Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Topeak bagagedrager op zadelpen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Topeak bagagedrager op zadelpen

m-gineering schreef:
Pedalero schreef:
m-gineering schreef:De hefboom om het gewicht weer mee recht te duwen wordt ook lineair mee verlengt.
Hoezo? Ik neem aan dat de fiets de hefboom is en daar verander je toch niets aan? Alleen de hoogte waar het gewicht wordt opgehangen verandert toch?
meer heb je toch niet nodig? je duwt de fiets weer overeind met de grip die de banden op de weg uitoefenen (opgelet, het bewijs kan de komende dagen geleverd worden ;) )
Wat ik bedoel is dat je je hefboom (zadelbuis+zadel) toch juist relatief verkleint als je de bagage hoger hangt? Als je bagage lager hangt heb je toch relatief meer hefboom?
Ik waag me niet aan een beschrijving van de mechanica van de stabiliteit van een fiets, maar ik ben nog altjid benieuwd of het hoog of laag hangen van de achtertassen zoveel verschil maakt.
Redeneringen waar vrij snel een niet uitgelegd 'laag zwaartepunt, dus beter' in staat zeggen mij niet zoveel.
Misschien dat ik mijn achtertassen eens bij wijze van experiment eens bovenop de drager sjor in plaats van eraan. Ik zal het hier zeker laten weten wat het effect is.
Leon
DeFietsreiziger schreef:Als we het eens gaan overdrijven. Stel dat je een mast hebt van 2m lang op je fiets, en bovenin hangen je tassen. Maar daar rijdt niemand mee, gek heh. Zal dus geen goed idee zijn.
Dat had andere nadelen, maar niet dat het te zwaar stuurde

Afbeelding
Pedalero schreef: Wat ik bedoel is dat je je hefboom (zadelbuis+zadel) toch juist relatief verkleint als je de bagage hoger hangt? Als je bagage lager hangt heb je toch relatief meer hefboom?

Je kunt een fiets alleen overeind houden door tegen de grond te duwen. Op perfect ijs kun je niet fietsen. Komt het gewicht links van de wielen te hangen dan stuur je de wielen ooknaar links, onder het gewicht door, en val je vervolgens naar rechts. Hoe langer 'de bezensteel op het topje van je vinger is' des te trager valt de fiets om
m-gineering schreef:
Pedalero schreef: Wat ik bedoel is dat je je hefboom (zadelbuis+zadel) toch juist relatief verkleint als je de bagage hoger hangt? Als je bagage lager hangt heb je toch relatief meer hefboom?
Je kunt een fiets alleen overeind houden door tegen de grond te duwen. Op perfect ijs kun je niet fietsen. Komt het gewicht links van de wielen te hangen dan stuur je de wielen ooknaar links, onder het gewicht door, en val je vervolgens naar rechts.
Daaruit kun je afleiden dat je bagage het best dicht bij het massamiddelpunt kun houden, zodat de draaitraagheid beperkt blijft.
Of er dan weer andere bedenkingen zijn weet ik zo even niet.
Leon
Het is een goede optie voor een racefiets zonder (vaste) bevestegingspunten op het frame.
Als je deze niet op je fiets aanwezig zijn, zijn er goede alternatieven op de markt om toch een vaste drager te monteren. Kijk op http://www.tubus.com/en/spares-and-accessories, ik praat dan over de adapter set for QR-axle-mounting. Een vaste montage is per definitie de meest betrouwbare optie, zorg er wel voor dat het geheel spannings vrij gemonteerd word en dat je zo min mogelijk gaat buigen. Dit gebeurt regelmatig als er een drager met een stang, aan de bovenzijde, gemonteerd word, deze komt dan tussen de bout van de achterrem en het mannetje. Persoonlijk monteer ik liever een drager met twee stangen en bevestig deze dan met twee ronde klemmen aan de staande achtervork. Zie tubus, Clampsets.

Mocht je toch voor een zadelpendrager kiezen, zorg voor een dikwandige, zware, aluminium zadelpen. En vervang de quick-release voor een vaste normale bout, dit voor een meer solide bevesteging.
Het type v-type komt iets lager uit wat de stabilitiet iets ten goede komt, is dus een goede keus.
Voor een reis van twee weken zal ik zeker de site frames monteren in combinatie met de ThrunkBag DX.

Ik zal in beide gevallen een stuurtas erbij nemen, daar zijn verschillende redenen voor. Contra gewicht, handig voor wat je snel wilt kunnen pakken en voor een kaart.

Suc6, groeten Berend.