Pagina 2 van 2

Re: Techniek van het fietsen

Geplaatst: do 19 nov, 2009 23:22
door Frank
nikopaul schreef:Magerder worden, trainen zodat je vermogen (kracht x tijd) groter wordt, iets doen aan je geestelijke hygiène (vermogen om af te kunnen zien) en je wint de tour.
Mwa, dat vermogen is ook afhankelijk van erfelijke eigenschappen.

Re: Techniek van het fietsen

Geplaatst: do 19 nov, 2009 23:25
door VoorheenRJ
Dan nog is het trainbaar (zie die andere post(s) van me :wink:).

Re: Techniek van het fietsen

Geplaatst: vr 20 nov, 2009 09:13
door cabonga
omdat jullie toch bezig zijn over kleine sterke klimmende renners: Als Belg hebben we "le petit" Lucien Van Impe, de kleine van Mere gekend. Dus eventjes gaan surfen en dit gevonden:
1) Lucien Van Impe nog 1,64 m groot, gewicht 62 Kg. (Hij werd o.a. zes keer eerste in het bergklassement van de Tour de France)
2)Karl-Heinz Kunde (Keulen, 6 januari 1938) hoort met zijn lengte van 1,59 m en gewicht van circa 50 kg ook bij het rijtje pocket renners, Hij kreeg in het wielerpeloton de bijnaam de bergvlo en ook wel Karl der Kurze (Karel de Korte).
2)Vicente Trueba Pérez (geboren 15-11-1905 – overleden 13-11-1986) was slechts 1 meter 54 groot en woog amper 50 kilo.
Zijn bijnaam was dan ook "De Vlo van Torrelavega". Prof wielrenner van 1928 tot 1936 en was één van de beste klimmers van zijn tijd. Formidabel klimmer, zeer explosief, een soort Pantani van de jaren dertig. Trueba was degene die de Spanjaarden op de kaart zette in de bergetappes.
In 1933 was hij de eerste winnaar van het bergklassement in de Ronde van Frankrijk.

(gesprokkeld uit http://www.wielerarchieven.be )

dat bewijst uiteraard niet dat kleine renners betere klimmers zijn maar toch is het soms wel zo. Er zijn misschien ook wel heel zware klimmers? Maar volgens mij is dit dan puur op kracht en minder souplesse.

Re: Techniek van het fietsen

Geplaatst: vr 20 nov, 2009 10:33
door Leo van L1erop
Even wat lengtes en gewichten opgesnord.

M. Rasmussen 60.0 1.75
R. Contador 62.0 1.76
M. Boogerd 62.5 1.87
A. Schleck 65.0 1.86
J. Ullrich 72.0 1.83
L. Armstrong 75.0 1.77
L. van Lierop 79.0 1.95 (dat ben ik) :P

Re: Techniek van het fietsen

Geplaatst: vr 20 nov, 2009 11:43
door VoorheenRJ
Anderhalf jaar geleden zou ik gezegd hebben:
R.Kuijten 55,0 1,57

Ik denk dat er enkele kilo's bij zijn gekomen, en dat is geen spiermassa. Het is nu eerder:
R.Kuijten 58,0 1,57

:wink:

Re: Techniek van het fietsen

Geplaatst: vr 20 nov, 2009 11:51
door Leo van L1erop
Robert, 55 kg is niet veel. Bijna 40cm korter als dat ik ben. :shock:

Heb je nu het gevoel dat je met je vakantiefiets beter bergop kan rijden als anderen?

Re: Techniek van het fietsen

Geplaatst: vr 20 nov, 2009 12:12
door VoorheenRJ
Nja, van de ca. 40 deelnemers aan de Huttentocht was ik als 5e boven aan de helling in de ochtend, maar ik fietste wat behoudender omdat ik dacht dat het verder zou zijn.
En die Zwitsers in Zuid-Spanje fietste ik ook weg terwijl ik volle bepakking had en zij slechts 1 tasje (zij waren al 5 weken aan het fietsen, ik slechts 2 weken).
In Marokko fietste ik bergop onverhard ook m'n fietsmaat er redelijk uit (tot ik een lekker band kreeg met m'n XR's :roll:).

Dus ik denk dat ik wel redelijk door kan fietsen bergop met bepakking.

Re: Techniek van het fietsen

Geplaatst: vr 20 nov, 2009 12:38
door Wim Tjan
Leuk, ik heb toch wat reacties ontlokt. Voor mij is er nog hoop en zal ik nog harder trainen.

Wim

Re: Techniek van het fietsen

Geplaatst: za 21 nov, 2009 17:47
door cabonga
het schijnt dan toch niet zo eenvoudig te zijn. Zie de interessante site http://www.fietsica.be/klimmersverdriet.htm

kleinere renners zijn benadeeld zowel in klimmen als in het afdalen.

Re: Techniek van het fietsen

Geplaatst: za 21 nov, 2009 18:28
door nikopaul
Opmerkelijk.
Leerzaam.
Weegt een hoge fiets in de Tour dan net zo zwaar als een lage?
Worden die kleine fietsjes dan kunstmatig verzwaard?
Dat wist ik niet.
Rasmussen was toch altijd bezig met zijn fiets lichter maken?
Hoe komt het dan dat kleine renners vaak de betere klimmers zijn? Is het hun vaak Napoleontische ego dat hun drijft? (bij mij zat vroeger een heel dominant vervelend kereltje in de klas)
Zegt de omvang (gewicht) van de spiermassa echt iets over het vermogen?
Verbaast me. Sportschoolkrachtpatsers zie ik nooit een rondje van 150 km fietsen terwijl die sportschool jongens wel veel sterker zijn dan mijn vriendin van 55 kg die mij, 95kg, er vies uit klimt en geen moeite heeft met zo'n rondje.
Hadden Pantani en Armstrong (kan me die etappe nog goed herinneren) op dat moment ook daadwerkelijk dat vermogen waarover geschreven wordt in huis?
Dat het minimum gewicht van een fiets afhankelijk zou moeten zijn van het gewicht van een renner die erop zit lijkt me eerlijk.

niko

Re: Techniek van het fietsen

Geplaatst: za 21 nov, 2009 18:34
door VoorheenRJ
Leuk hé, natuurkunde? :D

Hoe zit het eigenlijk met de fysiologie?
Een langer persoon heeft langere spieren, dus meer spiercellen? Die spieren moeten dan met vaak eenzelfde longinhoud voorzien worden van zuurstof. Dat wordt lastig als je hoger komt... :roll: Sowieso is er bij een kleinere renner dan minder zuurstof nodig om de spieren hetzelfde werk te laten doen omhoog te fietsen.
Zou daarom een kleiner persoon i.h.a. sneller zijn op hoogte en bij klimmen?

Re: Techniek van het fietsen

Geplaatst: za 21 nov, 2009 20:31
door Leo van L1erop
Robertjan schreef:Zou daarom een kleiner persoon i.h.a. sneller zijn op hoogte en bij klimmen?
Ja, lichtere fietsers kunnen makkelijker demareren berg op. Maar meestal blijven ze steken op een bepaalde afstand. Hun pieksnelheid is hoger, maar de basissnelheid is meestal het zelfde.
En ik kan geen specifiek verschil zien tussen de voet van een berg en de top.

Daarom, is de myth 'dat zwaardere fietsers niet berg op kunnen rijden' nu busted of niet?

Ik zeg van wel. :P

Re: Techniek van het fietsen

Geplaatst: za 21 nov, 2009 20:33
door m-gineering
nikopaul schreef:Opmerkelijk.
Leerzaam.
Weegt een hoge fiets in de Tour dan net zo zwaar als een lage?
minimum gewicht van een fiets is 6.8kg, en tegenwoordig is het niet raar om zwaardere accessoires zoals vermogensmeters te monteren om niet onder het gewicht te duiken

Re: Techniek van het fietsen

Geplaatst: za 21 nov, 2009 23:10
door liz
Interessant. Even als toepassing op vakantiefietsen: mijn vriend weegt ongeveer anderhalf keer zoveel als ik. Onze fietsen wegen ongeveer even veel. Laten we zeggen, die van mij 14 kg en die van hem 15 kg (ik heb ze niet gewogen, het gaat om het idee). Onze totale bagage inclusief tassen schat ik voor het gemak op 36 kg. Totaal mee te torsen gewicht is 14+15+36=65 kg.

Als we naar rato van lichaamsgewicht verdelen, zouden we dus 26 kilo door mij moeten laten trekken, en 39 kilo door hem. Voor de bagage betekent dat 12 kilo voor mij en 24 kilo voor hem. Dat is een factor twee! Ik denk dat we normaal niet verder dan een factor anderhalf komen. Ik zie onderhandelingsruimte :wink:

Re: Techniek van het fietsen

Geplaatst: zo 22 nov, 2009 07:57
door VoorheenRJ
Voor m'n gevoel weegt de verhouding spiermassa/longinhoud meer dan de verhouding vakantiefiets-massa/normale massa. In de Ronde (/tour/giro/vuelta/etc.) worden natuurlijk de kleinste hulpmiddelen aangegrepen.
Lijkt me stug als bijv. Rasmussen niet met een Suunto fietst i.p.v. Polar... :roll:

Re: Techniek van het fietsen

Geplaatst: zo 22 nov, 2009 09:21
door Leon
nikopaul schreef:Zegt de omvang (gewicht) van de spiermassa echt iets over het vermogen?
Verbaast me. Sportschoolkrachtpatsers zie ik nooit een rondje van 150 km fietsen terwijl die sportschool jongens wel veel...
Sportschoolkrachtpatsers trainen andere spieren op andere doelen dan wielrenners. Hun beenspieren hebben er dan uiteindelijk meer moeite mee om gedurende langere tijd genoeg vermogen te leveren om hun kleerkast tegen de col omhoog te zeulen.
Leon

Re: Techniek van het fietsen

Geplaatst: zo 22 nov, 2009 10:07
door m-gineering
Leon schreef:Sportschoolkrachtpatsers trainen andere spieren op andere doelen dan wielrenners. Hun beenspieren hebben er dan uiteindelijk meer moeite mee om gedurende langere tijd genoeg vermogen te leveren om hun kleerkast tegen de col omhoog te zeulen.
Leon
genetische aanleg doet ook veel:
Afbeelding

Re: Techniek van het fietsen

Geplaatst: zo 22 nov, 2009 10:51
door Aniphys
[fysiologie docerend]
Inderdaad, genetische aanleg bepaalt ook een pak.
Die zware sportschooljongens zullen goed getrainde dikke witte spiervezels bezitten (glycolytische vezels) waarmee veel explosieve kracht kan worden geleverd op een anaerobe manier (dat ondersteunt een korte sprint, kogelstoten, gewichtheffen en andere korte krachtpieken). Duursporters (zoals marathonlopers en lange-afstandfietsers - in het bijzonder het edele ras der vakantie/wereldfietsers) hebben relatief weinig aan die glycolitische vezels. Zij zullen meer hun oxidatieve vezels gebruiken (die zijn dunner - dus geven kleiner spiervolume, roder en zitten vol met mitochondriën die zuurstof gebruiken om bruikbare energie aan te maken). Nu is de verhouding tussen witte en rode (glycolytische en oxidatieve) vezels grotendeels genetisch bepaald. Ben je genetisch voorzien met veel witte spiervezels, dan zal je nooit een schitterende marathonloper worden; heb je veel rode, dan zou ik een gewichthefferscarriere vergeten. Training geeft uiteraard wat speelruimte in die verhoudingen (zeker voor wat betreft het intermediaire type van vezels, want die bestaan ook).

Los van de spiersamenstelling is de VO2max ook van belang voor een langdurige aerobe prestatie zoals bergop fietsen (VO2max = de maximale hoeveelheid zuurstof die 1 kg lichaamsweefsel kan verbruiken per tijdseenheid). Die VO2max is ook weer voor de helft genetisch vastgelegd en is afhankelijk van veel fysiologische parameters (hartprestaties, bloedsomloop, spiersamenstelling, longvolume etc). VO2max is te verhogen door training (maar de mate waarin die kan toenemen door training is ook weer genetisch aangelegd).
VO2max is ook nog afhankelijk van de leeftijd, geslacht, en de partiële zuurstofdruk van de omgeving (de luchtdruk en/of hoogte laten we maar zeggen - belangrijk bij een fietsvakantie boven de 2500m).

Longinhoud kan uiteraard helpen in een verhoging van de VO2max maar is niet alles-bepalend. Het is ook zo dat de mens een min of meer vaste architectuur heeft en dat dus kleine wielrenners meestal kleinere longen zullen hebben dan grotere wielrenners (uiteraard weer met genetisch bepaalde Gaussiaanse spelingen die een voordeel of nadeel kunnen opleveren voor het individu).

Een langere persoon heeft niet per se meer spiercellen (een spiercel is een zeer lang gerekte vezel die van pees tot pees loopt). Een (dwarsgestreepte) spier bestaat dus uit een parallele bundel van deze vezels. De spiercellen van een korte persoon zullen gewoon wat korter zijn. De kracht die een spier kan leveren wordt voornamelijk bepaald door de totale dwarsdoorsnede van die spier en de eigenschappen van de samenstellende spiervezels.
[/fysiologie docerend]

Niet te veel nadenken...gewoon genieten van het fietsen...en lekker afzien in de bergen! :D

groetjes,

Aniphys

Re: Techniek van het fietsen

Geplaatst: zo 22 nov, 2009 11:03
door cabonga
Fietsen is feitelijk een routinematig handeling die je doet zonder erbij na te denken.
deze met de minste hersenmassa is in het voordeel (minder gewicht). :D

Zeker, fietsen tegen wind bv. en ook klimmen doe je ook met het hoofd. "Verstand op nul", denk ik dan op moeilijke stukken. Me niet laten ontmoedigen door de zoveelste bocht waar ik verwachtte van eindelijk de top bereikt te hebben en waar dan bleek het zo niet te zijn. Wel denken aan dosering van krachten en reserve overhouden. Ondertussen genieten van het landschap...en voor zover het kan drinken en eten. We zijn toch bovenal reizigers (of zijn we bovenal fietsers???)

Volgende lente fiets ik in de Ardennen, daarna voor een weekske naar de Vogezen als voorbereiding op "la Route des Grandes Alpes" in juni.