Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Alfine 11 - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Alfine 11

eindgebruiker schreef:
eric190173 schreef:Het hangt er natuurlijk hoe je de verhouding kiest. Als je 1e versnelling leidend laat zijn, en dus de verhouding van de 1e gelijk maakt aan de Rohloff dan mis je 12-14 van Rohloff, en trapt het tot iets boven de 30 km/u nog aardig, daarna niet meer.
De vraag is òf je de 1e gelijk kunt maken aan de Rohloff. Jij kiest in je berekening 34 voor, 23 achter. We weten niet of Shimano hierop garanties geeft. En zelfs dan zit je nog hoger dan normaal gesproken de 1 van Rohloff.
Wat betreft die verhouding heb je gelijk. Dat zou discussie kunnen opleveren.

Maar mijn punt is dat je de Alfine 11 niet 1 op 1 moet vergelijken met Rohloff. Rohloff is een MTB-naaf, de Alfine 11 wordt door Shimano als een naaf voor 'city and comfort bikes' gepositioneerd.... :roll: marketingtaal :roll:

Op het moment dat er een LX-label aan hangt dan wordt het een ander verhaal.

Gr
Eric
Wel jammer dat Shimano de 4v Auto-D niet verder heeft ontwikkeld. Dan was er nu vast een Alfine Auto-D met 11 versnellingen. Super shiftertje erbij en schakelen met dikke wanten aan. Wat wil een vakantiefietser nog meer, dan een reserve batterij... Het was wel jammer dat het frame behoorlijk aangepast moest worden op deze naaf.
Afbeelding
Wat is de duurzaamheid van de alfine 11?
Rohloff geeft garantie tot 100 000 km dacht ik.
Hoe zit dat bij de alfine?

Heb slechte ervaring met naafversnelling van shimano.
Mn broer kocht een 2-tal jaar terug een fiets in de decathlon met 7-versnellings naaf.
Amper mee gereden, maar de naaf heeft zijn kuren:
- schakelt niet-gevraagd tijdens het rijden
- vaak is de 3de versnelling zwaarder dan de 4de (schakelt dus verkeerd)...

zijn deze fouten erruit bij de alfine?
Haha dat is geen fout in de naaf, maar een verkeerde afstelling....

Dacht je serieus dat die decathlon echte rijwielspecialisten in dienst had? Die nieuwe fietsen worden gewoon in elkaar gedouwd door onervaren (lees: goedkope) lui.

Zet eerst maar eens in de 4e versnelling de rode streepjes tegen elkaar aan.... Dan is "de fout in de naaf" verholpen.
Wim schreef:Ik ben het met Leon eens. Voor een Nederlandse stadsfiets is het aantal versnellingen en het bereik nodeloos groot (en ook het gewicht). Voor een vakantiefiets is het weer net allemaal te weinig.
Wim
Ik ben met je eens dat het bereik en aantal versnelling nodeloos groot is voor een woon-werk fiets, maar de stappen tussen de versnellingen (met uitzondering van de 1-2) is wel aantrekkelijk. Alle andere niet-Rohloff alternatieven hebben allemaal grotere stappen waardoor ik vaak net iets te licht of te zwaar trap met wind mee of tegen (op een nagenoeg vlakke route). Eigelijk zoek ik dus een 3 of 4 (voor de fietskar) versnellingsnsaaf met hele kleine stapjes, maar die bestaat (volgens) mij niet. Deze Alfine kan dus een goede optie zijn, waarbij ik in de praktijk de hoogste en laagste versnellingen niet gebruik. Maar dan moet hij wel significant goedkoper zijn dan de Rohloff (aanschaf EN gebruik; mij Nexus 7 heeft nu probleemloos 35000 km gehaald; still going strong).

Kortom; wat zijn de ervaringen met de Alfine 11 (liefst met belt drive), of wat zijn goede alternatieven (GEEN derailleur)?

Groeten Renzo.
rvdh schreef:Dacht je serieus dat die decathlon echte rijwielspecialisten in dienst had? Die nieuwe fietsen worden gewoon in elkaar gedouwd door onervaren (lees: goedkope) lui.
Op welke ervaringen bazeer je deze opmerkingen. Kom je regelmatig bij de Decathlon? In Nederland zijn er twee.. In belgië diverse...

Ikzelf kom vanwege mijn werk regelmatig bij vestigingen van Decathlon en bij een Servicecenter van Decathlon. De heren rijwielspecialisten daar zijn zeker geen onervaren lui. Ja, uiteraard zijn er goede en minder goede rijwielmonteurs. Net zoals er goede en minder goede locale rijwielhandelaren zijn. Maar om ze nu allemaal over een kam te scheren...
Ja, was misschien wat cru om het zo uit te drukken. Maar in Frankrijk zijn er nog veel meer winkels van decathlon en de mensen die ik daar heb gezien bakten er niet veel van. Dus erg veel vertrouwen heb ik er niet in.
Even dit draadje terug opfrissen:
zijn er ondertussen mensen die Alfine 11 riijden, en die hun ervaring willen delen?
Hoe lang heb je hem al?
Hoeveel km heb je er al mee gereden?
Zijn er al problemen geweest, en zo ja: hoe is de garantie/service?
eventueel andere opmerkingen?
De fietsenmakers in Duitsland (Nordhorn en Fulda) klagen over de kosten van het wisselen van de olie. Die zijn niet in verhouding tot de waarde van de naaf. We kunnen net zo goed een nieuwe naaf erin zetten. Hoewel dit laatste een letterlijke citaat is, kun je dat met een korreltje zout nemen.
Over duurzaamheid, reparatievriendelijkheid, slijtvastheid en gebruiksgemak konden ze nog niets zeggen.
Hallo,

ik heb wel wat ervaring met de alfine 11 naaf, deze naaf kun je echt vergelijken met rohloff naaf alleen is deze een stuk goedkoper en heeft iets minder versnellingen. wat naar mijn idee niet zoveel uitmaakt omdat je lang geen 14 versnellingen gebruikt. de alfine naaf loopt soepel nagenoeg onderhoudsvrij.
rickkert:) schreef:Hallo,

ik heb wel wat ervaring met de alfine 11 naaf, deze naaf kun je echt vergelijken met rohloff naaf alleen is deze een stuk goedkoper en heeft iets minder versnellingen. wat naar mijn idee niet zoveel uitmaakt omdat je lang geen 14 versnellingen gebruikt. de alfine naaf loopt soepel nagenoeg onderhoudsvrij.
Heb je dan ook ervaring met een Rohloff naaf? Wat ik me voornamelijk afvraag is hoe het met de duurzaamheid zit. Mijn nexus 8 (geen premium) was na 3 jaar woonwerkverkeer +-7000km per jaar gewoon op en ik heb er ook nog redelijk wat werk mee gehad met het bijstellen van de kabels steeds.

De Rohloff heeft het schakelmechanisme in de naaf en niet in de shifter zitten hierdoor is de afstelling van de kabel veel minder kritisch. Dat je geen 14 versnellingen nodig hebt (zeker in NL) dat klopt maar bij veel kilometers zou een Rohloff toch nog wel eens de meest betrouwbare keuze kunnen zijn. Ik lees graag de verslagen van de alfine 11 die ook serieus veel (>10.000 km) gemaakt heeft, maar dat zal nog wel een jaartje duren.
rickkert:) schreef:Hallo,

ik heb wel wat ervaring met de alfine 11 naaf, deze naaf kun je echt vergelijken met rohloff naaf alleen is deze een stuk goedkoper en heeft iets minder versnellingen. wat naar mijn idee niet zoveel uitmaakt omdat je lang geen 14 versnellingen gebruikt. de alfine naaf loopt soepel nagenoeg onderhoudsvrij.
Als je appels met peren vergelijkt, gaat dit wel op ja. Maar iets minder versnellingen en een ander bereik is volgens mij niet echt iets met elkaar vergelijken.
Verder denk ik ook dat we pas bij meer praktijk km's (<20.000) kunnen kijken of het een alternatief zou kunnen zijn.
Jetse schreef:Even dit draadje terug opfrissen:
zijn er ondertussen mensen die Alfine 11 riijden, en die hun ervaring willen delen?
Hoe lang heb je hem al?
Hoeveel km heb je er al mee gereden?
Zijn er al problemen geweest, en zo ja: hoe is de garantie/service?
eventueel andere opmerkingen?
Ik heb deze naaf al sinds 3 november 2010 ik was een van de eerste die er een had besteld bij Rose in Duitsland. Ik heb er ruim 1500 kilometer mee gereden door de winter het enige wat er echt onder geleden heeft is de ketting het wiel was eigenlijk voor mijn cardanfiets bestemd maar dit ging niet vanwege de grote van de cassette koppeling. Ik heb er eigenlijk geen problemen mee gehad wel is de afstelling erg gevoelig. De verversing van de olie is vrij duur ik heb zelf een 1 liter blik van 94 Euro dan heb ik voor de rest van mijn leven genoeg en dan valt de prijs wel weer mee.