Additionally, paste this code immediately after the opening tag: banden advies... - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

banden advies...

Robertjan schreef:Wil je een combi van dit alles, dan Marathon Racer, gewone Marathon, of Continental Travelcontact.
Heb de Travelcontacts er nu 11.700 km op liggen en nog geen lekke band. Snel en comfortabel. Ook onverharde passen mee gereden. Fijne allrounder, behalve in mul zand, dan is zo'n band zonder profiel op het loopvlak waardeloos. En ik zou er ook niet mee in Verweggistan gaan fietsen. Maar in Europa een prima band.
De meeste van de genoemde banden heb ik hier in het gezin wel op de een of andere fiets zitten, of heb ik op de plank liggen voor het geval dat. Dus wat zou ik zelf kiezen voor zo'n tocht? Op mijn stalen randonneur zou ik zonder aarzelen de Panaracer Pasela 26x1.75 monteren. Dat past perfect bij zo'n klassiek aanvoelend frame. Maar wat als ik een van de mtb's van de kinderen zou meenemen voor deze asfalt tocht? Dan werd het op zo'n wat stugger frame toch echt de 50 mm Big Apple (ik heb zowel de 50 mm als de 60 mm liggen). Ook esthetisch vind ik zo'n bredere band beter kloppen bij een mtb. Ik heb er ook genoeg ervaring mee om te weten dat hij niet alleen relatief snel is, maar door z'n breedte ook prima geschikt voor bospaadjes (lees ook wat Robert Jan hierover schrijft). Hij is ook vrij goedkoop en degelijk. Wel zou ik misschien uitspatten en de Liteskin versie nemen. De gewone is nogal zwaar en dat stuurt een beetje sloom. Van de dure Supreme, Dureme en Extreme is volgens mij alleen de laatste interessant voor een heel specifiek gebruik. Voor asfalt is de Big Apple gewoon veel sneller.
Wim
Jullie noemen allerlei banden op, maar ik lees niets over bijvoorbeeld bandenspanning. En die opmerking over dat een Schwalbe marathon tour plus je fiets veranderd in een traktor is klinkklare onzin. Het is heel simpel, fiets je alleen zomers of het hele jaar onder alle omstandigheden en op allerlei soorten wegen. In mijn geval kies ik dan voor een band uit de schwalbe marathon serie. Ik heb de afgelopen jaren ca. 10.000 km gefietst met 1 set banden en nooit een lekke band gehad, en daar is het mij echt om te doen.
Als je een schwalbe marathon (gewone, race, tour, plus enz) lekker hard oppompt dan is je loopvlak ca. 30 mm en dat fietst toch redelijk licht. Kom je op wat slechtere paden dan bieden deze banden (tour en tour plus) toch aanzienlijk meer grip en voorkom je dat je onderuit gaat. (ik ben dan met deze banden nog nooit onderuit gegaan).
Ik heb niets tegen het hele jaar door fietsen, en evenmin tegen Schwalbe Marathon banden. De meeste van onze stadsfietsen hebben gewone Marathons, en dat fietst best goed. Ook hebben we daar eigenlijk nooit lekke banden mee. Mijn bezwaar geldt alleen de Marathon Plus en vergelijkbare banden. Die geven een extra bescherming die ik althans nooit nodig heb, maar fietst wel veel minder lekker.
Of een band licht loopt heeft niet veel met het contactoppervlak te maken, maar alles met de soepelheid van het karkas. En dat is waar stugge banden als de Marathon Plus door de mand vallen. Op slechte paden geven soepeler brede banden meer grip dan stugge. Een beetje profiel helpt ook.
Zelf laat ik dan ook de bandenkeuze sterk afhangen van het gebruik. Onze stadsfietsen hebben Marathons of Big Apples. Die zijn betrouwbaar en rijden lekker. Voor de vakantie heb ik meestal liever iets snellers en soepelers, en die enkele lekke band kan ik dan wel hebben. Maar het is al weer een paar jaar geleden dat ik op vakantie een lekke band gehad heb, ondanks die wat lichtere banden.
Over bandenspanning valt ook nog wel het een en ander te zeggen. Bij soepele luxe banden hoef je de band niet zo heel erg hard op te pompen. Het karkas vervormt immers gemakkelijk genoeg. Stugge banden moet je wel hard oppompen, omdat het karkas niet wil vervormen, en de band dus traag wordt als je hem toch laat vervormen. Een binnen redelijke grenzen relatief lage bandenspaning geeft niet alleen veel meer comfort, maar geeft ook minder rolweerstand zodra het wegopppervlak slecht wordt. Dit is dan ook het grote voordeel van bredere banden: je kunt de bandenspaning zonder problemen verlagen. Zie http://www.vintagebicyclepress.com/images/TireDrop.pdf voor een artikel van Frank Berto over de ideale bandenspanning. Ideaal is dus een brede heel soepele band (zoals de Grandbois Hetre). Helaas zijn die duur en kwetsbaar. Gelukkig komt de soepele Big Apple een heel eind in de buurt zonder dat de prijs erg hoog is of de lekbestendigheid te wensen over laat.
Wim
Vergeet ook niet om een handje talkpoeder tussen binnen- en buitenband te doen. Dat verlaagt de rolweerstand significant.

Grtjs, Waltertje - fiets aan het optimaliseren
Ik kies graag voor zekerheid en sla al die super lichtgewichte dingen over.

Op advies van Wim heb ik nu een 42mm Supreme voor zitten en een 42mm Marathon Plus ATB achter (die zaten standaard bij mijn fiets).
Dit was op onze afgelopen trip een zalige combinatie. De Supreme heeft veel grip op asfalt en bij regen en stuurt veel soepeler dan de Plus en de Plus ATB achter gaf veel zekerheid met het extreme pakgewicht wat wij met 2 kleine kinderen meezeulen en gaf bij onverhard net een beetje extra grip om niet vast te komen te staan.
goedendag Allen!

enorm bedankt voor jullie input.
uiteindelijk heb ik gekozen voor een setje Marathon (zonder plus oid). dit op basis van jullie aanbevelingen, die van een specialist bij ons in de buurt en die van de portemonnee...

druk moet tussen 2-5 bar, ik neem aan dat als ik ze dan op ca 4 bar zet, dit goed zal zijn.

groetjes,

ronald
Prima banden waar je geen spijt van zult krijgen. Over de bandenspanning kan ik eigenlijk alleen iets zeggen als ik meer weet. Laat ik aannemen dat je de 47 mm of de 50 mm versie gekocht hebt (dat is veruit het beste) en aannemende dat je de bagage alleen op de achterdrager hebt (het beste met een geveerde voorvork). Dan zou ik iets van 3 bar in de voorband doen en 5 bar in de achterband. Zonder bagage en op langere stukken onverharde weg zou ik achter 4 bar doen. Dit zijn maar suggesties om mee te beginnen - je kunt het zelf uitproberen. Veel hangt ook af van je eigen gewicht en dat van de bagage.
Wim
hallo wim,

de fiets heeft

bagagedrager van racktime
2x achter tassen vaude back roller plus
gewicht: ca 10/12 kilo denk ik
eigen gewicht: iets meer, ca 90 kilo
gewicht fiets ca 12 kilo
beiden banden 50 mm.

groetjes,

ronald
Mooi dat je de 50 mm hebt, want dat komt goed uit met dit eigen gewicht. Mijn oorspronkelijke suggesties lijken me hierbij nog steeds een goed beginpunt. Achter niet te zacht laten worden zou ik zeggen, maar voor is een heel ander verhaal.
Wim
Ik heb wel eens Kojaks, Marathon Supremes en Marathon Racers geprobeerd maar al deze banden vind ik niet erg betrouwbaar, binnen enkele duizenden kilometers (mijn eerste Supreme scheurde na 3000 km in Zweden, de Marathon Racer scheurde binnen 2000 km al) kunnen de wanden al scheuren en komen er inkepingen in het zachte rubber. Steentjes blijven in het rubber zitten. De wand van de Kojak band vind ik erg dun. Grip bij natte omstandigheden, zoals een grasveldje, heb je ook nauwelijks met de Kojak.

Sinds ik de Marathon Plus band gebruik heb ik geen scheuren in de zijwand of lekken meer gehad en ik merk niet dat ik aan comfort of snelheid inlever. Voor mij een mooie opvolger voor mijn oude Marathon XR banden die wel een stuk langzamer aanvoelen maar die ik jaren met plezier heb gebruikt.
Jeroen,

daar de Marathon Racer geen versterkte zijwangen heeft (en onder andere daarom soepel en snel is) mag je deze banden niet met een te lage spanning rijden. Ik rijd al vele jaren met Marathon Racers en na een jaar (ca 5000 km) gaan ze van mijn trekkingfiets naar een van de stadsfietsen in het gezin omdat het profiel dan deels afgereden is. Op de stadsfietsen sneuvelen ze uiteindelijk omdat er minder op de bandenspanning gelet wordt en er dan uiteindelijk scheuren in de zijwangen ontstaan.
Hoi Bert, bedankt voor je reactie. Vanwege eerdere problemen met gescheurde wanden van buitenbanden had ik de Marathon Racers altijd op 6 bar gehouden. Dat zou volgens de specificaties voldoende moeten zijn.