Additionally, paste this code immediately after the opening tag: giant expedition - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

giant expedition

Weet iemand wat de maximale bandbreedte op een moderne Expedition (dus het model van 2008/2009/2010) is?
Ik had er Marathon Plus ATB op (die zaten er fabrieksaf op) van 42mm en dat leek maar net te passen. Ik heb deze nu vervangen door Supremes van 42mm en deze zijn veel smaller en minder hoog dan de Plussen. Nu lijkt er wel ruimte voor 50mm...
Als ik het probeer te meten dan zou het net wel of net niet moeten passen (de 50mm).
JesseL schreef:
Wij overwegen voor mijn vrouw ook een Expedition. Ze is alleen nogal klein en heeft eigenlijk een S frame nodig, welke alleen als damesmodel verkrijgbaar is. Sowieso heeft ze liever een damesmodel, aangezien ze het ook als stadsfiets/boodschappen fiets zal gaan gebruiken (wij hebben niet de ruimte en het geld voor twee fietsen per persoon) en dan (zeker met een voorzitje) is een dames model toch wel praktisch. De Expedition heeft wel extra buizen lopen. Hiermee zou je verwachten dat het toch wel stevig en stijf genoeg zou moeten zijn?
Als je een Bobike voorzitje hebt dan zou ik die zeker meenemen, als ik de stuurpen bekijk kan montage lastig worden door de korte pen en het windscherm is niet te monteren door de ahead-pen....

(vraag me niet waarom ik daar aan denk.....)

Groet
Eric
Als ik naar de handleiding van bobike kijk past een ATB/Ahead beugel voor een voorzitje helemaal niet op een dames model. Het wordt dan namelijk op de bovenbuis gemoneert en een dames model heeft geen bovenbuis... :roll:
En ik heb gepast bij mezelf, ik heb een XL frame en als ik het zitje vasthoudt op de plek waar het zou moeten komen, kan ik niet meer van mijn zadel af naar voren om met mijn voeten bij de grond te komen. Dus een kidnervoorzitje op een tour/race/atb fiets is volgens mij sowieso praktisch onmogelijk. :(
De 'normale' bevestiging van een Bobike voorzitje past wel op een stuurbuis als je ongeveer 4-5 cm ruimte hebt tussen stuurkop en frame. Ik kan op mijn Koga Randonneur een bobike zitje hebben (ik heb er één, ik moet alleen iets rechter opzitten dan normaal, door een verstelbare stuurpen kan ik makkelijker dieper gaan zitten als ik geen kid voorin heb)

Heb je een hele korte stuurbuis, zoals op die dames expedition dan lukt dat niet.

Succes!

Eric
Mijn stuurbuis steekt wel 4 a 5 cm uit boven mijn frame waar het in zit zeg maar (het vaste gedeelte). Maar dit is wel vrij dik, het zijn een soort opvulringen om mijn stuur blijkbaar hoger te laten zitten dan standaard bij een A-head. Hier kan je toch niet zomaar een normale bobike voorzitje klem om bevestigen? Ten eerste lijkt het me te dik en ten tweede is het geen normale stuurpen, maar een a-head en dat werkt toch anders lijkt me. Is het wel veilig om daar zo'n gewicht op te zetten?

Ik zal morgen een kijken of ik er een foto van kan maken...
Nog een vraagje. Ik schreef al dat we dachten aan een Expedition Zero voor mijn vrouw (haar huidige fiets is niet heel vakantie geschikt volgens velen hier, zie http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 664#p70664).

We dachten eerst aan een S (44cm) frame, maar twijfelen nu of een M (50cm) toch niet beter is.
We willen in principe een damesframe.
Afbeelding

Ze is 1,64cm lang en haar binnenbeenlengte is 77 cm (volgens een berekening moet je dat keer 0,66 doen om op de juiste frame maat uit te komen, wat dan 51 cm zou zijn).

Heeft iemand hier een goed advies over? (Ik zou zeggen, passen!, maar helaas hebben de meeste dealers maar één showroommodel/één maat staan en kan je dus niet goed vergelijken).
Frame hoogte doet er niet zoveel toe. Je kunt het zadel altijd hoger of lager zetten. De echt belangrijke maat is de lengte. Je kunt wel een iets langere of kor\tere stuurpen nemen, maar de marge is heel klein als je de stuurkarakteristiek niet wilt verknoeien. Kleine/korte frames en kinderzitjes is ook nog wel een probleem.
Wim
Hoe kom je dan achter de juiste maat voor de lengte, als je niet het budget heb voor een maatfiets en de meeste dealers maar één maat hebben staan?

Een voorstoeltje wordt sowieso een probleem. Een a-head adapter van Bobike kan niet op een damesframe denk ik, aangezien die geen bovenbuis heeft en een standaard bobike stuurpen adapter past niet om de A-head (ik heb net gepast en een a-head "stuurpen" is veel te dik).
Ik ben bang dat een GMG classic voorstoelje welke je aan het stuur zelf haakt wellicht de enige oplossing is (hopelijk kan dat wel, anders is er geen enkele oplossing).
Passen kan misschien bij Giant zelf. Die zitten toch vlakbij? Ahead was er in onze kinderstoeltjes tijd nog bijna niet, dus daar heb ik geen ervaring mee. Anders gewoon een jaartje wachten en de bestaande fiets blijven gebruiken? Bij zo'n kleine maat zou ik overigens zelf eerder aan een frame voor 26 inch wielen denken. Mijn (kleine) vrouw is daar erg blij mee.
Wim
Ik ben nog niet zo enthousiast over 26". Wij fietsen alleen in West-Europa en niet echt off-road. Het voordeel van als zij een exact hetzelfde model als ik heb is ook wel groot denk ik. Maar één maat reserve band en veel minder reserve onderdelen en gereedschap.
Wellicht komt er in de toekomst nog een derde bij, dus nu een jaartje wachten is niet echt een oplossing. Wellicht wel om haar oude fiets nog te houden voor stadsgebruik (tijdens vakanties hebben we geen voorstoeltje nodig), maar dat kost wel weer veel ruimte in de schuur en de oude fiets zou ook nog wel iets opleveren, wat de financiële pijn van een nieuwe weer wat zachter zou maken.
Het voordeel van 26 inch is bij kleine mensen dat je nog een bruikbare geometrie kunt maken. De Fahrradmanufaktur T400 is er in damesmodel, zit in de zelfde prijsklasse als de Giant, en heeft een traditioneel balhoofd dat geen problemen hoort te geven met een bobike zitje. Het enige probleem is de kleinere bandenmaat. Zolang je in de kleine kinderen zit heeft er vast wel een van hen ook een fiets met 26 inch banden. Dus die 26 inch binnenband moet je toch meenemen. Zolang je geen al te wilde dingen gaat doen zou ik verder geen reserveonderdelen meenemen. 26 inch buitenbanden zijn als je echt pech hebt bijna overal wel te krijgen - makkelijker dan brede 28 inch.
Wim
Ik vraag me ook af wat, buiten 1 binnenbandje, er zo veel minder gereedschap minder mee kan bij 2 dezelfde modellen t.o.v. 2 verschillende modellen met dezelfde insteek...
Ja wellicht valt het ook wel mee.
Maar dan nog vraag ik me af wat ook de nadelen van 26" zijn, als die er niet waren zou wel iedereen 28" hebben toch?
Cosmetisch: in Nederland wonen relatief veel lange mensen. Dan past een groter frame mooier en de kleinere 26" wielen staan dan ook van geen kanten. (Ik ga ervan uit dat je 26" bedoelde.)
De rolweerstand van een 28 inch band is een fractie lager. Maar het verschil is niet zo groot: een brede 26 inch band heeft vrijwel dezelfde omtrek als een smalle 28 inch band. 26 inch is beter voor kleinere mensen en voor slechtere wegen, 28 inch is beter voor het echt snelle werk zoals audax/brevet ritten, en staat fraaier voor lange mensen.
Wim