Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spanning... - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Spanning...

Wat ik eigenlijk bedoelde (was duidelijk te snel) is de lader die Whisky beschreef: http://wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=8956, ergens halverwege het eerste bericht.
Ik weet niet of hier ook een opgevoerde variant op te bedenken is die wel AB's (en AJB's) accu zou kunnen opladen?

De link naar de foto: http://itchy-wheels.exploder.org/images ... lNumber=2.
Robertjan schreef:Hans, waarom zoek je de Dahon en niet de Zzing, of de E-WERK met een externe accu?
Mwoch, ik ben nog zoekende naar de stroomvoorziening en de Dahon sprak me aan.
Neemt niet weg dat ik andere alternatieven ook nog ga bekijken.

Maar als je de prijs van de E-WERk met accu vergelijkt met de Dahon, dan is de laatste toch nog een stuk goedkoper.
Maar goed, ik heb zelfs nog geen SON in mijn wiel, dus die kosten moet ik ook nog mee rekenen. Misschien dat een zonnelader ook een alternatief is.
Kortom, nog (onder)zoekende :D
arnob schreef: Ik weet niet of hier ook een opgevoerde variant op te bedenken is die wel AB's (en AJB's) accu zou kunnen opladen?
Die opgevoerde variant heet E-werk, en die is instelbaar om 1, 2 of 3 cellige li-ion accu's op te laden. Maar fietsen terwijl je twee draadjes tegen twee contacten houdt is niet practisch, dus je hebt nog wel een missing link
Zou dit de missing link kunnen zijn: http://zzing.de/New-Shop/catalog/produc ... ucts_id=46 / http://www.pearl.de/a-PX2082-5532.shtml? Behalve netstroom kan hij ook gekoppeld worden aan de ZZing. Helaas mijn versie nog: "In diesem Ladegerät nur 3,6 oder 3,7 Li-Ion Akku's laden!".
Overigens is het wel zo dat mijn 2 reserveaccu's minder ruimte innemen dan dat apparaat, dat dan wel weer veel lichter is.
HansvanderVeeke schreef:
Robertjan schreef:Hans, waarom zoek je de Dahon en niet de Zzing, of de E-WERK met een externe accu?
Mwoch, ik ben nog zoekende naar de stroomvoorziening en de Dahon sprak me aan.
Neemt niet weg dat ik andere alternatieven ook nog ga bekijken.

Maar als je de prijs van de E-WERk met accu vergelijkt met de Dahon, dan is de laatste toch nog een stuk goedkoper.
Maar goed, ik heb zelfs nog geen SON in mijn wiel, dus die kosten moet ik ook nog mee rekenen. Misschien dat een zonnelader ook een alternatief is.
Kortom, nog (onder)zoekende :D
Hans, die battery-packs in de laders van Zzing en Dahon zijn eigenlijk uit nood geboren. De spanning uit je naafdynamo is té wisselend om bijvoorbeeld li-ion accu's veilig te laden. De oplossing was om er dan maar een buffer van Ni-Ca batterijen tussen te plaatsen. Inmiddels zijn de ontwikkelingen verder en kan electronica de stroom en spanning regelen. Die oplossing is niet alleen lichter maar levert ook minder verlies.
Kan me voorstellen dat je het eerst eens goedkoop wilt proberen met bijvoorbeeld de Dahon, maar in combinatie met een Son is dat toch wel de beroemde B&O met tangentiale arm voorzien van een goedkoop naaldje (je bent oud genoeg, toch? :)
Frank
frank bueters schreef: Kan me voorstellen dat je het eerst eens goedkoop wilt proberen met bijvoorbeeld de Dahon, maar in combinatie met een Son is dat toch wel de beroemde B&O met tangentiale arm voorzien van een goedkoop naaldje (je bent oud genoeg, toch? :)
Frank
Als de dahon electronica net zo beroerd is als de dahon naafdynamo, is dat naaldje van Bamboe
(koor van huilende Batavus dealers op de achtergrond)

;)
arnob schreef:Wat ik eigenlijk bedoelde (was duidelijk te snel) is de lader die Whisky beschreef: http://wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=8956, ergens halverwege het eerste bericht.
Ik weet niet of hier ook een opgevoerde variant op te bedenken is die wel AB's (en AJB's) accu zou kunnen opladen?

De link naar de foto: http://itchy-wheels.exploder.org/images ... lNumber=2.
De batterij die ik zou willen opladen is een Nikon EN-EL3e batterij, dat is een 7.4V 1500mAh Li-ion (voor wat het waard is). Dit ding zou opgeladen moeten kunnen worden als ik nog een adapter weet te vinden die de input op minimaal die 7.4V gelijkspanning weet te krijgen... De originele Nikon quickcharger adapter (die je op de 100-230V netspanning aansluit) kent een output naar de batterij van 8.4V.... Meeste bufferaccupaketten zijn dan kennelijk te licht om een dergelijk "zwaar" batterijtje op te laden

Afbeelding

Uiteindelijk denk ik dat het goedkoper is om een rits extra Nikon-batterijen te kopen ;).

Maar voor Ipods en telefoons zijn het handige apparaten die naafdynamo-laders. Pedalpower + lijkt me in die zin ook wel handig: ook evt. met een systeem die een accupaket oplaadt en het vervolgens weer doorgeeft aan je Garmin of telefoon.
m-gineering schreef:
frank bueters schreef: Kan me voorstellen dat je het eerst eens goedkoop wilt proberen met bijvoorbeeld de Dahon, maar in combinatie met een Son is dat toch wel de beroemde B&O met tangentiale arm voorzien van een goedkoop naaldje (je bent oud genoeg, toch? :)
Frank
Als de dahon electronica net zo beroerd is als de dahon naafdynamo, is dat naaldje van Bamboe
(koor van huilende Batavus dealers op de achtergrond)

;)

Kijk dit zijn nu de suggesties en ervaringen die ik zoek :idea:
Ik heb overigens ook nooit een B&O gehad hoor...

Ik begrijp dus dat ik beter een e-werk met pwerpack kan nemen of een zzing?
Weer een stapje verder in mijn queste.
Het schijnt toch dat je met dit ding van Bosch & Muller toch 7.4V (Nikon en alle andere soorten) batterijen kunt opladen.

Kan iemand dit verifieren?

Afbeelding
plus
Afbeelding
=
happy?

Accupaketten die als buffer tussenbeide kunnen dienen hebben vaak een output van 5V, daarmee kun je dus geen 7.4V Li-ion batterijen mee opladen (?).

Het logicbattery kun je namelijk met 12V bedienen, en aangezien de E-work van B7M een output heeft tot 13.3V gaat, moet het dus mogelijk zijn. Tenzij er weer een draadje tussen beide apparaten ontbreekt natuurlijk..... :?

De logicbattery kost ca USD50 (36UER)
De B&M E-work kost ca EUR139
enkele oplaadbare AA batterijen EUR15
totaal ca EUR200 en je kunt wekenlang wildkamperen met je mobiel, garmin en camera? Een tentje, brandertje, waterfilter erbij, een vuuraansteker, mes en pijl en boog en een paar potten en pannen en je hebt geen maatschappij meer nodig ;).