Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ketting spannen bij Rohloff - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Ketting spannen bij Rohloff

VincentM schreef:Mijn ervaring inmiddels: hoe duurder de fiets die je koopt, hoe meer werk en onkosten je ermee krijgt.
Heb de Avaghon versie vd de Rohloff met volgens mij zelfde voorblad. Heb het dubbele gefietst maar nergens last van. Ik heb er juist minder werk aan en minder onkosten dan met mijn derailleurfiets...

Kan het zijn dat voor- en achterblad scheef t.o.v. elkaar staan ofzo?
Kettingwielen zijn niet altijd perfect rond, en cranks ook niet, zelfs dure niet.
Wim
Welke Shimano ketting? Bernhard Rohloff zelf raadt zelf de HG93 aan. Als je een HG30 hebt of nog minder, zal niet alleen je ketting eerder slijten maar ook je voorblad en achterkrans.
Wat ook enorm veel scheelt is de manier van fietsen, de een zet meer kracht dan de ander, onderhoud, weersomstandigheden enz enz enz.

ik verbaas mij er ook weleens over hoe snel een ketting bij een zeker persoon versleten is. Ik ken een wedstrijdrijder MTB (marathons) die slechts 2 wedstrijden doet met een goede ketting en het is klaar.

Weinig van te zeggen eigenlijk behalve dat je goed kwaliteit moet nemen en goed moet onderhouden, ook kun je een kettingmeter kopen waarmee je de ketting in de gaten houd, voor de slijtagegrens kun je hem dan vervangen.
Bovenspanning wordt bepaald door de trapkracht. Ook de rek. De onderspanning door de veerkracht van de derailleur. Bij Rohloff is meestal geen onderspanning en zal de ketting door het draaien over de tandwielen, door centrifugale kracht, uit de tanden komen. Een kettingtandwiel wordt, tand voor tand, maar op één tand echt belast en bij de overgang naar de volgende tand, tijdelijk op twee tanden. Rek in smalle kettingen zal dus extra slijtage geven op de tanden, rollen en pennen. Ook een te losse vuile ketting zal dus extra slijtage geven over de overige nauwelijks belaste tanden van de kettingwielen.

Het verhaal over extra slijtage bij een deelbare tandwiel verhouding, bijvoorbeeld 48 : 16, gaat volgens mij niet op. De tandwielen grijpen niet in elkaar. Een aantal ketting rollen van 96 zou wel van invloed kunnen zijn. Tandwielen met een priemgetal als aantal tanden hebben daarom mijn voorkeur.

Ik spuit de ketting nooit af en gebruik nooit ketting reiniger, omdat die reiniger de nog aanwezige smering inwendig verdunt en ook vuil kan meenemen tussen schakels, pennen en rollen. Slijtage op pennen en rollen is het begin van tandwiel slijtage. Ik smeer de ketting met Kroon Transmission Oil SP 1011, SAE 75W-90. Een vol synthetische versnellingsbak olie. Koekt niet aan en als de ketting echt heel vuil is geworden gaat ie eerst in een laagje gebruikte motorolie. In het zonnetje. Spoelen, desnoods met behulp van een zachte kwast. De opgewarmde motorolie maakt de ketting brandschoon. Uitlekken, afdrogen en transmissie olie er op. Ik doe vaak meer dan 20.000 km met een ketting. Zolang er gesmeerd wordt, slijten ketting en tandwielen nauwelijks. Ook niet met derailleur.

Ik rij sinds 3 maanden met een Rohloff en chainglider. Niet te strak gespannen, maar voldoende op spanning, om de ketting rustig over de tandwielen te laten lopen. Met 1.600 km kan ik over slijtage nog niet schrijven. Maar er lekt weleens een druppeltje olie uit de chainglider.

Piet.
Met veel interesse de hele topic door gelezen.

Mijn santos heeft standaard 40/16 (kmc gold) . Heb dit vervangen naar 40/17 .
Dit komt mede door de kinderkar die er altijd achter hangt (30 km incl kind).

Net naar maastricht gefietst zonder alte veel problemen, moest wel na de tocht mijn ketting spannen. (inderdaad 5 min)
Rijd nu dagelijks woon-werk, daarvoor is het verzet prima.

Over een paar weken gaan we de Aare route fietsen. Ik twijfel om een 38 tands voorblad te monteren.
Ik zie dat de ervaringen wisselend zijn per merk, op mijn mountainbike heb ik TA bladen, deze bevallen goed.

Iemand nog aanvullende tips.
Economisch gezien maakt Rohloff geen zin.

Iets van 7500km gefietst.
Regelmatig over bosweggetjes en stoffige landweggetjes.
Niet veel in de regen.

Voorblad is een Truativ gehard alu 40 tands.
1 keer omgedraaid.
Voorblad heeft zijn beste tijd duidelijk gehad.

Achter een 17 krans.
2 of 3 keer gedraaid.

Elke dag een paar druppels olie meer doe ik niet.

Als ketting gebruik ik meestal goedkope kmc die ik ca 1500km gebruik.
Een enkele keer tegen de 2000km.
Kettingen die 3x zo duur zijn gaan helaas niet 3x zolang mee dus ik blijf bij de goedkope soorten.

Als er een gesloten kettingkast op zou kunnen zou de slijtage stukken minder zijn.

Elke 2e dag breng ik de ketting op spanning.
Dat vind ik geen leuk klusje met heel wat inbusboutjes.
Inbus sleuteltje snijdt lekker in mijn palm...

Kwa ketting/tandwielen slijtage had ik beter bij de kransjes kunnen blijven.
En kwa onderhoud ook.
NurEinTier schreef:Economisch gezien maakt Rohloff geen zin.

Je koopt een Rohloff omdat je hem fijn vindt fietsen, en omdat er niks uitsteekt wat er af kan vallen of ontregeld raakt.

Als je goedkoop wil neem je een Singlespeed, maar gek genoeg blijkt dat veel mensen dan liever wat duurder fietsen :D
mmischien hebben jullie hier wat aan:

http://www.bikeboosting.nl/index.php?id=116,0,0,1,0,0

Mario