenaar schreef:Route ziet er goed uit en werkt ook in IE 8 (alleen protesteert die wel).
IE 8 werkt niet lekker bij dit soort kaarten, ik gebruik liever Firefox. De kleine verschillen tussen osm en google maps zijn goed bruikbaar, de GPS zelf heeft ook afwijkingen. Ik denk dat je in Bosnië grotere verschillen kan zien. OSM lijkt mij betrouwbaarder, je kan het ook zien aan de satellietfoto of de weg goed is ingetekend. Bij bikeroutetoaster kan je het beste de routes niet te lang maken, beter in een aantal stukken opdelen anders wordt het laden erg traag.
Mooi, er komt schot in de zaak.

Hoe lang mag de route zijn in Toaster, zodat hij nog lekker draait? Ik loop zo vaak vast (nu met Google Chrome) dat ik er geen inschatting van kan maken wat te veel data is en wat vastlopen.
bikelike schreef:Hoe lang mag de route zijn in Toaster, zodat hij nog lekker draait? Ik loop zo vaak vast (nu met Google Chrome) dat ik er geen inschatting van kan maken wat te veel data is en wat vastlopen.
Probeer ook eens mapmyride.com. Vergelijkbaar met bikeroutetoaster maar loopt in elk geval hier minder vaak vast.
Je route ziet er veelbelovend uit, zowel in Firefox als IE.
Bikeroutetoaster lijkt zich te verslikken in complexe route berekeningen. Plaats je je punten dicht na elkaar of zijn er weinig route mogelijkheden dan gaat het meestal wel goed.
Mapmyride heeft daar minder last van en heeft nog iets meer verschillende kaarten maar je moet betalen om die vervelende advertenties kwijt te raken.
Ik denk dat het laden van de route niet zozeer het probleem is maar idd het intekenen (en het berekenen) van de route. Misschien is ie al aan de lange kant en zal je de route beter eerst per etappe kunnen invoeren? Deze tracks kan je downloaden als gpx en die kunnen wel weer aan elkaar geplakt worden tot één die je dan weer publiceert.

@frank mapmyride is géén aanrader. Stikt van de reclamebanners en kan alleen google maps weergeven (geen osm). Loopt nog vaker vast.
Ah ik zie nu dat ze osm hebben toegevoegd, toch maar eens uitproberen ;-)

Na wat uitproberen zie ik dat de routing gebaseerd is op de wegen van google maps en niet op osm, gaat dus niet lukken in Bosnië. :(
De tovenaar schreef:@frank mapmyride is géén aanrader. Stikt van de reclamebanners en kan alleen google maps weergeven (geen osm). Loopt nog vaker vast.
Ah ik zie nu dat ze osm hebben toegevoegd, toch maar eens uitproberen ;-)

Na wat uitproberen zie ik dat de routing gebaseerd is op de wegen van google maps en niet op osm, gaat dus niet lukken in Bosnië. :(
De reclame verdwijnt als je een paar dollar betaald. Vond, en vind, ik een minder groot probleem dan bikeroutetoaster dat voortdurend vastloopt.

Of Mapmyride stiekem toch Googlemaps kaarten weergeeft als je OSM kiest kan ik niet beoordelen, mag het niet hopen. Maar zelf als het zo is blijf ik toch liever nog even bij deze routeplanner. Mag toch wel? :) Het is echt een verademing om rustig door te kunnen klikken en editen zonder die voortdurende time-outs waarna je weer opnieuw kunt beginnen.
frank bueters schreef: Of Mapmyride stiekem toch Googlemaps kaarten weergeeft als je OSM kiest kan ik niet beoordelen, mag het niet hopen.
Lijkt er wel op. Routering werkt niet op fietspaden die niet op de google map staan, en al helemaal niet op de wegen in Bosnië. Helaas is bikeroutetoaster de enige planner (voor zover ik weet) die zowel osm als google maps navigatie aan boord heeft. Bikemap.net en gpsies.com hebben overigens ook osm kaarten en zijn gratis zonder storende banners (maar werken helaas ook uitsluitend mbv google maps routering).
DeFietsreiziger schreef:Met satview kan je de wegen meestal wel zien en dan teken ik er gewoon over heen. Je route is alleen niet zo nauwkeurig.
Dit was een gouden tip, Leo. Ik ben aan de slag gegaan met de satelite view en klik de route gewoon in de hagelwitte wegen ('k wist niet dat asfalt zo licht kon zijn) en macadam.

Ik ben al in Monte Negro!
Die nieuwe snelweg bij Zabljak staat er nog niet helemaal op, ik heb 'm maar voor een deel ingetekend op osm ;-)
De tovenaar schreef:
frank bueters schreef: Of Mapmyride stiekem toch Googlemaps kaarten weergeeft als je OSM kiest kan ik niet beoordelen, mag het niet hopen.
Lijkt er wel op. Routering werkt niet op fietspaden die niet op de google map staan, en al helemaal niet op de wegen in Bosnië. Helaas is bikeroutetoaster de enige planner (voor zover ik weet) die zowel osm als google maps navigatie aan boord heeft.
Misschien ligt het aan de beperkte kaart van Bosnië in alle systemen maar als ik Erik's route open in mapmyride zie ik dezelfde kaart als in bikeroutetoaster, met dezelfde beperkte autorouterings mogelijkheden.
Zou je een voorbeeld kunnen geven waar osm echt afwijkt van de kaart(en) die mapmyride gebruikt? Ik ben geïntersseerd omdat ik een route door Spanje (ca 2500 km) plan en juist het idee had dat de kaart in mapmyride minstens even uitgebreid was als de osm kaart in bikeroutetoaster.
Frank
frank bueters schreef:Misschien ligt het aan de beperkte kaart van Bosnië in alle systemen maar als ik Erik's route open in mapmyride zie ik dezelfde kaart als in bikeroutetoaster, met dezelfde beperkte autorouterings mogelijkheden.
Zou je een voorbeeld kunnen geven waar osm echt afwijkt van de kaart(en) die mapmyride gebruikt? Ik ben geïntersseerd omdat ik een route door Spanje (ca 2500 km) plan en juist het idee had dat de kaart in mapmyride minstens even uitgebreid was als de osm kaart in bikeroutetoaster.
Frank
Bosnië is voor google zo'n witte vlek op de kaart, routering lukt daar (nog) niet met google. Via osm (bikeroutoaster) lukt het wel. Spanje is minder goed in kaart gebracht op osm dus daar heb je meer aan met google maps (dus die kan je beter op mapmyride plannen). Af en toe zal je misschien wat fietspaden en onverharde wegen missen die je wel op de osm kaart ziet, die moet je dan overtrekken ipv automatisch te laten routeren.
De tovenaar schreef:Bosnië is voor google zo'n witte vlek op de kaart, routering lukt daar (nog) niet met google. Via osm (bikeroutoaster) lukt het wel. Spanje is minder goed in kaart gebracht op osm dus daar heb je meer aan met google maps (dus die kan je beter op mapmyride plannen). Af en toe zal je misschien wat fietspaden en onverharde wegen missen die je wel op de osm kaart ziet, die moet je dan overtrekken ipv automatisch te laten routeren.
Ik zie het. Ik zie ook dat Erik's route tot Zagreb ging, dat blijkt nog niet Bosnië te zijn. Daar werkt Google maps blijkbaar ook nog wel, vandaar. Eenmaal een stuk in Bosnië is er veel verschil tussen de routering van osm en mapmyride (die overigens ontkennen de kaart van google te gebruiken, maar wellicht dan toch wel de routering).
Fr.
Jippie, klaar: http://bikeroutetoaster.com/Course.aspx?course=202023 en http://bikeroutetoaster.com/Course.aspx?course=202028
De tovenaar schreef:Deze tracks kan je downloaden als gpx en die kunnen wel weer aan elkaar geplakt worden tot één die je dan weer publiceert.
In welk gratis en makkelijk programma plak ik ze aan elkaar?

Waar ga ik de nieuwe gpx publiceren? Gtracks.nl lijkt me aardig, big bike maps ook, maar die is wat leeg. Onze fietsvakantiewiki natuurlijk (althans een verwijzing). Wat nog (internationaal / lange afstand)?
Je kan beide tracks downloaden als gpx bestand.
Die kan je met http://www.gpsvisualizer.com/convert_input samenvoegen tot één.

Output format: gpx
Upload your files here: course1.gpx en course2.gpx (bijvoorbeeld)

Na convert krijg je een link met de gpx file die je weer kan uploaden.
Een site is bikemap.net omdat je hier ook osm kaarten als ondergrond kan zien:
http://www.bikemap.net/route/804253

Ik heb even je track geprobeerd maar de route blijkt behoorlijk te zijn ingekrompen.
Misschien kan je een andere site proberen, gpsies.com misschien?
Erik, er lijkt iets mis met het eerste deel van je route. Het tweede deel laat zich probleemloos importeren in Mapsource, het eerste geeft een foutmelding.
De tovenaar schreef:Ik heb even je track geprobeerd maar de route blijkt behoorlijk te zijn ingekrompen.
Misschien kan je een andere site proberen, gpsies.com misschien?
Dank je, Minko. Ik vond de route toch al erg kort: met bikeroutetoaster een kleine 1100 vanaf Zagreb, terwijl ik bij de handmatig ingevoerde stukken erg precies de ondergrond heb gevolgd. Volgens mijn fietscomputertje was het meer dan 1500 :!:

@ Frank: die aan elkaar geplakte versie van Minko, doet die het wel in Mapsource?
Ik heb jouw 3 tracks in Mapsource bekeken en aanelkaar geplakt als bikelike.gpx:
http://mijndev.openstreetmap.nl/~ligfietser/ofm_balkan/

Was de totale route 1500km of alleen het stuk vanaf Zagreb?
In Mapsource kom ik tot 1235. Je mist misschien wat kilometers doordat je heen en weerfietst bij het boodschappen doen, een verkeerde afslag neemt etc. Ook is er een afwijking in de km teller en het plotten op de kaart.

Hier zie je route op gpsies:
http://www.gpsies.com/map.do?url=http:/ ... kelike.gpx

(als je een website hebt, kan je de gpx daarop zetten en dan via gpsies naartoe linken:
bijv gpsies.com/map.do?url=http://www.fotoboom.nl/..../bikelike.gpx)
bikelike schreef:@ Frank: die aan elkaar geplakte versie van Minko, doet die het wel in Mapsource?
probleemloos.
Ik denk dat het verschil in afstand minder raadselachtig is dan het lijkt :wink:

Afbeelding