Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ketting spannen bij een Rohloff-naaf - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Ketting spannen bij een Rohloff-naaf

Ik heb de opmerking van het niet-ronde voorblad en de momentsleutel bij de filmpjes gezet. En ook de tip van Roger :P

Vandaag komt ook het Rohloff-olie-verwisselen filmpje op ons youtube kanaal.

Wat de kettingspanner betreft; daar heb ik jaren mee gefietst en daar was niks mis mee. Wel heb ik op een gegeven moment een singlespeed kettingspanner gemonteerd; die zag er toch wat strakker uit.
Eric,

Leuke en nuttige filmpjes op YouTube. Gebruikt Koga andere kettingwielen dan Santos en IdWorks? :lol: Je tip bij Koga is om de 3500 km het kettingwiel een kwartslag te draaien, bij de andere merken schrijf je 2500 km!

Sjoerd
Foutje :oops:

Juist bij een idworx zou je dat veel later kunnen doen, want idworx gebruikt Middleburn bladen. Door de harde coating en het oneven aantal tandjes slijten die wat minder snel. En Middleburn in combinatie met de KMC X1 ketting schijnt volgens Gerrit behoorlijk veel langer mee te gaan.
Vanmorgen even de ketting willen spannen van mijn OffRohler. Ik moet dat als de ketting er zo'n 2000km op zit om de 200km doen, ik heb dat dus al vaker gedaan.
Ik draai de boutjes waar een stickertje bij geplakt is tegenwoordig met een momentsleutel aan, dat doe ik eigenlijk sinds dat de fabrikanten stickertjes op de fietsen plakken met de maximale aanhaalmomenten erop vermeld. Je zult er maar eens een kapotdraaien!
Vandaag de boutjes aan de onderkant van het bottom bracket dus weer aangedraaid, mag volgens het stickertje tot max 15 Nm, dit vindt ik zelf behoorlijk strak en ik stel mijn momentsleutel meestal net daaronder af op zo'n 12 a 14 Nm. Vanmorgen tijdens het aandraaien hoorde ik in één keer "Pats" , boutje brak af. En dat terwijl ik pas op zo'n 8 a 10 Nm zat. En dat is lekker hoor, je moet dan maar zien hoe je het boutsteeltje eruit krijgt! Heb even een driftig gesprek met God gehad! Een stalen boutje waarschuwt tenminste nog.
En ik was al niet zo tevreden over het systeem van kettingspannen met een excentrische bottom bracket.
Ik draai de boutjes om de beurt gelijkmatig aan, dus NIET een boutje in één keer tot het maximale en daarna het andere boutje.

Heeft hier al iemand eerder last van gehad? Wat is een advies aanhaalmoment voor deze boutjes, ze zijn van aluminium? Is 15 Nm niet te hoog?
Ze zijn natuurlijk van aluminium omdat je anders met galvanische corrosie te maken krijgt. Zou je hiervoor roestvaststalen bouten gebruiken dan heb je natuurlijk kans dat het frame bij de schroefdraad aangevreten wordt?
Ik heb nu dus ook de neiging de momentsleutel maar niet meer te gebruiken en toch maar weer op mijn gevoel vast te draaien, daar heb ik nog nooit iets mee kapot gedraaid.

Ik hoor graag jullie advies en/of mening.

Groet, Vincent
VincentM schreef: Ik hoor graag jullie advies en/of mening.

Groet, Vincent
Ik zou nog geen bidonhouder vastzetten met aluminium boutjes.
Is het wel aluminium of niet toch RVS?

Als het rvs is kun je een A4 kwaliteit proberen ipv A2, of gewoon een zwart stalen in 8,8 of hoger


[edit] 15Nm is al aardig wat voor M8 bouten in staal, zeker als niet uitgesloten kan worden dat de boutsteel op buiging belast wordt. Ik zou denken dat als het frame niet kraakt en de excenter niet verstelt de bouten vast genoeg zitten. Probeer het met iets minder bv 10Nm