Pedalero schreef:bert sitters schreef:De tovenaar schreef:
Overigens vind ik het prima als smalle fietspaden verboden worden voor racers.
Waarom?
'Gewone' fietsen en racefietsen zijn net zo breed, elkaar passeren is met de ene fiets niet makkelijker dan met de andere.
Omdat racers sneller rijden? Op mijn stadsfiets rij ik ook veel sneller dan mensen op een stadsfiets. Kwestie van conditie. (Of gaan we smalle fietspaden nu ook verbieden voor mensen met een goede fietsconditie?)
Very true. Het waarom is mij niet geheel duidelijk.
Pedalero schreef:Omdat veel racers geen bel hebben (zoals ik)? Waarom is een hautain belletje te verkiezen boven even 'pardon', 'fietser' of 'opgepast' roepen?
Simpel antwoord? Omdat een fietsbel een wettelijk verplicht onderdeel is op de fiets. Daarnaast komt die "brul" (in mijn beleving) vaak gepaard met een fietser of groep fietsers die zich er tussen door wurmt.
Pedalero schreef:Vooral oudere mensen horen je bel meestal niet eens en als ze het wel horen gaan ze eerst achterom zitten loeren. Altijd over hun rechter schouder, zodat ze naar links afdrijven en je er helemaal niet meer langs kunt. Als je even roept, begrijpen mensen het wel meteen. Om vervolgens de helft van de tijd l*lopmerkingen te maken over het feit dat je geen bel hebt. Ik mag door de bliksem getroffen worden als ik hier iets van begrijp en dit is waarschijnlijk een van de mysteries des levens die de laatst overlevende homo sapiens zal meenemen in zijn of haar graf.
Jammer dat je hier vooral de oudere fietser negatief benadert. Ik denk dat het juist goed is om te controleren of en zoja hoeveel er achter je zit. Er word soms gebeld voor iets wat nog 5 minuten duurt voordat er uberhaupt een poging tot passeren word gedaan, en ook word er gebeld op het moment dat men er meteen langs wil. Daarnaast is de vraag is het een of een groep fietsers erg belangrijk, omdat als men slechts een fietser verwacht en direct na ingehaald te zijn weer naar links te komen om naast de fietspartner te komen een eventuele tweede fietser in gevaar kan brengen. Dat dit "altijd" over de rechterschouder gebeurd is inderdaad niet altijd even praktisch.
Pedalero schreef:Als er dan toch iets verboden moet worden, is het:
- over je schouder kijken als je een fietsbel hoort.
Zoals hierboven, is het verklaarbaar gedrag met doorgaans de intentie om verkeersveilig(er) te handelen.
Pedalero schreef:- fietsen op een smal fietspad als je de techniek niet in huis hebt om op een smal fietspad te rijden. Maar dat zou voor de helft van de Nederlandse bevolking gelden en zal dus wel geen ingang vinden.
De overheid is aardig bezig met het invoeren van rijbewijzen, en ik zie het nog wel gebeuren dat ook fietsers een examen moeten gaan afleggen om zich op een fiets te mogen verplaatsen. Vraag me stiekem alleen af wie er dan eerder zakken, de ouderen of de race fietsers zonder fietsbel.
Pedalero schreef:Dit gezegd hebbende: als racer hoor je je natuurlijk te gedragen en aan de omstandigheden aan te passen.
Very very true het verkeer word gemaakt door iedereen op het wegdek, en daar zitten helaas ook mensen bij die daar beter niet hadden kunnen zijn. Echter vrijwel niemand zal het verkeer ingaan met de intentie om het anderen extra lastig te maken, maar doorgaans is de intentie om zich van A naar B te verplaatsen en soms ook nog een stuk ontspanning.
Pedalero schreef:Voor andere weggebruikers geldt wat mij betreft vaak: stel je niet aan en/of leer fietsen. Omdat ik wielrenner ben, ben ik niet automatisch een asociale hond.
Ook erg waar, maar het omgekeerde is ook waar.