Laat ik maar zeggen waar het op staat: Jij hebt het over fietsen van Optima, niet over 'de' hogere ligfietsen. Je bent niet de enige die problemen heeft gehad met deze fabrikant. Ik ken minstens één dealer die het niet meer wil verkopen.keesswart schreef: De hogere ligfietsen (2x 26 inch wiel) waar ik enkele jaren belangstelling voor had vanwege comfort/veiligheid/overzicht, hebben vaak bagagedragers die er wel lomp uitzien, maar niet sterk zijn. Ze werden/worden wèl aangeprezen als 'geschikt voor alle soorten tassen'. Wie doorvraagt, krijgt van de dealer te horen dat hij nog nooit klachten heeft gehad. Als nietsvermoedende beginnende ligfietser kom je er dan na pakweg duizend kilometer achter dat in ieder geval geen vòlle tassen werden bedoeld...
Als je bij een ligfietsfestijn gaat kijken, zul je zien dat de ligfietsincrowd rijdt op Challenge en Nazca, naast velomobielen en 'exotische' types als roetsen en greenmachines. Vijf jaar geleden zag je nog wel Optima's, maar tegenwoordig hoogop nog een oude Baron of een nog oudere Condor. Alle recente fietsen zijn van Challenge en Nazca.
Dat is veelzeggend. Het Nederlandse ligfietswereldje heeft zijn keuze gemaakt.
Scheer daarom de goede ligfietsen niet over één kam met Optima. Als je bedenkt wat ik kan uitvreten met een SuperLight, een racefiets die nooit ontworpen is om mee op vakantie te gaan, moet toch wel duidelijk zijn dat er ook fabrikanten zijn die op een heel andere manier met de kwaliteit omgaan.
Grtjs, Waltertje - was proefkonijn maar had er vertrouwen in