Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen Zwitserland - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

fietsen Zwitserland

Wij zijn in 2009 via Munchen - Oostenrijk - Duitsland - huis gefietst. Ook met de citynightliner (heen dus in ons geval) Het is zeer goed bevallen. De route door Oostenrijk heen vonden wij achteraf gezien het mooiste.. maar we houden dan ook van bergen. De enige echte pas die wij overgefietst zijn is de Hochtannbergpass. Zie ook de foto's:
http://picasaweb.google.nl/YJongens/Alp ... directlink. Deze pas is niet erg hoog, althans, wat wij gewend waren... voorzien van een goed wegdek, overzichtelijk en niet knetterdruk. Wat wil je als fietser nog meer? De bodensee is in de vakantie maand misschien een minder goed plan. Zelfs in juni was het daar al erg druk met allerlei verkeer. Veel fietsers ook, en vooral veel fietsers met weinig ervaring. Goed opletten dus en maar een keer extra zuchten.
Straks in juli is het voornemen om naar de middellandse zee te fietsen, lekker beetje mooi weer meepakken :) . Volgend jaar staat Zwitserland op de rol. Een fijn land om te fietsen denken wij nu.
Hallo Wibco,

City night line beviel mij indertijd goed,je kunt overigens ook naar Munchen met dat ding als ik mij niet vergis.
Zwitserland&Duitsland(met name Beieren)zijn erg mooi om te fietsen.
Neem,eenmaal aangekomen in Basel gewoon de trein naar Netstal en beklim de Pragelpas,eerst ff bijkomen aan de Klöntalersee natuurlijk.
Vanaf die pas naar beneden kom je bij de Vierwaldstättersee,mooier krijg je het niet in Europa(als iemand een betere weet,nu zeggen!:-) ).Vanuit hier kun je via Luzern en Beatenberg,goede kaart regelen,via Luzern naar Wolhausen,dan naar Schupfheim>Schangnau>Grunerbergpas>Beatenberg naar Interlaken te rijden,vergeet in Interlaken niet Grindelwald,Lauterbrunnen aan te doen.Zoals hierboven al gezegd werd,de Große Scheidegg is erg mooi!.
In al deze plaatsen zijn campings,meestal is daar wel een plekje.
Vwb hotels&pensions weet ik het ff niet.

Indien ja naar Munchen wilt zou je via de Sustenpas(vlakbij Meringen) weer richting het Westen kunnen rijden,je kunt na de pas naar benden blijven rijden terug naar de andere kant van de Vierwaldstättersee,mogelijk via Zug kun je dan naar de Bodensee rijden,doe vooral ff Friedrichshaven&Lindau aan.
vervolgens blijf je de Alpenlijn volgen.
Füssen met Shloss Neuschwanenstein is lekker toeristisch met bordjes in het Japans maar wel mooi om een keer gezien te hebben,het begrip "Ansichtkaart"
is hier uitgevonden,je zult ea snel doorhebben waarom dat zo is.
Als je van techniek houdt moet je echt ff naar het Deutsches Museum op je eindbestemming in Munchen.
Dit is een aardige route met behoorlijke passen die als voordeel hebben dat het echt verbindingswegen zijn,je kunt ook naar Saas Fee&Zermatt fietsen maar dan moet je via dezelfde weg weer terug.

Alternatief voor omgeving Interlaken/Luzern is Engadin,vanaf Basel doortreinen naar Chur endan fietsen naar Davos via Lenzerheide en Wiesen.Van Davos rijd je naar Zernez>Santa Maria en vandaaruit naar Oostenrijk via de Rechenpas.

In Santa Maria kun je ook besluiten de Umbrail&Stelvio te rijden(hier worden de mannen van de jongens gescheiden..gniffel).
In Oostenrijk aangekomen kun je via Innsbruck terug naar Munchen.
Over Oostenrijk heb ik niet al teveel te melden(iemand anders?).

Vwb betreft je opmerking over een pas afrijden,tsja,het gaat je wel enige paren remblokken kosten als je echt hard wil,op de Sustepas aan de Oostkant heb ik met bepakking 73 km/u aangetikt,ik raad je dat af.
Maar als je af en toe stopt kun je van het uitzicht genieten en je velgen kunnen afkoelen.De meeste mensen overleven zo'n afdaling wel hoor maar wel zorgen voor goede remmen.

Meer dan een goede overzichsfietskaart van Zwitserland heb je niet nodig.
Nou ja mogelijk natuurlijk ook een van Beieren en OOstenrijk(weet iemand goede kaarten van de laatse 2?)

op deze site; http://www.veloland.ch/en/welcome.cfm
is ea te vinden over fietsen in Zwitserland.

Deze is ook wel handig;
http://www.myswitzerland.com/nl/home.html

Veel plezier!
Oops,je heet dus Wibo,sorry!

Gr,
JJ
Hallo, iedereen errg bedankt voor de informatie en foto's ( snowfreakyvon), hier word ik "begeistert" van, de routevoorstellen van "jj" ga ik zeker bekijken. Vwb de info over het afdalen, hier heb ik nog geen ervaring! Met de racefiets wel, daar vond ik het heerlijk om zo hard mogelijk naar (boven) maar zeker naar beneden te gaan, heb bijv. 3 x de Dolomieten marathon gereden, dus genoeg ervaring daar.

Maarrrrr nu met een bepakte fiets met 26 inch wielen, das heel andere koek!! Ik neem in ieder geval genoeg remblokjes mee want ik weet hoe snel die kunnen verslijten. Overigens ben ik nog niet helemaal zeker wat mijn banden betreft, ik rijd nu Conti. Travelcontact en voel me daar , met name op nat wegdek, in de bochten, niet op mijn gemak, en dan bedoel ik hier in Nederland! :roll:

Groet, WIBO ( :wink: )
Ik lift even mee op dit topic.

Voorlopig ziet ons schema er als volgt uit Basel - Luzern via Nord-Sud - route. Onze eindbestemming is Genève (en verder naar Lyon).
Vanaf Luzern overwegen we 2 opties:
- ofwel de Alpenpanorama-route tot Bulle, dans eindje Seen-route en dan de Rhone Route;
- ofwel verder zuidwaarts op de Nord-Sud tot Andermatt, en de dan de Rhone-route afrijden.

Welke van beide opties is aan te raden:
- landschappen;
- verkeer;
- moeilijkheidsgraad;

We kamperen, hebben dus iets meer gewicht mee.

Ook nog: iemand tips voor Genève - Lyon via niet te drukke wegen ?

Alle ervaringen zijn welkom

Pieter
hoi prachtig idee om zo door Zwitserland te fietsen.
Samen met mijn vriendin heb ik in 2006 de Seen route gefietst vanaf Bregenz tot aan Geneve en verder naar Annecy. Met de Seen route ga je toch echt door de bergen maar het aantal stijle klim kilometers valt heel erg mee, het zwaarste zijn de Brunigpass en de klim naar Saanenmoser bij Gstaad, dit ligt echter vooral aan hoe de route loopt je kunt daar namelijk ook prima over de grote weg fietsen en de steile klimmetjes over de binnenwegen vermijden. Er zijn ook altijd genoeg andere alternatieven te vinden via de campingbeheerders of hoteleigenaren, even vragen voor je vertrekt en je staat zo nog een uur te kletsen over alle mooie plekjes waar je toch echt moet luchen 8) . Het verkeer is prima te doen wij hebben er in ieder geval weinig last van gehad. Voor de grootste kans op mooi weer zal je de Rhone route moeten doen dan zit je namelijk aan de zuid kant van de alpen en heb je meer zon uren. Je fietst dan alleen wel echt door het Rhone dal en daar is meer industrie en kom je altijd de snelweg tegen.

Voor de omgeving en rust dus de Seen route en voor het mooie weer de Rhone route
voor ons dit jaar toch geen fiets vakantie, maar staat nog zeker in de planning.
Fietsen met een dikke buik en bagage en heuvels lijkt mij toch niet echt prettig. dus wel met de trein naar zwitserland en dan backpacken met een drager ( mijn mannetje)

syl