Ik begrijp dat het inderdaad wat opzien kan baren om een fietser met een rugzak te zien. Lange fietsvakanties met een tas op je rug lijkt mij inderdaad niet erg aangenaam.
Desalniettemin zijn er naar mijn mening, onder bepaalde omstandigheden, enkele duidelijke voordelen verbonden aan het dragen van een rugtas, en dan vooral op de racefiets. Ik draag zelf een rugtas (20-25) liter op een racer wanneer ik korte,(30-40 km) functionele afstanden afleg (dus niet trainen maar als vervoersmiddel). De voordelen die ik hierbij (denk) te ervaren ten opzichte van een of twee tassen op een bagagedrager, zijn de volgende.
- Allereerst, als een wielrenner wilt trainen zou hij met een bagagedrager moeten fietsen als hij die geïnstalleerd zou hebben.... Aangezien wielrenners over het algemeen (overdreven) gram jagers zijn, (te) veel estetische waarde hechten aan hun fiets, en ik bepaalde soortgenoten er van verdenk regelmatig het bed ermee te delen, is dat uiteraard uit den boze. In andere woorden, het is lelijk en te zwaar.
- 30-40 Km afstanden zijn afstanden waar ik goed door probeer te fietsen. Met een gemiddelde snelheid boven de dertig zal een tas op mijn rug minder lucht weerstand bieden dan een achter-tas, waarvan ik er eigenlijk ook twee zou moeten meenemen als ik wil dat de fiets in evenwicht is. De tas met snelbinders boven op een bagagedrager is ook geen optie omdat de dragers daar in het algemeen te smal voor zijn.
- Hard door bochten vind ik zelf veiliger voelen met een tas op de rug dan een of twee tassen op de drager, maar dat zal waarschijnlijk meer tussen de oren zitten.
- Bovendien, en misschien is dit wel essentieel, voelt de fiets lichter onder je benen en armen, aangezien je rug en heupen de last dragen en niet je fiets. Hoewel je uiteraard hetzelfde gewicht naar voren trapt voelt het accelereren fijner en voelt de fiets stabieler aan.
Het komt er op neer dat ik op een racefiets liever 4 kilo op de rug draag dan vier kilo op de fiets. Voor lange tochten/reizen met bagage gaat de trekker met de ortliebjes mee.