Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Batavus houdt niet van kritiek - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Batavus houdt niet van kritiek

m-gineering schreef:
Han schreef:
Wim, heb je die fiets geprobeerd?
"Ober, dit ei is bedorven!"
"Heeft u wel geproefd?"


:wink:
Nee Marten, ook een ober is nog geen kok.
Op het profiel van Wim staat "historicus", geen fietsenontwerper.

Wie mag ik nog geloven?

---
Han schreef:
m-gineering schreef:
Han schreef:
Wim, heb je die fiets geprobeerd?
"Ober, dit ei is bedorven!"
"Heeft u wel geproefd?"


:wink:
Nee Marten, ook een ober is nog geen kok.
Wil je echt suggereren dat je alleen met een koksdiploma in staat bent vast te stellen of een ei bedorven is? :roll:
Op het profiel van Wim staat "historicus", geen fietsenontwerper.

Wie mag ik nog geloven?

---
Een historicus is goed in het verzamelen van feiten en aanwijzingen en die vervolgens op een logische manier in verband presenteren. Een soort ontwerpjob dus eigenlijk :D
Han schreef: Nee Marten, ook een ober is nog geen kok.
Op het profiel van Wim staat "historicus", geen fietsenontwerper.

Wie mag ik nog geloven?
Je moet helemaal niemand zomaar geloven. De grote zwakte van geloven is het gebrek aan zelf kritisch durven en kunnen zijn.

Op dit forum zitten veel mensen met veel kennis, maar minsten evenzoveel stokpaardjes. Zo zweert bijna iedereen bij Schwalbe banden, terwijl mijn ervaringen met Continental beter zijn dan die van hun met Schwalbe. Dus negeer ik hun advies lekker (waarmee ik nu dus ook een stokpaardje heb. :) )

Maar je kunt wel je voordeel doen met wat er geschreven wordt. Om te beginnen is vrij makkelijk te achterhalen of mensen zelf ervaring hebben, dat lees je meestal tussen de regels door. Mensen met ervaring zijn bijna altijd mensen die er meer van weten dan mensen zonder ervaring. Zo hoef je niet op die Batavus gereden te hebben om te weten dat die XT-lagers aangepast zijn. Maar ook zijn voorbeeld over die bagagedrager kun je zelf een oordeel over vellen: waarom zit die constructie niet op je Delivery? Wat zou er gebeuren als je dat wel zou doen? En waarom bevalt die Delivery zo goed? Zou dat iets te maken kunnen hebben met de 26" wielen?

En dan nog een kleine hint van mij: stel je rijdt met voortassen. Kijk eens waar dat gewicht komt te hangen en vergelijk dat met onderstaande plaatje:
Afbeelding
Wat denk jij dat beter stuurt?
Ik vind het ook geen mooie fiets, maar het moet me toch van het hart dat je wel erg van het "een vakantiefiets is een vrachtwagen"-paradigma uitgaat. Er zijn ook heel andere benaderingen van de vakantiefiets, die voor menig vakantiefietser een stuk gunstiger zijn dan de vrachtwagen.

Waarschijnlijk vind je mijn fiets dan ook geen vakantiefiets.

Grtjs, Waltertje - in het voorwiel gelukkig iets lichters dan XTR
Wim schreef:Ik blijf me verbazen over de vanzelfsprekendheid waarmee mensen het normaal vinden dat bedrijven hun klanten ongeschikte rommel verkopen. Hetzelfde geldt voor het gemak waarmee er blijkbaar vriendelijke tests in tijdschriften geregeld kunnen worden.
Ik vind het voor de duidelijkheid echt heel jammer dat Batavus zo'n brak ding op de markt brengt. Vanwege de gezondheid en het milieu vind ik het goed als meer mensen op de fiets op vakantie gaan. Daarom heb ik ook een stuk op de wiki geschreven met tips voor wie de eerste keer op fietsvakantie wil. Ik realiseer me heel goed dat de meeste van die mensen uiteindelijk een fiets gaan kopen uit het assortiment bij de fietsenmaker om de hoek. Juist daarom is het jammer dat Batavus en Gazelle het er zo bij laten zitten.
Wim
Er zullen mensen zijn die dit ding kopen net zoals er mensen zijn die een 4x4 kopen om de kinderen naar school te brengen. 'Ongeschikte rommel' vind ik te sterk gesteld. Het ligt aan het doel waarmee je iets koopt. Naar het pannenkoekhuis fietsen met een fiets waar 'extreme' op staat is toch hartstikke stoer :D . Véél stoerder dan een kaal onbekend duits merk met kleine stickers. Of te grote stickers zoals bij mijn Stevens Randonneur waardoor het weer een bouwmarkt fiets lijkt :wink: .
Wim schreef:Ik blijf me verbazen over de vanzelfsprekendheid waarmee mensen het normaal vinden dat bedrijven hun klanten ongeschikte rommel verkopen. Hetzelfde geldt voor het gemak waarmee er blijkbaar vriendelijke tests in tijdschriften geregeld kunnen worden.
Daar ben ik het helemaal mee eens, maar het geldt niet alleen voor de fietsenmaker om de hoek, het geldt ook voor de specialisten. Hoe vaak wordt er niet een zwaar overgedimensioneerde Idworx of Vittorio met profielbanden, naafdynamo en Rohloff verkocht aan mensen die gewoon in Europa op vakantie gaan?

Grtjs, Waltertje
Grote probleem van de Batavus Venturo is dat deze fiets het label 'vakantiefiets' niet verdient. Daar maken wij ons -terecht- druk om.
Het zou Batavus sieren de Venturo opnieuw op de tekentafel te leggen en de aanbevelingen van Wim c.s. ter harte zou nemen.
Tot die tijd de Venturo omdopen tot 'all city bike' o.i.d., dan voelen wereldfietsers zich ook niet aangesproken om hun mening te geven. :|
pedalman schreef:Grote probleem van de Batavus Venturo is dat deze fiets het label 'vakantiefiets' niet verdient. Daar maken wij ons -terecht- druk om.
Het zou Batavus sieren de Venturo opnieuw op de tekentafel te leggen en de aanbevelingen van Wim c.s. ter harte zou nemen.
Tot die tijd de Venturo omdopen tot 'all city bike' o.i.d., dan voelen wereldfietsers zich ook niet aangesproken om hun mening te geven. :|
Groot probleem is dat de BMW X3 of Audi Q5 het label 'all-terrain' niet verdient. Toch worden ze verkocht. Maar niet om mee van de weg af te gaan. Het zou BMW en Audi sieren om ze bijvoorbeeld 'children-safe' te noemen. Of 'big wallet-no brain'.

Dat is marketing. Iemand iets verkopen waarvan hij/zij niet wist dat hij/zij het nodig had is een kunst op zich die overal beoefend wordt. Zie autovoorbeeld, maar geldt voor veel meer zaken. Ik denk dan meteen aan de Ipad :D .

Wij wereldfietsers kijken daar (in ieder geval op fietsgebied) doorheen. Gelukkig worden er geen Hummers meer gemaakt :wink:
Wat denk jij dat beter stuurt?
Los daarvan zou ik betrokkenne aanraden zijn snelspanner te sluiten, wil hij/zij nog lang en gezond beter sturen.
winewalk schreef:Wij wereldfietsers kijken daar (in ieder geval op fietsgebied) doorheen.
Heh. Maak je maar geen illusies.

grtjs. Waltertje
waltertje schreef:
winewalk schreef:Wij wereldfietsers kijken daar (in ieder geval op fietsgebied) doorheen.
Heh. Maak je maar geen illusies.

grtjs. Waltertje
Ik weet het. Jou voorgaande voorbeeld met twee mooie Idworx meegemaakt afgelopen zomer. Voorbeeldje van 'big wallet - no brain'.

Jeetje wat waren die Idworx langzaam. Wij noemden ze Idworxnot. :wink:
waltertje schreef:Hoe vaak wordt er niet een zwaar overgedimensioneerde Idworx of Vittorio met profielbanden, naafdynamo en Rohloff verkocht aan mensen die gewoon in Europa op vakantie gaan?
Vaak kopen mensen een wat overgedimensioneerde fiets omdat ze heel lang met die fiets toe willen. Dit in tegenstelling tot andere fietsers die in een paar jaar tijd een fiets weten af te rossen en dan toch wel weer een nieuwe kopen. Zelf heb ik een fiets waar ik het 25 jaar mee wil doen. Deze valt dan ook in het robuuste segment, maar is in mijn geval gelukkig geen zwaargewicht. Toen ik dit jaar van de Corrieyairack ben afgedonderd was ik wel heel blij met mijn robuuste fiets.

De Batavus heeft een robuuste look, en dat verkoopt.
Weet je, de doelgroep van Batavus is waarschijnlijk de beginnende vakantiefietser. Bij de groep die die fiets kopen zit een groep die er heel beperkt en rustig mee omgaan; zij zullen niet zoveel last krijgen van de veronderstelde gebreken. Akkoord? Bij de groep die er wel intensief mee omgaat, zullen de veronderstelde gebreken zich openbaren [let op: zie de analogie met de Ware h/leer en profetieën] Die groep zal er dus last van krijgen, en zich afvragen of dat normaal is. Ze besluiten eens op een vakantiefiets van een vriend(in) te gaan rijden en die blijkt beter te zijn. Met als resultaat dat ze na een jaar of 5-10 een betere fiets kopen. O lieve help, wat jammer van die afschrijving van honderd euro per jaar...

Wat leer je hiervan?
1. Het geeft niet dat mensen door ervaring leren wat ze werkelijk zoeken in het fietsleven. Het is net als met kinderen: van zelf ervaren word je zelfstandig.
2. Als Batavus een groep mensen bereikt die de meer 'obscure' en dure merken Avaghon, Snel, Vittorio, ID works(not) etc niet bereiken of aanspreken, dan is dat toch prima? Als ze maar gaan fietsen!

Maar eerlijk gezegd denk ik dat ieder in zich eigen hoekje blijft zitten. In dat geval stel ik voor om een onafhankelijke Consumenten Autoriteit Fietsmarkten op te richten dat als missie heeft het kaf van het koren te scheiden. Iemand interesse in deelname?
De Batavus is vanuit het oogpunt van een 'echte' vakantiefieter duidelijk fout in de markt gezet. Ik betwijfel of dat wel de bedoeling is van Batavus. Het lijkt er meer op dat ze hun fietsenrange compleet willen hebben zodat hun dealers niet kunnen klagen dat de klanten vragen om een Giant Expedition of Koga en ze niks kunnen bieden. Weer: marketing. 'Me too' marketing in dit geval. Hij staat bij Batavus niet voor niets onder de rubriek 'recreatieve fietsen'. De recensie/test zou 'gekocht' kunnen zijn met een aantal advertenties. Dat is zeker niet ongebruikelijk.

Mocht Batavus meelezen: zeg ons hoe het zit en we houden op met zeuren.

Anders moeten we ze misschien uitleggen dat er zoiets bestaat als forummarketing: http://onlinebusiness.about.com/od/gett ... keting.htm
Dat doen m-gineering en de vakantiefietser al jáááren. :wink:
willem.m schreef:Weet je, de doelgroep van Batavus is waarschijnlijk de beginnende vakantiefietser. Bij de groep die die fiets kopen zit een groep die er heel beperkt en rustig mee omgaan; zij zullen niet zoveel last krijgen van de veronderstelde gebreken. Akkoord?
Nee, niet accoord ;-) Ik verwacht namelijk dat deze mensen zich ook allerlei zware meuk laten aanpraten en nog niet doorhebben hoe ze hun bagage kunnen beperken, waar versnellingen voor dienen, hoe klimmen in zijn werk gaat, etc. Hierdoor gaat er snel iets stuk, de fiets krijgt de schuld en dan komt er alsnog voor veel geld een vrachtwagen met 40 dikke spaken ipv 32 verjongde, tractorbanden en natuurlijk geen SRAM-groep 'want dat is van dat lichte wedstrijdspul'... *zucht*

grtjs, Waltertje
Nee deze fiets heb ik niet geprobeerd. Ik heb geen zin om dat te doen, want ik heb een veel fijnere fiets. Wel ga ik al vele jaren op fietsvakantie, en weet ik zo langzaamaan wel wat goed is en wat niet (dat is iets wat ik ook graag wil weten, gwoon omdat ik techniek leuk vind), of wat een fiets moet kosten. Als je goed leest is iedereen het ook met me eens dat dit geen erg goede fiets is, inclusief degenen die er wel voor geleerd hebben. De discussie gaat alleen over de vraag of je je daar kwaad over wilt maken. Ik wel, want het dupeert mensen die vol goede bedoelingen in al hun onschuld 1500 euro voor zo'n fiets uitgeven (of echtparen die 2x1500 euro uitgeven). Niet iedereen kan zulke bedragen makkelijk missen.
Dit zegt uiteraard niets over jouw Batavus vrachtfiets. Zelf rij ik op een Gazelle damesfiets met terugtraprem naar mijn werk, en die fiets krijgt evenmin veel onderhoud. Maar lekker rijden doet hij niet, wat een rijnaak.
Wim
Ik heb net een bericht aan info@batavus.nl gestuurd:

Beste Batavusmensen,

Op het forum van de wereldfietser is een discussie ontstaan over het model Venturo Extreme.
Dit forum wordt zeer veel bezocht door ervaren en minder ervaren wereldfietsers, die graag jullie reactie zouden horen op wat hier geschreven wordt.

Webadres van het forum:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 23&t=13577

Reageren kan via het forum (even een gebruikersnaam aanmaken) of via dit email adres.

Met vriendelijke groet,

Een wereldfietser.


Eens kijken of ze hier wat mee doen.
Mijn god, en nu dupeert Batavus willens en wetens ook al mensen die niet 3000 euro kunnen missen. Het wordt steeds gekker hier, maar wel amusant hoor :).
En dat allemaal omdat een bagagedrager is bevestigd aan een spatbord,..... Joh, wie weet blijkt het straks een superdegelijke constructie te zijn, en neemt zelfs M-gineering deze innovatie over :).

Keep smiling Wim, fietsen (als werkwoord) is goed voor je gezondheid, je te druk maken over fietsen (als zelfstandig naamwoord) is dat niet. En bedenk maar zo dat het een saaie wereld zou worden als alle fietsfabrikanten een VSF T400 kloon zouden reproduceren. En geldt dat niet voor alle kunstvormen: om boven te komen drijven moet er sprake zijn van veel bulk.
Wim schreef:Nee deze fiets heb ik niet geprobeerd. Ik heb geen zin om dat te doen, want ik heb een veel fijnere fiets. Wel ga ik al vele jaren op fietsvakantie, en weet ik zo langzaamaan wel wat goed is en wat niet (dat is iets wat ik ook graag wil weten, gwoon omdat ik techniek leuk vind), of wat een fiets moet kosten. Als je goed leest is iedereen het ook met me eens dat dit geen erg goede fiets is, inclusief degenen die er wel voor geleerd hebben. De discussie gaat alleen over de vraag of je je daar kwaad over wilt maken. Ik wel, want het dupeert mensen die vol goede bedoelingen in al hun onschuld 1500 euro voor zo'n fiets uitgeven (of echtparen die 2x1500 euro uitgeven). Niet iedereen kan zulke bedragen makkelijk missen.
Dit zegt uiteraard niets over jouw Batavus vrachtfiets. Zelf rij ik op een Gazelle damesfiets met terugtraprem naar mijn werk, en die fiets krijgt evenmin veel onderhoud. Maar lekker rijden doet hij niet, wat een rijnaak.
Wim
AB schreef: En dat allemaal omdat een bagagedrager is bevestigd aan een spatbord,..... Joh, wie weet blijkt het straks een superdegelijke constructie te zijn, en neemt zelfs M-gineering deze innovatie over :)
Ik zou hoogstens de klassieke Franse Constructeurs citeren ;)

http://www.m-gineering.nl/ga-p66.pdf
AB schreef:3000 euro . . . VSF T400 kloon
:roll:

@Ab, wat ik me ook afvraag. Had je met deze Batavus de Great Divide willen rijden?