Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trapas Shimano bb un 25 - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Trapas Shimano bb un 25

Roadster schreef:
Peteragain schreef:....ik zal er een Shimano bb un 54 in doen,tenzij iemand me iets beters aanraadt.......
Interessant vind ik dat zo'n belangrijk, en vrij complex, deel als een trapas zo goedkoop is,.......
Veel besproken onderwerp met als eindresultaat:
Alle nieuwe trapassystemen van NA het vierkant-systeem zijn matig tot zeeeeeeeer slecht. Ja, het is echt ongelofelijk.
Dit is een van meest bizarre fietstechniek verhalen, schande zelfs :oops: !!!!

Tkan kapot maar over het algemeen alleen maar dit soort verhalen terwijl zo'n as haast niks kost !! :
http://www.mtbr.com/cat/drivetrain/bott ... 04crx.aspx

Shimano heeft de oude UN5x (=105/LX, volle as) en de oude UN7x(=Ultegra/XT, asje was hol) vervangen door 1 type: de UN 54.

En ja hoor de hele wereld (internet is genadeloos) weet nu wel dat je de UN 54 moet hebben:
http://www.chainreactioncycles.com/Cate ... goryID=144

http://cnc-bike.de/product_info.php?cPa ... 2ac454f0ba

Althans als jouw trapstel ook 'vierkant' is. Veel mensen kopen tegenwoordig maar weer een vierkant trapstel omdat zelfs het allenieuwste (BB30 e.d. systemen) nog duurdere en nog grotere onbetrouwbare onzin is. Die moderne asjes vervangen bij 5.000 km noemen ze in de fietsbladen al normaal. Tja het technisch inzicht van de heren redacteuren is ook niet meer wat het geweest is. En ze hebben natuurlijk ook een hypotheek die je moet betalen.

Maar enfin UN 54, idd super goede prijs/kwaliteit verhouding, eind goed al goed :wink: .
Als het modern moet wezen en een domme vierkante trapas niet goed genoeg is monteer je toch gewoon BB16 wedgelock cranks met Quartolink :D
Hoe staat het overigens met die Kinex asjes die je bij B4T kunt kopen? Als het in de Santos zit dan moet het toch wel net zo goed zijn als de shimano?

Ik vraag dit omdat ook ik voor mijn volgende vakantie een nieuwe trapas wil monteren.
Die kinex BB's gaan waarschijnlijk net zo langzaam in kwarts om als de genoemde Chin Hauer, of de Shimano's..

Serieus, geen flauw idé, maar ik heb wel gelezen, hier op dit topic en op het net, dat de bb UN 54 gewoon een geen gezeur, trappen maar ontwerp is.
Dus als je vierkante crancks hebt, misschien gewoon de UN xx doen, Ik betaalde 18 Euro voor de UN 54, dus niet bepaald veel geld voor zo'n belangrijke operatie.
Me noviteiten als HollowTech II heb ik geen ervaring, maar ik ben over mijn OctaLink trapasjes (Shimano 105) dik tevreden, hoor.

.tsooJ
paul1987 schreef:Hoe staat het overigens met die Kinex asjes die je bij B4T kunt kopen? Als het in de Santos zit dan moet het toch wel net zo goed zijn als de shimano?

Ik vraag dit omdat ook ik voor mijn volgende vakantie een nieuwe trapas wil monteren.
Kinex is niet slecht maar voor een ver weg op vakantiefiets beter een Shimano

Shimano heeft diepere splines op de cups dus (de)monteert makkelijker.
Gemiddeld genomen gaat een Kinex eerder dramatisch stuk dan een Shimano, die blijven meestal nog wel op een of andere manier draaien.
Ongeveer 100 gram lichter dan een un 54, een Token Bottom Bracket.

Afbeelding

Weet niet of dit bagger of goed is?
DeFietsreiziger schreef:Ongeveer 100 gram lichter dan een un 54, een Token Bottom Bracket.

Afbeelding

Weet niet of dit bagger of goed is?
Een soort Kinex met carbon spacer, niet slecht maar in een vakantiefiets (ipv een lichte randonneur/audaxfiets) zou ik nog steeds een un5x monteren. De uitvoering met Ti as in nog weer 40 gram lichter ;)