Additionally, paste this code immediately after the opening tag: chainglider + ervaring Courier van Stevens - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

chainglider + ervaring Courier van Stevens

Ik heb een Avaghon met rohloff naaf (een dijk van een fiets - de Range Rover onder de wereldfietsen!) en een chainglider, inmiddels 4500 km mee gereden, ook door regen, natte sneeuw en pekel. Het grote voordeel vind ik dat de ketting behoorlijk schoon blijft, scheelt een boel tijd en gedoe met onderhoud.
De ketting loopt wel iets aan tegen de chainglider en dat geeft ook wel wat meer weerstand. Na een paar keer demonteren en weer monteren paste het allemaal iets minder goed op elkaar en ging de ketting aanmerkelijk meer schuurgeluiden maken. Ik heb dat opgelost met een simpel plakbandje om de chainglider heen... Maar ik kan me voorstellen dat anderen zich rot ergeren aan het geluid en het er voor over hebben om om de haverklap de ketting schoon te maken. Maar ik niet, ben erg tevreden.

groet
Henry
ss4ms0n schreef:Hoi,

ik ben bezig een fiets uit te zoeken. Ik heb al een beetje rondgekeken en wil graag een fiets met N8-Premium/Alfine zoals bijvoorbeeld de Stevens Courier SL 2010 of de Cube Hooper 2010 (De Cube Hyde en Stevens City Flyer staan overigens ook nog op de shortlist).

Ik heb een vraagje over het monteren van een chainglider op deze modellen. Begrijp ik goed dat het voortandwiel van beide modellen (45T) niet compatible is met een chainglider en dan eveneens de kettingbeschermer voor het voortandwiel niet compatible is met een chainglider? Is de oplossing hier om het tandwiel te vervangen door een model met bijvoorbeeld 44 tanden en de kettingbeschermer eraf te laten?

Wat betreft de chainglider rond het achtertandwiel heb ik ook nog een vraagje. De Cube Hooper (zie link hierboven) heeft volgens mij ook iets van een kettingbeschermer om de tandwielen. Is dit compatible met een chainglider of moet deze ook verwijderd worden?

Met vriendelijke groet,
Sam
Beide fietsen hebebn zo te zien het Alfine crankstel met kettingrand. Als je een chainglider monteert is de kettingrand niet bruikbaar, en heeft die sowieso geen functie meer.

Chaingliders zijn er voor 38, 42 en 44 tands tandwielen
m-gineering schreef:Beide fietsen hebebn zo te zien het Alfine crankstel met kettingrand. Als je een chainglider monteert is de kettingrand niet bruikbaar, en heeft die sowieso geen functie meer.
Chaingliders zijn er voor 38, 42 en 44 tands tandwielen
Ha Marten,

bedankt voor de info. Het tandwiel vervangen is iets dat ik kan overzien.

Heb jij enig idee hoe het zit met die kettingrand achter? Op deze foto is die goed te zien. Moet daar ook niet iets aan gebeuren of past dit wel?
ss4ms0n schreef:
m-gineering schreef:Beide fietsen hebebn zo te zien het Alfine crankstel met kettingrand. Als je een chainglider monteert is de kettingrand niet bruikbaar, en heeft die sowieso geen functie meer.
Chaingliders zijn er voor 38, 42 en 44 tands tandwielen
Ha Marten,

bedankt voor de info. Het tandwiel vervangen is iets dat ik kan overzien.

Heb jij enig idee hoe het zit met die kettingrand achter? Op deze foto is die goed te zien. Moet daar ook niet iets aan gebeuren of past dit wel?
De buitenste beschermrand zit aan het tandwiel vast, en die moet je ook kwijt zien te raken. Een ander tandwieltje van een paar euro is het simpelst, je moet alleen wel het gevecht aangaan met de snapring die het tandwiel op zijn plaats houdt

pdf's op http://techdocs.shimano.com/ , zoeken op Alfine, en EV in de filenaam staat voor exploded view
m-gineering schreef: De buitenste beschermrand zit aan het tandwiel vast, en die moet je ook kwijt zien te raken. Een ander tandwieltje van een paar euro is het simpelst, je moet alleen wel het gevecht aangaan met de snapring die het tandwiel op zijn plaats houdt

pdf's op http://techdocs.shimano.com/ , zoeken op Alfine, en EV in de filenaam staat voor exploded view
Dank. Een technisch document erbij is inderdaad makkelijker. De SG-S501 heeft naast de chainguard aan het tandwiel ook een chainguard (item nummer 13) aan de binnenkant zitten. Zit deze ook in de weg? Zal deze ook verwijderd moeten worden?
ss4ms0n schreef:
m-gineering schreef: De buitenste beschermrand zit aan het tandwiel vast, en die moet je ook kwijt zien te raken. Een ander tandwieltje van een paar euro is het simpelst, je moet alleen wel het gevecht aangaan met de snapring die het tandwiel op zijn plaats houdt

pdf's op http://techdocs.shimano.com/ , zoeken op Alfine, en EV in de filenaam staat voor exploded view
Dank. Een technisch document erbij is inderdaad makkelijker. De SG-S501 heeft naast de chainguard aan het tandwiel ook een chainguard (item nummer 13) aan de binnenkant zitten. Zit deze ook in de weg? Zal deze ook verwijderd moeten worden?
vast wel, maar als je zover bent wijst het zich vanzelf