Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen Zwitserland - Forum Wereldfietser

fietsen Zwitserland

hallo,

wij willen in september fietsen in Zwitserland met bagage. Heeft er iemand leuke tips voor een fietsvakantie in Zwitserland war het ook een beetje leuk is om de fietsen met bagage.
wij gaan met de trein vanuit Nl naar Zwitserland.

alle tips, ideeen zijn welkom!

alvast bedankt

Sylv
Hallo,

Zwitserland is een prachtig land om te fietsen.. Alle regio's..

Ikzelf heb een fietskaart gehaald op het station in Zürich. (Ook wel te verkrijgen bij VVV of boekhandel in Zwitserland)
Hier staan de belangrijkste fietsroutes op aangegeven. Tevens staat er op aangegeven waar de stevige klimmen te verwachten zijn.
De routes zijn onderweg ook erg goed aangegeven en volgen grotendeels autoluwe/vrije wegen.
De route van Basel naar de Bodensee is grotendeels vlak en aantrekkelijk om te fietsen als je niet teveel wil klimmen.
Zelf heb ik voornamelijk op campings geslapen, maar ook hostels zijn goed te vinden.

Veel plezier gewenst!!

Gerco.
Neem eens een kijkje op http://www.veloland.ch/en/. Een enorm uitgebreide website over fietsen in Zwitserland.
Als je zelf niet teveel wilt uitzoeken, kijk dan vooral even naar de website van Veloland. Zwitserland heeft heel veel goed bewegwijzerde routes, die de drukke wegen vermijden.
Zie Veloland

Bij De Noorderzon kan je deze mooie overzichtskaart bestellen waar alle bewegwijzerde routes op staan en zo kan je mooi je eigen route samenstellen. In de boekjes zelf staat de detailinformatie over hoogtemeters etc.
Dus je kan overal mooi fietsen, maar wat wil je? Bergen of juist niet? Onverhard of asfalt?

En natuurlijk kun je zelf helemaal je eigen route bepalen met eigen kaart en gps.
Ik heb afgelopen zomer 3 weken in Zwitserland gefietst, deels via de bovenstaande routes, deels zelf bepaald, met bagage, ook over de grote passen.

Succes.

Anneke
Als je wilt fietsen tussen bergen en niet teveel wilt klimmen is de Rhoneroute aan te bevelen. (nr 1)
Ik heb deze gefietst met bagage en onderweg gekampeerd, een prachtige reis.
Vanaf meer van Geneve de Mittellandroute (nr 6) genomen naar Basel.

Boekjes zijn niet perse nodig, de Zwitsers blinken uit in hun bewegwijzering.
Anneke schreef:
Bij De Noorderzon kan je deze mooie overzichtskaart bestellen
= heel handig! deze had ik ook bij me.

Succes met de voorbereidingen.
Zeer aan te bevelen is het gebied rond de Semperbachersee(op het gevaar af dat ik het goed heb geschreven; het is 25 jaar geleden), dat ligt tussen Basel en Zurich en dat is de route die wij hebben gereden. Onder Basel steige, daarna vlak en later golvend. Vooral omgeving Semperbachersee zeer mooi, geaccidenteerd terrein.
Hallo Sylv

wij hebben in 2008 een rondje Zwitserland gedaan, een prachtig fietsland goed bewegwijzerde fietsroutes, en je kunt de tocht heel licht maar ook heel zwaar maken, de keus is aan je zelf.
Voor ons verslag, foto's en route zie:

http://www.fietsvakantielinks.nl/harryo ... 02008.html

Verder heb ik fietsvakantielinks Zwitserland verzameld waar je mogelijk wat aan hebt zei:
http://www.fietsvakantielinks.nl/Landen ... rland.html

Harry
Ik zie allemaal tips terwijl de vraag wel erg open is ("war het ook een beetje leuk is om de fietsen met bagage"). Ik neem aan dat degenen die antwoorden geven aannemen dat men het qua klimmen niet al te heftig aan wil doen. Maar misschien zijn het wel klimfreaks! Iets nadere specificatie aub.
af en toe klimmen met de fiets vind ik niet heel erg, er moet wel een eindkomen. En niet de hele vakantie van die zware klims.

Bedankt voor reactie. ik heb al vele tips gekregen dus ben weer een stuk wijzer geworden en enthousiaster.

Gr sylvia
:? blijkbaar is het citaat mij ontgaan
willem.megens schreef::? blijkbaar is het citaat mij ontgaan
Was een pm. Maar gezien je reactie vond ik dat ik het even moest posten. :wink:
Ik heb twee keer een tocht door Zwitserland gemaakt en daarbij het merendeel van de fietsroutes afgelegd. Alleen de route door de Jura niet.

Ik was aangenaam verrast hoe goed je kunt fietsen op stille wegen en paden.

Pas op het moment dat je echt een pas op gaat is er nog maar 1 weg.

In veel gevallen kun je de klim naar de pas vermijden door op de trein te stappen. Maar met een beetje puzzelen kun je enorme afstanden afleggen zonder al te veel klimwerk. Zo is het mogelijk van Basel tot ver in het Rhonedal te komen en niet al teveel hoogtemeters te moeten maken.

Aan de andere kant, juist het beklimmen van een pas kan zwaar zijn, maar ook erg leuk. Wat ik zelf de leukste klim vond, is de beklimming van de zuidzijde van de Gotthard.

Afbeelding

Het eerste gedeelte vanaf Airolo is redelijk zwaar (moderne weg) maar eenmaal op het historische gedeelte, is de stijging minder, maar wel met kinderkopjes.

Peter
Iedereen bedankt voor de tips en info! Deze zijn erg bruikbaar!
Het zal zeker een combi worden van een beetje klimwerk en door de dalen heen fietsen.
Want het is het toch leuk als je uiteindelijk na veel @#%@# toch die top hebt gehaald.
Onze reis zal waarschijnlijk een combi worden van fietsen en wandelen. Aangezien je daar ook mooi kunt wandelen en we het allebei erg leuk vinden.

groet Sylvia
...misschien heb je hier ook nog wat aan...
Bedenk dat het Wallis onwaarschijnlijk veel zonuren heeft. Dus mocht je bv in het Berner Oberland wegspoelen van de regen, dan is Valais (de Franse naam voor Wallis) de plek om eens goed uit te dampen. De Lötschbergtunnel (trein) brengt je dan daarheen.
Sylv schreef:Iedereen bedankt voor de tips en info! Deze zijn erg bruikbaar!
Het zal zeker een combi worden van een beetje klimwerk en door de dalen heen fietsen.
Want het is het toch leuk als je uiteindelijk na veel @#%@# toch die top hebt gehaald.
Onze reis zal waarschijnlijk een combi worden van fietsen en wandelen. Aangezien je daar ook mooi kunt wandelen en we het allebei erg leuk vinden.

groet Sylvia
Hallo Sylvia,

Wat je ook doet,vergeet vooral niet Grindelwald,Lauterbrunnen en Interlaken.
In deze omgeving is het erg mooi en je kunt er erg goed fietsen en wandelen.
Wil je een mooie pas?Sustenpas is erg mooi!!
Oh en de Pragelpas is ook niet slecht(niet zo superhoog) en op Zondag
mogen daar geen auto's rijden.

GR,

JJ
Van Grindelwald kun je mooi bovenlangs (via Grosse Scheidegg; Google Maps-link (nieuwe Earth-view)) naar Meiringen/Innertkirchen. Dat is via de Schwarzwaldalp en Rosenlaui.
Wij zijn in 2008 een rondje zwitserland wezen fietsen. We begonnen in Basel en gingen langs de Bodensee, vanaf daar richting het zuiden, door Graubunden en uiteindelijk in Bellinzona, daar weer richting het noorden en westen en uiteindelijk weer in Basel uitgekomen. Alles via de routes van veloland schweiz.
Bij deze route zijn we over 4 passen heengereden. Voordat we bij de echte bergen aankwamen hadden we al flink conditie opgebouwd. Het beklimmen van passen vonden wij goed te doen: je gaat gewoon in een slakkengangetje naar boven, maar echt uitgeput waren we niet.

Al met al was Zwitserland een perfecte fietsvakantie, alles staat goed aangegeven, de campings waren er voldoende en de natuur was prachtig.
Hoi, dankzij dit forum en dit onderwerp heb ik , denk ik, mijn doel voor deze zomer gevonden, Zwitzerland/Duitsland! Ik denk er over om vanuit Basel via een nog uit te zoeken route door Zwitzerland naar München te fietsen, misschien hebben jullie enige suggesties??
Ik wil met City Night Liner aanreizen en ook weer afreizen, ervaringen?

Ik zou graag 2 of 3 passen willen fietsen, waarbij ik moet zeggen dat bergop mij geen zorgen baart maar bergaf des te meer met een bepakte fiets,( koga signature/ worldtraveller met xt Vbrakes) Hebben jullie hier misschien ervaringen? :( Misschien niet passend bij dit onderwerp maar dit komt wel direct bij me op als ik aan fietsen in de bergen denk!! ( mamamia) :shock:

Ik ben van plan (noodgedwongen) om de laatste 3 weken in Augustus 2010 te gaan, niet bepaald een rustige tijd denk ik, kan ik dan , zonder te reserveren, nog rekenen op plaats op een camping? of kleinere pensions/hotels?

Ik hoop van jullie te horen!

Groet Wibo
hoi,

ik heb goede ervaring met de city nightline. Nouja op een "klein" puntje na dan. Ze waren vorig keer bij ons het fietsrijtuig vergeten. niet echt handig maar er werd wel meteen een oplossing gezocht. Achteraf bleek dus ook nog dat we ons geld voor fietsvervoer terug konden krijgen, maarja na 2 jaar gaat dat echt niet meer lukken denk ik. wij hadden op de heenreis een coughette 4 personen en terug 2 persoonsslaaprijtuig. Dit alles wel voor het goedkope tarief. vind het echt ideaal. je stapt 's avonds in en 's ochtends al op de bestemming.

ik zou via de treinreiswinkel boeken, deze hebben voordelige tarieven. ik hoop dat je eind augustus nog voor het goedkope tarief kan... Meestal zijn deze snel uitverkocht. Maar misschien heb je geluk. http://www.treinreiswinkel.nl
je kan zelfs kiezen voor heen via zurich en terug vanaf Basel of andersom of vanuit munchen. Prijs maakt niet uit is het zelfde.

succes

groet sylv