Additionally, paste this code immediately after the opening tag: bijna al mijn kettingen knappen, wat kan ik hier aan doen? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

bijna al mijn kettingen knappen, wat kan ik hier aan doen?

Hoi,

ik zal mijn tandbladen ook eens inspecteren. Bij deze twee foto's:

http://fotobestelservice.nl/prive/ketting_1.jpg

http://fotobestelservice.nl/prive/ketting_2.jpg
Kettingen gaan niet stuk omdat je zo vreselijk sterk bent, je kunt er een personenauto mee ophijsen.

Wat dan wel:
fabricagefouten, zeker SRAM heeft een tijd terug wel een serie gehad die niet deugde, misschien dat je daar juist een van had

Schoonmaken in zuur milieu, een avond in citrusontvetter of iets anders groens laten weken kan funest zijn

Verkeerde montagetechniek, 9sp en dunner nooit met een kettingpons aan elkaar fabrieken, maar de bijgeleverde sluitschakel of verbindingspen gebruiken. Of de pen opnieuw verklinken zoals met campa 11sp gereedschap of Rohloff revolver

Verkeerde schakeltechniek. cassettes zijn ontworpen om kracht op de ketting te kunnen zetten zodat je hem niet openbuigt bij het schakelen. Als je zelf tandwielen door elkaar gemixed hebt gaat dat niet meer op, en bij een zwaar vervuilde aandrijflijn is de kans natuurliojk ook groter dat de ketting het schakelspoor niet meer kan vinden
jeroen_ schreef:Bij deze twee foto's:
Is deze ketting 2000 km. oud? Een ketting verdient wel enig onderhoud; :wink:
Kettingen gaan niet stuk omdat je zo vreselijk sterk bent, je kunt er een personenauto mee ophijsen.

Wat dan wel:
fabricagefouten, zeker SRAM heeft een tijd terug wel een serie gehad die niet deugde, misschien dat je daar juist een van had
ik acht de kans groot dat ik zo'n exemplaar uit die serie had...
Schoonmaken in zuur milieu, een avond in citrusontvetter of iets anders groens laten weken kan funest zijn
Dat doe ik inderdaad normaal gesproken wel, maar bij de laatste ketting heb ik hem nog helemaal nooit schoongemaakt.
Verkeerde montagetechniek, 9sp en dunner nooit met een kettingpons aan elkaar fabrieken, maar de bijgeleverde sluitschakel of verbindingspen gebruiken. Of de pen opnieuw verklinken zoals met campa 11sp gereedschap of Rohloff revolver
Okee dit wist ik niet, alleen dat dit voor de Shimano ketting van toepassing was. Omdat ik vroeger minder dan 9 bladen had op vorige fietsen had ik waarschijnlijk dit probleem nooit. Maargoed, goed om het alsnog te weten :)
Verkeerde schakeltechniek. cassettes zijn ontworpen om kracht op de ketting te kunnen zetten zodat je hem niet openbuigt bij het schakelen. Als je zelf tandwielen door elkaar gemixed hebt gaat dat niet meer op, en bij een zwaar vervuilde aandrijflijn is de kans natuurliojk ook groter dat de ketting het schakelspoor niet meer kan vinden
ik heb geen tandwielen door elkaar gemixt

samengevat denk ik dat de oorzaak van dit zich herhalende probleem is dat ik enkele kettingen uit slechte series heb gekocht en dat ik de kettingen verkeerd heb ingekort. Ik wil iedereen bedanken voor de reacties en hulp. Ik ga een fatsoenlijke kettingpons kopen en ik bestel wat extra Shimano pinnen [voor mijn net gemonteerde Shimano ketting die gelukkig nauwelijks overslaat!] zodat ik de ketting op de juiste manier kan inkorten mocht dat nodig zijn. En ik blijf dan voorlopig maar even bij Shimano kettingen omdat ik daar de beste ervaringen mee heb...
Ik hoop dat je er dan ook vanaf bent!

Het is niet alleen een vervelend dat je ketting breekt, maar je kunt er ook ontzettend smerig door vallen.

Heb vorig jaar zelf een hergebruikt powerlinkje door midden getrapt. Dom, dom, dom... Gelukkig zat ik toen in het zadel en had ik een reservelinkje bij me.
jeroen_ schreef:* binnen 2000 kilometer heb ik op 3 punten een breuk.
... :wink: Misschien dat één op de zoveel duizend schakels breken en die zitten toevallig allemaal bij jou. Alle andere fietsers zijn je dankbaar. :wink: ...
We raken hier zo ongeveer door onze voorraad opties heen.
Maak je graag een stoplichtsprint? Het eerste aanzetten is m.i. het moment waarop de meeste kracht op de aandrijving komt. Ik heb eens een forse vriend van mij op mijn stadsfiets zien wegrijden. Het ding boog alle kanten op....
Leon
jeroen_ schreef: en ik bestel wat extra Shimano pinnen [voor mijn net gemonteerde Shimano ketting die gelukkig nauwelijks overslaat!] zodat ik de ketting op de juiste manier kan inkorten mocht dat nodig zijn.
.
Ik kan er naast zitten, maar het klinkt alsof je doortrappen normaal vindt, de ketting zonder smering in een ijltempo aan gort trapt, en dan met een nieuw pinnetje het doorhangen wil gaan oplossen.

Mag de ketting dan ook misschien protesteren? :shock:
Hoi Marten!

ik vind doortrappen niet normaal, maar omdat ik nog een nieuwe Shimano ketting had liggen en deze op gebruikte tandwielen heb gezet was ik positief verbaasd dat dat maar af en toe doortrapt. Ik verwacht dat het zelf wel inslijt. Maar normaal gesproken vind ik het niet normaal.

Ik smeer mijn ketting best vaak, vooral in de winter (wekelijks) en normaal gesproken maak ik de ketting ook af en toe schoon, echter met de laatste ketting ben ik lui geweest en heb dat niet gedaan.
jeroen_ schreef:Ik smeer mijn ketting best vaak, vooral in de winter (wekelijks)
Wekelijks in de winter 'best vaak'?? In de zomer is wekelijks smeren maar net voldoende en dan moet het nog droog zijn ook. Als het echt nat is: dagelijks. Bij pekel: schrijf je ketting gerust binnen 1000 km af, ook als je dagelijks smeert.
Leon
Hoi Leo,

wekelijks is nu gezien de roest inderdaad toch te weinig, maar om nou dagelijks te gaan smeren... Het hangt ook af van de omstandigheden en het smeermiddel (als ik zomers kaarsvet gebruik dan hoef je echt niet iedere week te smeren is mijn ervaring), en ik wacht altijd totdat ik merk dat te ketting droog begint te worden. Te veel smeren zorgt misschien ook voor extra aantrekken van viezigheid? Met deze laatste probleem ketting had ik natuurlijk vaker moeten smeren, maar mijn vorige kettingen heb ik naar mijn mening vaak genoeg gesmeerd en deze gingen ook wel zo'n 8000 kilometer of langer mee. (de uitzonderingsgevallen die dus niet knapten)
als ik die foto's bekijk dan is die ketting is in mijn ogen zeer slecht behandeld geweest; mijn oude versleten fiets die achter mijn tuinhuis staat op te roesten heeft een ketting die in betere staat is :D

probeer eens een ketting na elke rit met water en zeep te kuisen, daarna afdrogen met droge vod, daarna smeren met kettingolie (geen kaarsvet)

een ketting die 8000km erop zitten heeft zal wel al serieus uitgezet zijn, meet eens de lengte van een schakel; als die dan nog zo slecht onderhouden wordt dan is het al een wonder dat je niet eerder klaagt van andere kettingproblemen (ketting die doorslaat, tandwielen vooraan die verslijten, cassette die ook veel te rap verslijt, derailleurwieltjes die vlijmscherp worden, ...)
als ik die foto's bekijk dan is die ketting is in mijn ogen zeer slecht behandeld geweest; mijn oude versleten fiets die achter mijn tuinhuis staat op te roesten heeft een ketting die in betere staat is :D

probeer eens een ketting na elke rit met water en zeep te kuisen, daarna afdrogen met droge vod, daarna smeren met kettingolie (geen kaarsvet)

een ketting die 8000km erop zitten heeft zal wel al serieus uitgezet zijn, meet eens de lengte van een schakel; als die dan nog zo slecht onderhouden wordt dan is het al een wonder dat je niet eerder klaagt van andere kettingproblemen (ketting die doorslaat, tandwielen vooraan die verslijten, cassette die ook veel te rap verslijt, derailleurwieltjes die vlijmscherp worden, ...)
Hoi Gunther, bedankt voor je reactie. Ik heb de ketting echt niet speciaal slecht behandeld, maar ik moet toegeven dat hij er wel slecht uit ziet. Zoals ik al schreef heb ik hem wel wekelijks gesmeerd, dus hij is ook niet expres helemaal mishandeld o.i.d.

Ik heb echt kettingen gehad die 8000 kilometer zonder overslaan functioneerden. Daarna beginnen ze over te slaan en hoewel je dan officieel ze moet vervangen heb ik de neiging ze nog verder op te rijden, maar de veiligheid neemt natuurlijk wel af dus officieel is dit af te raden. Ik zal deze ketting in ieder geval vaker gaan smeren. Hoewel ik 's winters geen kaarsvet gebruik vanwege de te lage temperatuur, zijn mijn ervaringen met kaarsvet behoorlijk positief. (je kan enkele honderden kilometers soepel rijden zonder smeren en zonder dat er viezigheid aan de ketting komt) Je kan van die goedkope graf-kaarsen bij bijv. de Xenos kopen en die verwarm ik dan in een pannetje en leg daar de ketting dan in. Maar omdat dit nogal bewerkelijk en gevaarlijk is (brandgevaar, heet kettingvet) doe ik het de laatste tijd niet meer.
tuurlijk kan een ketting 8000km meegaan maar als je dan je ketting vervangt moet je er ook je cassette en je voorste kettingbladen mee vervangen (terwijl een ketting slechts 20euro ofzo kost ga je met cassette en kettingbladen al gemakkelijk de 100euro overschrijden)

meest ideale is eigenlijk om met een tweetal kettingen afwisselend te werken, bv. elke 2 weken van ketting wisselen; op die manier spaar je je cassette en kettingbladen het langste (en dat zijn toch de duurste)

ahja, ketting smeren is belangrijk maar ketting kuisen is nog veel belangrijker!
Ik heb met belangstelling deze discussie gelezen omdat ik zelf het zelfde probleem tegen kom.
Ik heb net met 500 km een sram ketting pc971 gereden. Afgelopen zaterdag brak de ketting, en het bleek dat er 4 scheuren op diverse plaatsen in zitten. Ik rijdt al jaren met deze kettingen zonder problemen. Ik heb dit nog nooit gezien, zelfs nog nooit een ketting gebroken. De fiets is voor gewoon wegverkeer gebruikt ( koga traveller)

Er wordt wel gezegd dat dit door de pekel zou komen, maar waarom heb ik hier dan nog nooit eerder last van gehad

Ik zal eens kijken of ik een foto kan plaatsen

groet

Frank
Hoi

Ik heb met belangstelling dit verhaal gelezen. Afgelopen week brak mijn ketting. Een sram pc971, hij bleek op 4 plaatsen gescheurd te zijn. Er is net 500km mee gereden, gewoon op de weg ( koga traveller). Ik heb dit nog nooit gehad, er wordt gezegd dat het door de pekel komt, maar waarom heb ik het dan nog nooit eerder gehad, ik rijdt al jaren met sram. Heeft iemand enig idee, en wat moet ik er meer, volgens mij is Agu die importeur

groet

Frank

http://img577.imageshack.us/img577/8171/ketting1.jpg
http://img204.imageshack.us/img204/63/ketting2.jpg
Dit ziet er verschrikkelijk uit. Speculeren over mogelijke oorzaken hebben we hier al genoeg gedaan, maar dat is 99% zinloos.
Terug naar SRAM! Zij mogen dit gaan verklaren.

Formeel moet je terug naar de leverancier. En hij zou dan contact met SRAM op moeten nemen.
Maar in dit geval zou ik rechtstreeks contact opnemen met SRAM. Al bestaat er een redelijk kans dat ze je daar met een kluitje terug gaan sturen naar het riet bij je leverancier. Dit vind ik echter ernstig genoeg om dat niet te accepteren. Het breken van een ketting kan levensgevaarlijk zijn.

http://www.sram.com/contact

European Headquarters
SRAM Europe Sales & Services BV
Paasbosweg 14-16
3862ZS Nijkerk
The Netherlands
Tel: +31 33 4506060
Dit lijkt me gewoon een ondeugdelijk product. Terug naar SRAM/winkel lijkt me.
Frank,

In mijn ogen is dit ook duidelijk een garantieprobleem/fabricagefout die SRAM moet oplossen, een ketting mag zo niet scheuren! Als jij naar hen toe kan aantonen dat montage en onderhoud/smering van de ketting steeds correct is verlopen dan sta je volledig recht in je schoenen.

Ik zou hen er ook op wijzen dat een kettingbreuk in sommige gevallen kan lijden tot zware valpartijen en blessures.

Gunter
knarf2 schreef:Hoi

Ik heb met belangstelling dit verhaal gelezen. Afgelopen week brak mijn ketting. Een sram pc971, hij bleek op 4 plaatsen gescheurd te zijn. Er is net 500km mee gereden, gewoon op de weg ( koga traveller). Ik heb dit nog nooit gehad, er wordt gezegd dat het door de pekel komt, maar waarom heb ik het dan nog nooit eerder gehad, ik rijdt al jaren met sram. Heeft iemand enig idee, en wat moet ik er meer, volgens mij is Agu die importeur

groet

Frank

http://img577.imageshack.us/img577/8171/ketting1.jpg
http://img204.imageshack.us/img204/63/ketting2.jpg
Dit moet niet mogen, tenzij je de ketting heel lang in een zuur reinigingsbad hebt laten liggen.
Contact gehad met het hoofdkantoor, ze verwijzen mij naar de fietsenmaker. Ik ben bang dat ik er dan niets meer van hoor maar ga het toch maar proberen

gr

Frank