Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Onverhard klimmen op 28" - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Onverhard klimmen op 28"

Als de 29er mtb ten tonele wordt gevoerd hebben we het toch over een heel ander soort fiets dan een LHT, die eerder werd genoemd. Grootste verschil lijkt me dat de 29er mtb meestal een geveerd voorwiel heeft.
Jan Eleveld schreef: Grootste verschil lijkt me dat de 29er mtb meestal een geveerd voorwiel heeft.
Ik geloof nooit dat er 36"ers zijn met voorvering, maar de nummer 2 in het klassement 'geen vering' zijn de 29-ers (en om Jan extra te pesten, hebben ze dan meestal ook maar een versnelling ;) )
Robertjan schreef:Profiel is handig in zachtere omstandigheden (sneeuw, zand). Op harde ondergrond wil je zoveel mogelijk grip. Ergens daar tussenin ligt een optimum voor de diversiteit die je op een fietsreis i.h.a. kunt aantreffen.
De ellende is dat op de plek waar je het meeste grip nodig hebt, scherpe bochten in kleine weggetjes, bijna altijd wat zand, stof, iets nats of iets groens ligt. Dan zijn banden met geen of vrijwel geen profiel in het nadeel van banden met een gemiddeld profiel.
Leon
Daarom neig ik voor zulke trajecten het meest naar de XR's. Mede ook omdat ik daar goede ervaringen mee had in Zuid-Amerika, Spanje, en Marokko op zulke en op minder heftige trajecten. Maar een Marathon Racer is ook wat voor te zeggen.
29'ers zijn inderdaad geen reisfietsen, maar hardcore mountainbikes, waarbij de grote attractie o.a. is dat je zware/dure veersystemen vervangt door grote '29' inch banden. Die zijn ook wel wat breder dan mijn 47 mm's.

De Marathon Racer en Extreme vind ik te smal. Volgens mij is breedte (i.c.m. lage bandenspanning en dus meer grip en vering) op deze ondergrond minstens zo belangrijk als profiel.

Ik begrijp van de Schwalbe-site dat de zijwand van de Marathon Racer relatief kwetsbaar is. Dan zou ik dus net zo goed met mijn Supremes kunnen gaan?

Verwarrend vind ik overigens de maatvoering, bijvoorbeeld bij de Extreme: 42-622, 28x1.60, 700x40C. Die is 42 mm breed, denk ik dan, maar als ik het aantal inches naar mm omzet, kom ik op 40 mm, die ook in de 700x40C wordt genoemd.

Zou ik, als ik iets anders wil, niet beter de 45 mm Smart Sam kunnen nemen? Kan ik in de winter dan nog mee crossen in het bos.
Pedalero schreef:29'ers zijn inderdaad geen reisfietsen, maar hardcore mountainbikes, waarbij de grote attractie o.a. is dat je zware/dure veersystemen vervangt door grote '29' inch banden.
Zo zien de meeste mtb-ers het niet hoor. Het gros van de 29ers wordt als hardtail aangeboden. Zonder voorvering gaat het voordeel van grote wielen weer verloren.
Waarom een 29er geen reisfiets zou kunnen zijn ontgaat mij. Toch niet in mindere mate dan een 26" fiets lijkt me.
Ik denk dat we hier de discussie moeten vermijden of een 28" reisfiets als 29er getypeerd kan worden. De vraag was of een 28" reisfiets geschikt is voor een 'off-road' fietstocht. En ik denk dat in het geval van de Surley LHT deze vraag met ja beantwoord kan worden mits de juiste wielen en banden gemonteerd worden.

Zelf heb ik een Koga Randonneur (42mm banden) en die zou ik inderdaad niet kwalificeren als 29er. Bij de route die Bert cq Rens voorsteld zou in mijn geval niet de fiets de beperking zijn, maar eerder de berijder :wink: .

Mijn vergelijk van 26er vs 29er heb ik gepost om bepaalde vooroordelen die bestaan over wielgrootte tegen het licht te houden....

Groeten
Eric
eric190173 schreef:Mijn vergelijk van 26er vs 29er heb ik gepost om bepaalde vooroordelen die bestaan over wielgrootte tegen het licht te houden....
Eric, die vergelijking tussen 26 en 29 die je gepost hebt slaat op hardtails, en niet op vakantiefietsen. Dat is vind ik een beetje appels met peren vergelijken.

De al oude opvatting geld denk ik nog steeds. 26 is beter voor off road, 28 is beter voor asfalt.
26" is niet beter voor offroad... Dat is juist hetgeen wat dat artikel, bij verder gelijke fietsen, duidelijk probeert te maken. Het is anders, maar niet per definitie beter. Juist voor de niet-singletracks kan een 28" rustiger rijden...

Hier is nog wat leuke info (je kunt over Gary's verhaal heen scrollen).

Informatieve stuk tussen 1:23 en 2:34.
Leo van Lierop schreef:
eric190173 schreef:Mijn vergelijk van 26er vs 29er heb ik gepost om bepaalde vooroordelen die bestaan over wielgrootte tegen het licht te houden....
Eric, die vergelijking tussen 26 en 29 die je gepost hebt slaat op hardtails, en niet op vakantiefietsen. Dat is vind ik een beetje appels met peren vergelijken.

De al oude opvatting geld denk ik nog steeds. 26 is beter voor off road, 28 is beter voor asfalt.
Pro en contra staat m.i. los van (voor)vering..

pro
26- Stijvere cq degelijker wielen
26- Stuurt scherper / makkelijker dan 28"
26- Makkelijk te vervangen bij pech (buiten NL weinig 28)
26- Over het algemeen meer en bredere bandenkeus
26- Over het algemeen lichtere fiets
28- Rolt makkelijker en rustiger
28- Meer ruimte in het frame
28- Relaxter fietsen

M.a.w. het is maar net wat je zoekt en wat je belangrijk vindt, er is wat mij betreft geen beter en slechter..... Behalve als je 2 meter bent, dan zit je sowieso aan een 28" fiets vast volgens mij.....

Groeten
Eric
eric190173 schreef: 26- Stuurt scherper / makkelijker dan 28"
Een statement wat je overal tegenkomt maar met een hoog papagaai gehalte volgens mij. Ik kan het tenminste niet reproduceren. Je kunt pas sturen als je tractie hebt, en een groter wiel heeft meer grip
m-gineering schreef:
eric190173 schreef: 26- Stuurt scherper / makkelijker dan 28"
Een statement wat je overal tegenkomt maar met een hoog papagaai gehalte volgens mij. Ik kan het tenminste niet reproduceren. Je kunt pas sturen als je tractie hebt, en een groter wiel heeft meer grip
Je hebt gelijk, misschien zou ik het woord sturen beter kunnen veranderen in 'het wiel van richting veranderen'...

Mijn ervaring op (motor)fietsen is dat hoe groter het wiel hoe groter het 'massatraagheidsmoment' (ik weet niet hoe dat officieel heet) mee gaat spelen. En theoretisch heb je natuurlijk gelijk (alhoewel..) je kunt pas sturen als je grip hebt, maar wat ik bedoel is dat hoe kleiner het wiel, hoe lichtvoetiger je het heen en weer kunt 'gooien'. Een BMX-je stuurt heel anders dan een 29-er met de kilo's rubber aan het wiel....

Off road motorfietsen hebben 21" voorwielen voor stabiliteit (en meer grip), een asfalt-buikschuiver doet het met 17". Ga je met een 21" een bochtig asfalt parcours rijden dan moet je meer 'werken' om de motor de bocht in te krijgen, zit je eenmaal in de bocht dan is er ook niet veel wat de motor van de wijs brengt. Een vriend van mij heeft exact dezelfde motor als ik, het enige verschil is dat hij een 21" voorwiel heeft en ik een 19". Qua stuurgedrag zijn de motoren daardoor sterk verschillend.


Groet
Eric
Het scherper/makkelijker sturen op een 26 inch merk ik vooral met het rijden met voortassen. Ook is het zwaartenpunt van mijn 26 inch fiets lager wat mijn fiets weer stabieler maakt.
Foutje.
Ik vind het een leuke discussie, maar het was niet mijn bedoeling de eeuwenoude stammenstrijd tussen de 26ers en 28ers te doen oplaaien. :wink:
Pedalero schreef: De Marathon Racer en Extreme vind ik te smal. Volgens mij is breedte (i.c.m. lage bandenspanning en dus meer grip en vering) op deze ondergrond minstens zo belangrijk als profiel.

Ik begrijp van de Schwalbe-site dat de zijwand van de Marathon Racer relatief kwetsbaar is. Dan zou ik dus net zo goed met mijn Supremes kunnen gaan?

Verwarrend vind ik overigens de maatvoering, bijvoorbeeld bij de Extreme: 42-622, 28x1.60, 700x40C. Die is 42 mm breed, denk ik dan, maar als ik het aantal inches naar mm omzet, kom ik op 40 mm, die ook in de 700x40C wordt genoemd.

Zou ik, als ik iets anders wil, niet beter de 45 mm Smart Sam kunnen nemen? Kan ik in de winter dan nog mee crossen in het bos.
Om ontopic te blijven. Met 28 inch kan je ook prima off road gaan. Maar ik zou bredere banden nemen dan 40mm. Het hangt af van je persoonlijke voorkeur. Ga je ook heel veel op asfalt rijden en hoeveel waarde hecht je aan comfort/snelheid en hoe goed is je stuurmanskunst?

Als ik je advies mag geven zou ik zeggen, neem een allround band, de Std. Marathon. :wink:
Ik zie geen enkele reden waarom dit niet met de Long Haul Trucker zou kunnen. Wel zou ik meer profiel willen hebben dan met die Supremes. Je zou een stel 47 mm Smart Sams kunnen monteren, of iets dergelijks.
Zelf rijd ik ook met een racebocht, en mij is wel opgevallen dat op dit soort onverharde wegen een breed stuur echt meer controle geeft. Ik heb een Nitto Noodle bar van 46 cm, en voor mij is dat het ideale compromis, maar voor het echte onverharde werk is de 48 cm vast nog beter.
Wim
eric190173 schreef: 26- Makkelijk te vervangen bij pech (buiten NL weinig 28)
Misschien zou je kunnen zeggen buiten Europa? Nu lijkt het net of Nederland een "bijna" monopolie op 28" banden heeft. :)
De Sjelle schreef:
eric190173 schreef: 26- Makkelijk te vervangen bij pech (buiten NL weinig 28)
Misschien zou je kunnen zeggen buiten Europa? Nu lijkt het net of Nederland een "bijna" monopolie op 28" banden heeft. :)
Ook op het Franse platteland is het lastig een stevig 28" wiel te krijgen. Racewielen en MTB wielen heeft iedereen daar op voorraad, een stevig 28" achterwiel word lastiger.... (heb ik helaas een paar jaar geleden ervaren)

Groet
Eric
Waar het bij vakantiefietsen om gaat zijn *brede* banden etc voor 28 inch. Zelf heb ik al in Belgie en Frankrijk moeite gehad die te pakken te krijgen. Je bent in een dorpje, en de enige 28 inch (binnen) banden die ze hebben zijn smalle voor racefietsen. Voor 26 inch is het soms ook niet ideaal, want dan hebben ze alleen maar grove noppenbanden, maar je komt tenminste weer weg.
Maar goed, binnen Europa kun je eigenlijk alles wel opvangen, en wordt het ook niet gauw gevaarlijk. Je neemt voldoende reserve binnenbanden mee, en je monteert ofwel voldoende verse en stevige buitenbanden, of je neemt een lichte vouwband mee als reserve.
Begrijp me goed, ik ben zelf een liefhebber van 26 inch wielen. Mijn belangrijkste reden is dat ik van brede banden houdt. Zo'n brede 28 inch band (29-er) past echter alleen lekker in een grote framemaat - te groot voor mijn tamelijk gemiddelde lichaamslengte. Voor een audaxfiets met bijvoorbeeld 32mm bandjes zou ik wel een 28 inch wiel kiezen. Maar goed, de buitenomtrek van een brede 26 inch band is ook ongeveer gelijk aan de buitenmaat van een smalle 28 inch band. Wat ik nog wel gek vind in het Schwalbe assortiment is dat van hun nieuwe dure banden nu net de Extreme in 28 inch niet in iets breder dan 42 mm te koop is, maar wel de Dureme en de Supreme.
Veel plezier op je Long Haul Trucker. Ik vind het prachtige fietsen.
Wim