Mijn vriend en ik slapen nu twee jaar op de Therm-a-rest NeoAir.
Het is een heerlijk slaapmatje. Op andere self-inflating-matjes begon ik al gauw door te liggen met heupklachten als gevolg.
Met deze Therm-a-Rest matjes slaap ik super! Het is net een luchtbed, maar dan vele malen lichter en compacter. Door de compartimenten lig je met de zware delen (heup en schouders) niet door.
Met ongeschikte slaapzakken is dit matje rond de 0-5 graden 's nachts niet warm, tenminste voor de vrouwelijke koukleumen onder ons, mijn vriend heeft prima geslapen met een extra trui aan. Maar dat heb ik vooral de slaapzakken verweten. Dit jaar moeten we ze nog uitproberen met nieuwe, donzen slaapzakken.
Enige nadeel vind ik het risico van stuk gaan. We hebben al 2 matjes teruggebracht. Eentje was lek (eerste weekend bleek het ventiel niet goed te zijn) en van één matje zijn de compartimenten geknapt bij het voetenstuk. Dan bolt het helemaal op naar 1 geheel. Wel super service, we hebben telkens een nieuw matje gekregen. Vorig jaar merkte we dat ze wel verbeteringen hebben aangebracht, zo is de onderlaag bijv. steviger geworden.
Over het knispergeluid, tijdens het slapen heb ik er absoluut geen problemen mee. Ik word ook vrij gauw wakker van geluiden, maar als je erop ligt en je hebt je slaapzak ertussen, hoor je amper iets.
Over het oprollen, we rollen ze wel 2x op om de lucht er goed uit te krijgen.
De twee matjes samen passen gemakkelijk in 1 zakje! Dus dat spaart weer extra ruimte