Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gezamelijke aktiviteiten - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

gezamelijke aktiviteiten

Ronald van der Perk schreef:Het geschetste probleem is herkenbaar en ook al vaker besproken in het forum. Ik denk dat hier een schone taak is weggelegd voor de organisator(en) van een activiteit. Er wordt steeds vaker gebruik gemaakt van een route die is te downloaden in een GPS. Maar niet iedereen heeft zo'n apparaat. Zorg dus dat er op de site een goede routebeschrijving beschikbaar is die ook is uit te printen. De deelnemers aan een activiteit kunnnen dan zelf beslissen of ze daar gebruik van willen maken. Er zijn ook fietsers die helemaal geen printer hebben. Zorg dan als organisator dat je een paar uitgeprinte versies bij je hebt. Ronald van der Perk
Het geven van routebeschrijvingen gebeurt al bij bijna bij alle tochten. In het verleden hebben we ook een paar tochtjes georganiseerd. We staken veel tijd in het beschikbaar stellen van alle info op meerdere manieren. Maar zelfs dan zie je dat de meeste zonder routebeschrijving komen en afhankelijk zijn van de weinige mensen die wel een route hebben.Volgens mij zijn kleinere groepen gewoon de oplossing voor dit probleem. Je kan elkaar beter in de gaten houden. Ik wil en ga voortaan in kleinere groepjes rijden van max 6-8 mensen of zelfs alleen. Vind het rijden in grote groepen eigenlijk helemaal niet leuk. Tijdens een buitenlandtocht heb ik zelfs vaak bewust helemaal alleen gereden. Het grote gezellig samenzijn komt s'avonds en bovendien tref je onderweg mensen. Tijdens het verdelen van de groepen bij weekenden blijkt het opsplitsen in kleinere groepen echter wel moeilijk. En klit het merendeel dan toch weer als grote groep bij elkaar.Misschien een idee om dat wat duidelijker aan te geven in het begin? Ik wil dan wel navigator zijn van zo'n klein groepje van 6-8 man wat ongeveer 20 km per uur fietst. :wink:
Laten we allereerst constateren dat veruit de meeste deelnemers na afloop enthousiast terugkijken op een geslaagde tocht. Neemt niet weg dat er altijd verbeterpunten zijn.
Ik kan bevestigen wat Blanche zegt: de route wordt meestal uitgebreid vooraf gecommuniceerd, zie bijvoorbeeld de huttentocht. Behalve de GPS-track is een kaartje beschikbaar plus een gedetailleerde beschrijving. Die laatste kan je printen of overschrijven.
In de praktijk zie je echter vaak dat een enkeling (of soms niemand) die route bij zich heeft. De organisator lost dat op door extra printjes mee te nemen, kennelijk is dat een enkele keer niet gebeurd.

Samengevat de volgende aandachtspunten voor de organisatie:
- zet vooraf een gedetailleerde routebeschrijving op de website
- neem enkele reserveprintjes mee van die route om uit te delen
- communiceer vooraf je telefoonnummer plus naam en adres van de campings
- kijk wat vaker om naar nieuwelingen in de groep
- maak duidelijk wat het karakter van de tocht is (meestal zijn het kampeertrektochten met etappes van 60-100km, tempo 16-22km per uur)
- zorg ervoor dat de voorrijder/navigator een constante snelheid rijdt (een enkele keer gaat het inderdaad steeds harder en harder)
- formeer voor vertrek zoveel mogelijk groepjes van 10-15 deelnemers met gelijke interesse/snelheid.

Desondanks blijft het lastig, want eenmaal van start blijken interesse en snelheid binnen een subgroepje vaak toch behoorlijk te verschillen. Het kan altijd voorkomen dat je door pech of door snelheidsverschillen achterop raakt. Daarom is het belangrijk dat de organisator iedereen erop wijst zelf te beschikken over de route, telefoonnummers en de kampeeradressen.

Maar nogmaals: laten we niet vergeten dat veel mensen met plezier meegaan met de Wereldfietser-tochten.
Laten we ook niet vergeten dat het allemaal niet te georganiseerd hoeft te worden. Waarom al die GPS, kaartjes etc.? Vroeger in de jaren '90 hoefde dat ook niet en was juist wel leuk. Ik heb bij het begeleiden wel een plan, maar als ik een leuk onbekend paadje zie dan wil ik dat graag ontdekken. Overigens heb ik wel eens een snelle groep begeleid. Reed dan zelf achterop. Nou ja de snelle mensen weten dan later ook niet meer waar ze naar toe moeten dus kwam ik vanzelf bij. :D . Voor mij is 23 gemiddeld, geen 26 km gemiddeld. Ik vind het overigens een goed idee van Blanche om groepjes te vormen van 6 - 8 personen maximaal. Mensen die de tocht begeleiden moet toch wel te vinden zijn. Hang tijdens een wereldfietsweekend een groot vel op met mogelijke tocht met afstand, globale snelheid, route-indicatie, stops onderweg, max. aantal personen, bezienswaardigheden, vertrektijd etc. en laat mensen dan intekenen. Vol is vol zou ik zeggen. Klinkt wel weer een beetje overgeorganiseerd misschien.

Rutger
Rutger schreef: Hang tijdens een wereldfietsweekend een groot vel op met mogelijke tocht met afstand, globale snelheid, route-indicatie, stops onderweg, max. aantal personen, bezienswaardigheden, vertrektijd etc. en laat mensen dan intekenen. Vol is vol zou ik zeggen. Klinkt wel weer een beetje overgeorganiseerd misschien.
Rutger
Ik weet niet of ik het meefietsen dan nog wel zo leuk vind :? , laten we het samen fietsen niet teveel structureren, ofwel overorganiseren.
Het gevloek dat het af en toe te snel gaat, of zuchtend op iemand wachten heeft toch ook z'n charmes? of, en dat gebeurt ook!! gezellig met een groep van 15 man samen uit/ samen thuis!
jimvdberg schreef: Samengevat de volgende aandachtspunten voor de organisatie:
- zet vooraf een gedetailleerde routebeschrijving op de website
- neem enkele reserveprintjes mee van die route om uit te delen
- communiceer vooraf je telefoonnummer plus naam en adres van de campings
- kijk wat vaker om naar nieuwelingen in de groep
- maak duidelijk wat het karakter van de tocht is (meestal zijn het kampeertrektochten met etappes van 60-100km, tempo 16-22km per uur)
- zorg ervoor dat de voorrijder/navigator een constante snelheid rijdt (een enkele keer gaat het inderdaad steeds harder en harder)
- formeer voor vertrek zoveel mogelijk groepjes van 10-15 deelnemers met gelijke interesse/snelheid.
Maar nogmaals: laten we niet vergeten dat veel mensen met plezier meegaan met de Wereldfietser-tochten.
Helemaal duidelijk! en passend bij Wf tochten
jimvdberg schreef: Laten we niet vergeten dat veel mensen met plezier meegaan met de Wereldfietser-tochten.
Inderdaad, met heeeeel veel plezier!!
Ik denk dat de 'poster' van dit draadje er net zo overdenkt.
Blanche schreef:
jimvdberg schreef: Maar nogmaals: laten we niet vergeten dat veel mensen met plezier meegaan met de Wereldfietser-tochten.
Inderdaad, met heeeeel veel plezier!!
Zo is dat!! Ik ben nog steeds heeeeeel erg blij dat ik destijds ben meegegaan met de huttentocht 2008. :D
en voor mijn is dit ook de 1ste huttetocht ik kijk er erg naar uit,deze tocht loopt door mijn nieuwe loop plaats.dus ook is dit voor mijn leuk om mee te fietsen en de omgeving een beetje te zien,de richting waar we heen gaan heb ik nog niet gezien.ik ben al een paar x naar westfriesland gefiets daar doe ik 8 uurtjes over het is 140 km,ik ben geen racer maar ga ook niet overal zitten.nu rij ik voor het eerst mee met wf het ik hou van gezelligheid en wat ik hier lees moet ik eerst zelf maar eens ondervinden zelf rij ik 15 km uur.en zelf zit ik nog met vele vragen en daar wil ik het nog wel met iemand over hebben
gr marcel
Leuk Marcel dat je meegaat! Krijg je vast geen spijt van.
jimvdberg schreef:- zet vooraf een gedetailleerde routebeschrijving op de website
Tijdens een verre-buitenlandtrektocht is het natuurlijk belangrijk dat je je een beetje aan de route houdt, maar tijdens tochten in NL en B is het met mij voorop nog nooit voorgekomen dat ik me echt aan de route hield. Ook andere groepen waren wel eens creatief met hun route.
Ik vind allemaal dat georganiseer ook een beetje veel van het goede. Als je voor jezelf op pad bent weet je ook niet wat voor camping je aantreft, soms niet óf je een camping aantreft.
Leon
Leon schreef:Tijdens een verre-buitenlandtrektocht is het natuurlijk belangrijk dat je je een beetje aan de route houdt, maar tijdens tochten in NL en B is het met mij voorop nog nooit voorgekomen dat ik me echt aan de route hield. Ook andere groepen waren wel eens creatief met hun route.
Ik vind allemaal dat georganiseer ook een beetje veel van het goede. Als je voor jezelf op pad bent weet je ook niet wat voor camping je aantreft, soms niet óf je een camping aantreft.
Leon
Helemaal eens Leon. De meeste wereldfietsers denken net zo.
Maar enkele reacties in dit topic gaan de andere kant op, vandaar dat organisatoren inmiddels vooraf uitgebreid info beschikbaar stellen incl. gedetailleerde routes. Overigens blijkt in de praktijk dat maar enkele deelnemers deze info bij zich heeft, zodoende creëer je afhankelijkheid van de navigatoren. En die moeten dan weer regelmatig omkijken of het goed gaat met de groep.
Maar nogmaals: laten we niet vergeten dat iedere wf-tocht weer een feestje is.
Inderdaad iedere tocht is een feestje. En de WF tochten zijn prima georganiseerd. Neem ook eens je eigen verantwoordelijkheid, houd je medefietsers in de gaten en zorg voor een routebeschrijving en telefoonnummers. Gaat de groep te snel voor je, vorm dan een langzamere groep. En gaat het dan toch 'fout' om wat voor reden dan ook; ben eens creatief dat doe je op je eigen fietsreizen toch ook? En vaak zijn de momenten waarop het niet helemaal loopt zoals je gepland had juist die momenten die je achteraf herinnerd met een lach niet?
Maar laten we ook niet vergeten dat er achter alle leuke weekenden vrijwilligers zitten die heel wat uurtjes van hun vrije tijd steken in de organisatie. Het lijkt door alleen de verbeterpunten te noemen in dit draadje voor buitenstaanders dat de WF tochten slecht georganiseerd zijn en dat de groepen niet sociaal met elkaar omgaan. Dat is absoluut niet zo! Er worden banden voor elkaar geplakt, eten voor elkaar gekocht en gekookt enzv. En overorganisatie moeten we voorkomen want dan helpen we het hele mooie karakter van de club om zeep.

Daarom nu een lijstje van wat er wel allemaal wel goed gaat met dank aan de vele vrijwilligers die de boel organiseren;

- voor een appel en een ei een heel weekend lekker actief buiten zijn;
- gemakkelijk nieuwe stukjes Nederland ontdekken
- zonder werk van jou kant een prachtige route rijden
- heel veel lachen overdag bij het fietsen en s'avonds bij het koken/ kampvuur
- een mooie gelegenheid om nieuwe mensen te leren kennen met dezelfde hobby en vrienden te maken
- een uitstekende gelegenheid om je te oriënteren op nieuw materiaal
- grandioze uitgebreide diners met drank voorgeschoteld krijgen voor een appel en een ei
- een avondprogramma met kampvuur en boeiende lezingen over fietsreizen
- En zo kunnen we nog wel ff doorgaan. :wink:

Bij deze hartelijk dank aan alle vrijwilligers die de laatste jaren een hoop leuke weekenden organiseerden!!!

Tot ziens bij de aanstaande huttentrektocht!!



Blanche en Douwe
Ik ben het helemaal met Douwe eens :D ! Ik vind het juist leuk aan fietsen (en kamperen) dat je 's morgens niet weet waar je 's avonds slaapt :P .