Additionally, paste this code immediately after the opening tag: FooTprint lek? (gerepareerd) - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

FooTprint lek? (gerepareerd)

Dat natte onder onze matjes was maar een keer. Volgens mij omdat er nog zoveel vocht tussen het grondzeil en de fooTprint zat omdat we alles samen hadden ingepakt. Het doorslaan van de footprint in de voortent echter hadden we vaker. Dat was vervelend want daardoor kreeg je natte knieen op weg naar de slaapkamer. Ik zal de doordruktest eens proberen. Het is eigenlijk de eerste keer geweest dat we in zulke natte omstandigheden hebben gekampeerd. Een nieuwe footprint kopen ...tja zo vaak is hij niet gebruikt. Ik zal hem eens door een grangers-sopje halen. Zodra Hilleberg antwoord, zal ik het antwoord ook hier plaatsen.

@ Marten :lol: :lol:
@ Leon Ik heb hem destijds in de wasmachine met een minimaal beetje wasmiddel gewassen.
Blanche,

Wij hebben onze fooTprint destijds ook gewassen in de wasmachine, alleen niet met gewoon zeep, maar met Nikwax. Je zou dat ook nog eens kunnen proberen.

Waar jij het hier over hebt, hebben wij nooit last van gehad en we gebruiken als het goed is, dezelfde footprint.

Oke, nu ga ik lekker fietsen, tot dinsdag!
Blanche schreef:Het is eigenlijk de eerste keer geweest dat we in zulke natte omstandigheden hebben gekampeerd.
Zullen we samen gaan ? Zijn jullie een ervaring rijker of wij een droge vakantie... :wink:
Leon
Blanche schreef:Nog een lapje? Ik gebruik al een grondzeil (footprint) onder mijn tent en daar gaat deze vraag ook over. Mmm mischien moet ik iets duidelijker zijn in mijn vraagstelling.
Woopsie, had iets beter moeten lezen :?
Anyways, niet nog een lapje maar in ieder geval een ander lapje. Ben nooit een fan geweest van geweven materialen als footprint/tentluier.
en Blanche, al gekeken of je nog wat garantie hebt? Soms als je het opstuurt repareren ze het gratis...voorsl bij zulke dure tenten....
succes......
Tuurlijk heb je nog garantie. Kijk maar eens in het Europese consumentenrecht.
Ik ga vandaag de boel testen met een kopje en een bak water; tip van Wouter XL via de PB. Als het echt niet deugt, maak ik er werk van (met bewijsfoto's).
Ik zie bij hun footprints geen waterkolom staan. Aangezien het m.n. een extra bescherming is en functioneel om de condens van een luifeltje te minderen, denk ik dat die waterkolom niet bijzonder hoog zal zijn (5.000mm hooguit).
Dan is het, je 2e post in dit topic nog eens doorlezend, niet gek dat daar waar constant artikelen op het grondzeil/ondergrondzeil aanwezig zijn, de condens niet weg kan.
Dat het doorslaat bij het verplaatsen op de knieën bij zo'n lagere waterkolom is ook niet erg vreemd, aangezien je dan enorme druk (>10.000mm) zet op een kleine oppervlakte.

De enige vraag die overblijft: wat was de waterkolom van dat ding nieuw, en mag het na jullie gebruik doorslaan bij het verplaatsen op de knieën?
Wim schreef:Maar het gekke is dat ik die "condens" alleen maar heb aangetroffen bij goedkope tenten.
Wim
Nou wij hebben met onze nog bijna nieuwe Hilleberg Keron 4 GT met extra Hilleberg footprint ook regelmatig last van condens op de footprint in de binnentent. Vooral langs de randen, als mijn dochter met haar slaapzak tegen de rand aan slaapt. Of als we een gesloten cel matje met de alufolie kant naar boven leggen, dan is het de ochtend erna ook zeiknat eronder...

Ik ga er dus vanuit dat het condens is, aangezien de grond niet zo nat was en we dus ook een dubbele footprint hebben...
Voor de duidelijkheid we hebben maar een keer vocht binnen gehad. Verder nergens last van. De vraag gaat om vocht op de footprint....
Ik houd het op veel condens. Als je kleding nat mee de tent in gaat, heb je alweer meer condens.
Als het buiten (erg) nat is, hebben ventilatiesystemen geen nut. Immers, de warme vochtige lucht binnen in de tent zou dan naar een lucht met hoge luchtvochtigheidsgraad moeten met een iets lagere temperatuur buiten de tent.
's Ochtends kan het extra versterkt worden door alle uitgeademde lucht gedurende de nacht.
Robertjan schreef:Als het buiten (erg) nat is, hebben ventilatiesystemen geen nut. Immers, de warme vochtige lucht binnen in de tent zou dan naar een lucht met hoge luchtvochtigheidsgraad moeten met een iets lagere temperatuur buiten de tent.
Je maakt een denkfout, verntilatie heeft altijd nut wat betreft afvoer van vocht. Als het buiten motregent bij 10 °C, dus RV=100%, en binnenin de tent is het 15 °C en RV=100% dan slaat alle vocht dat je uitademt ergens tegen neer minus het vocht in de lucht van 15 graden die je via ventilatie vervangt door koudere lucht van buiten. Let wel: de koude lucht van buiten die je opwarmt daalt in RV omdat warme lucht meer vocht kan bevatten dan koude, ruwweg een factor twee per 10 graden.

Een bijzondere situatie waarbij je veel condens krijgt is als het geregent heeft en vervolgens opklaart waardoor het soms in de tent kouder kan worden dan erbuiten. Ierdereen kent dat wel: kom je 's avonds laat bij je tent onder een open hemel, en dan blijkt het in de tent bitter koud te zijn.

Wat ook mee speelt is de temperatuur van de grond, die afhangt van het seizoen, zon/schaduw en het weer van de afgelopen week.
Zo ben ik eens de tent uitgesmolten omdat ik hem had neergezet op een stuk waar de week ervoor de zon zo'n 10 uur per dag op geschenen had terwijl er naar boven weinig uitsraling was.

Leon
Ja, dat klopt, mits het genoeg waait.

Nadeel van de verse lucht is dus wel dat die eerst naar beneden neerslaat, waardoor in die omstandigheden ventileren dus een averechts effect kan hebben, theoretisch.

In de praktijk blijft het dus vaak toch vochtig nat, tenzij het droog is en waait, of tenzij de zon fel schijnt.
Ik heb net de 'doordruktest' van Wouter gedaan. Hierbij leg je het te testen materiaal in een bak water met een gewicht erop (een zwaar glas). Conclusie; binnentent is waterdicht en de footprint slaat door. Kwestie van eigen schuld dikke bult dus. Het wassen van de footprint heeft waarschijnlijk de coating weggewassen. Van de week maar een Nikwax-beurtje geven dus want aanstaande weekend moet hij het weer drie dagen 'doen'. Hopelijk werkt dat.
Als je er druk op gaat zetten zal 'ie, ondanks een impregneerbeurtje met de blauwe/paarse dop, nog altijd vocht door laten. Hopelijk voor jullie gaat een 1 nacht flink regenen, zodat duidelijk wordt of het aan vervanging toe is.
Ik wilde deze inzetten
Dat bedoel ik, ondanks een impregneerbeurtje. :wink: Als jullie later dit jaar weg gaan, is het handig dat de footprint goed werkt. Daarom hoop ik voor jullie op die regen, zodat het toch eerst even getest wordt.
Gedurende de dag mag het van mij droog blijven natuurlijk!
Ik heb net het volgende TentSure Tentsealer van Mcnett gekocht.
Het moet aan de bovenkant van de footprint. Maar ik denk dat ik alleen het gedeelte van de vestibule doe omdat ik niet weet wat het met de onderkant van mijn Nallo gaat doen. Ik laat de resultaten hier weten.
Nog nooit van gehoord, maar klinkt interessant. Kan wel zijn dat je aan 1 flesje niet genoeg hebt (zie "Tips & Testimonials").
Blanche schreef:Ik heb net het volgende TentSure Tentsealer van Mcnett gekocht.
Het moet aan de bovenkant van de footprint. Maar ik denk dat ik alleen het gedeelte van de vestibule doe omdat ik niet weet wat het met de onderkant van mijn Nallo gaat doen. Ik laat de resultaten hier weten.
Blanche, ik ken dat middel niet, ik weet ook helemaal niks van tentdoek dat niet iedere kampeerder weet, maar ik weet wel iets van vocht in bouw constructies. Als dat middel een film vormt zou ik voorzichtig zijn. Het vocht kan tussen grondzeil en de nieuwe laag komen, dat wil je niet. Als het een niet filmvormend hydrofobeermiddel is zou het misschien eventueel wel een oplossing kunnen zijn.
Overigens vraag ik me af of een footprint niet in eerste instantie bedoeld is om beschadigingen door steentjes etc. te voorkomen, meer dan een soort extra waterdichte laag onder je toch al waterdichte tentbodem. Kan ook geen waterkolom voor footprints bij H'berg vinden.
Hoe dan ook, sterkte met de vochtbestrijding.
Frank
En wat is een -niet filmvormend hydrofobeermiddel- precies?
Het middel dat ik ga toepassen is een zogenaamde urethaan coating.