door
PietV » zo 05 sep, 2010 14:38
Bovenspanning wordt bepaald door de trapkracht. Ook de rek. De onderspanning door de veerkracht van de derailleur. Bij Rohloff is meestal geen onderspanning en zal de ketting door het draaien over de tandwielen, door centrifugale kracht, uit de tanden komen. Een kettingtandwiel wordt, tand voor tand, maar op één tand echt belast en bij de overgang naar de volgende tand, tijdelijk op twee tanden. Rek in smalle kettingen zal dus extra slijtage geven op de tanden, rollen en pennen. Ook een te losse vuile ketting zal dus extra slijtage geven over de overige nauwelijks belaste tanden van de kettingwielen.
Het verhaal over extra slijtage bij een deelbare tandwiel verhouding, bijvoorbeeld 48 : 16, gaat volgens mij niet op. De tandwielen grijpen niet in elkaar. Een aantal ketting rollen van 96 zou wel van invloed kunnen zijn. Tandwielen met een priemgetal als aantal tanden hebben daarom mijn voorkeur.
Ik spuit de ketting nooit af en gebruik nooit ketting reiniger, omdat die reiniger de nog aanwezige smering inwendig verdunt en ook vuil kan meenemen tussen schakels, pennen en rollen. Slijtage op pennen en rollen is het begin van tandwiel slijtage. Ik smeer de ketting met Kroon Transmission Oil SP 1011, SAE 75W-90. Een vol synthetische versnellingsbak olie. Koekt niet aan en als de ketting echt heel vuil is geworden gaat ie eerst in een laagje gebruikte motorolie. In het zonnetje. Spoelen, desnoods met behulp van een zachte kwast. De opgewarmde motorolie maakt de ketting brandschoon. Uitlekken, afdrogen en transmissie olie er op. Ik doe vaak meer dan 20.000 km met een ketting. Zolang er gesmeerd wordt, slijten ketting en tandwielen nauwelijks. Ook niet met derailleur.
Ik rij sinds 3 maanden met een Rohloff en chainglider. Niet te strak gespannen, maar voldoende op spanning, om de ketting rustig over de tandwielen te laten lopen. Met 1.600 km kan ik over slijtage nog niet schrijven. Maar er lekt weleens een druppeltje olie uit de chainglider.
Piet.