Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tent Kopen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Tent Kopen

Ik heb de fjällraven akka shape rs/2. Weegt 2,3 Kg, kost tussen € 350 en € 400, heeft een erg ruime voortent (8 fietstassen + 2 stuurtassen is geen probleem).

De binnentent is niet bepaald ruim, maar gaat goed voor twee personen.
stef schreef:Ik heb de fjällraven akka shape rs/2. Weegt 2,3 Kg, kost tussen € 350 en € 400, heeft een erg ruime voortent (8 fietstassen + 2 stuurtassen is geen probleem).

De binnentent is niet bepaald ruim, maar gaat goed voor twee personen.
Er staat 2.45 kg op de shop voor deze mooie tent? Maar desalniettemin vind ik 2.45kg nog steeds licht voor een tent voor 2 personen.

Onze vragensteller moet ons ook maar eens vertellen,

- of hij lange fietsvakanties maakt?
- hoe lang zijn jullie?
- waar hij meestal op vakantie gaat?
Ik gebruik met tevredenheid de Mountain Hardwear Haven 3, die ondertussen is vervangen door de Skyledge 3.

http://www.mountainhardwear.com/Product ... wAll=False

3 persoonstent van 2.4kg, dus volop ruimte met zijn 2.

trok een maandje geleden nog door Californie met deze in de bagage.
147 cm breed is voor mij gewoon 2-persoons hoor... :wink:
http://www.fjallraven.com/Products/tent ... shape-rs-2

Fjall Räven Akka Shake RS/2
- 2,3 kg
- Een ietwat krappe binnentent maar geschikt voor twee personen
- Een érg ruime voortent (8 fietstassen + 2 stuurtassen is geen probleem)
- ± 400 euro.
Maar wat wil onze vraagsteller nu? Ik snap namelijk niet helemaal waarom hij wel voortassen meeneemt, maar tegelijk een bijna onmogelijk gering gewicht voor de tent als doelstelling heeft. Als je zo aan het grammenjagen bent dan valt er elders veel meer te halen, en helemaal door zoveel minder mee te nemen dat de voortassen thuis kunnen blijven (per persoon 2-2,5 kg voor lege tassen en voordrager).
Wim
Als het goed is heeft de vraagsteller van de zomer de R1 Radweg naar Berlijn (en verder?) gefietst. Aan de hand daarvan zal waarschijnlijk deze vraag komen... :roll:
nu we toch onze tentjes voorstellen:
het mijne van 1977,
nog steeds prima
maar hoe ouder een mens wordt hoe lager een tent lijkt!
de moderne tentjes hebben een veel comfortabeler instap bij gelijke hoogte als t mijne.
Afbeelding
Prachtig. Zulke sheltertjes zijn nauwelijks meer te vinden, maar wel ideale jeugdtenten. Ik heb net mijn eigen oudje uit het begin van de jaren zestig weggegooid. Alles was verteerd, maar ik had hem om sentimentele redenen nog liggen. Ik ben er nog aardig met de rugzak mee weg geweest, maar hetwa swel krap: 120 breed, 100 binnenhoogte en 190 lang. De bagage moest buiten blijven onder een plastic zak. Gewicht 4 kilo.
Wim
Wim schreef:Prachtig. Zulke sheltertjes zijn nauwelijks meer te vinden, maar wel ideale jeugdtenten.
Wim tis uit puur sentiment dat ik dit tentje op de bagagedrager van mijn fiets gooi. Dan is t van, hier lag ik 30 jaar geleden ook!
Zolang dit tentje nog een beetje aaneen hangt blijf ik het gebruiken.
De tentjes tegenwoordig hebben wel wat meer in hun mars dan het mijne.
Dan heb ik nog katoenen voorzien van rubberen grondzeil met ijzeren (stalen?) stokken die rond de 10kilo weegt.
Ik heb deze nog gebruikt om met mijn zoon (toen ie nog klein manneke was)te gaan fietskamperen, want deze is iets groter dan het model op de foto.

Maar om de NSCR te bedwingen zou ik wel iets anders gebruiken!
Ik heb ook nog een Denig Pluto Plus uit 1974 of 75 -een katoenen eenstoks dwarsslaper met dichte voorkant. Een rits heeft het begeven, en ik moet ermee langs Tatteljee voor een second opinion (Bever had hem opgegeven). Dit is wel een fijne tent. Ik vind het binnenklimaat in zo'n katoenen tent heel aangenaam, en het ding ziet er heel mooi uit.
Maar voor modern kamperen kies ik toch voor een nylon tunneltent. Dat is lichter ruimer, en makkelijker in nat weer. We hebben voor onszelf een Hilleberg Nammatj 3 GT. Mijn dochter wil groot en robuust dus die krijgt van de Sint (niet verder vertellen) een Eureka Bighorn 3. Mijn zoon wil licht en sportief, en hij is er erg voorzichtig mee. Hij krijgt een Helsport Rondane 3. Die laatste is maar 2,6 kilo. Zo hebben dan ze beiden tenten om vrienden mee te nemen. En ik zelf voor solotrips? Ik aarzel nog. We hebben nog de kleine tentjes van de kinderen (Ramble Ogre Thumb). Dat zijn wat lompe dingen (ruim 3 kg voor een wel heel erg krappe tweepersoonstent), maar tot nu toe gaat het wel. Misschien ga ik mezelf ook nog tracteren.
Wim
@Wim, de sint is een bijzonder barmhartige man :P
de sint mag hier anders ook wel eens langskomen met zulke prachtige cadeau's! :D
Als Sint dit niet doet moet hij voor straf naar een appartement aan de Spaanse Costas. Ja paps hoopt eigenlijk zelf ook op bezoek van de Sint voor een solotentje, maar Sint vindt eigenlijk dat paps de oude kindertentjes maar moet opgebruiken.
W
Sint is niet voor niets een kindervriend. :wink:
Robertjan schreef:Ernst,

Lightwave kwaliteit is goed volgens mij, tenzij het in de afgelopen paar jaar is veranderd.
Helsport is ook al jaren gewoon goed.

Voor beschikbaarheid kun je het beste winkels opbellen of je 'm kunt zien.

Zelf ben ik overigens toch ook erg gecharmeerd van het "tipi"-model... :wink: Alleen al omdat de fietsen er zo in kunnen, je i.h.a. kunt staan, en er voldoende ruimte is voor de tassen.

Arno, je mag wel in m'n tipi slapen van de winter... :lol: Gerd heeft er een foto:

http://lh5.ggpht.com/_NoVQfjgkK8Y/SpwAZ ... CF5448.JPG

van gemaakt tijdens het afgelopen weekend :wink:.
Voor komend seizoen zijn we op zoek naar een ruime twee persoons tent. De tent mag maximaal 4 kilo wegen en plaats bieden aan 8 stuks tassen. Onze voorkeur gaat uit naar een tunnelmodel en we willen maximaal 500 euro uitgeven. Maar in onze zoektocht kwamen we de Helsport Lavvu light tegen, een tipi tent dus en dat ziet er heel interessant uit maar ik zie ze zelden. Het lijkt erop dat het een enkeldoeks tent is en ik vraag me dan ook af in hoeverre deze tent net zo waterdicht is als een "traditionele" tent. Is de buitentent bv waterdicht verbonden met het grondzeil of moet je er op rekenen dat er water van buiten naar binnen stroomt? Wat zijn verder de voor-en nadelen t.o.v. een gewone tent.

De tent op deze foto lijkt wel op een Helsport tent. Klopt dit?

http://lh5.ggpht.com/_NoVQfjgkK8Y/SpwAZ ... CF5448.JPG
Geen idee hoe het bij de Lavvulight is. Ik heb nog een Moskoselkåtan Arran. Die kostte ietsje meer dan die € 500 :wink:.

Ik leg gewoon een geschikt grondzeiltje in de ene helft van de tent, en vouw de flappen van de buitentent er onder. Op die hoeken leg ik dan wat zwaardere spullen.
Slapen op het grondzeiltje, fietsen in de niet-bedekte ruimte. Tassen zie ik vaak wel. Enkele tassen zijn zwaar zat om in de hoeken te leggen.

Condens is er wel, maar valt zelden direct op de slaapzakken. Tenzij je natuurlijk tegen de middenpaal gaat staan dansen. En ruimte zat om niet tegen het doek aan te komen, maar die van mij is dan ook 380cm doorsnede i.p.v. 280cm :roll:. Wat dat betreft kan een Tentipi Kvarts 5 Light ook een optie zijn. Net als bij de Helsport is het grondzeil niet inbegrepen i.v.m. kampvuurtjes.

Als je het grondzeil zo gebruikt, komt er sowieso geen water naar binnen. Én kun je een lichter zeiltje gebruiken dan er standaard geleverd wordt.

Verdere verschillen t.o.v. een 'moderne' tent (de Kåta is door de Lappen en daarvoor waarschijnlijk Vikingen al eeuwenlang in gebruik):
* windvast tot ca. 8 Bft (mits afgespannen).
* zeer snel op te zetten.
* staand om te kleden.
* fietsen kunnen binnen staan zonder zadel en/of stuur omlaag of wiel eruit.
* rechtop zitten gaat makkelijk.
* altijd minimaal 8 afspanpunten nodig (wildkamperen in NL lukt best, in Marokko kan het op sommige plekken flink zoeken of onmogelijk zijn).
* bij bepaalde modellen nodig om van buiten af de ventilatie aan te passen (regen: NAT!).

Ik wilde nog een suggestie geven voor een Lightwave T-model, maar ik denk dat die het budget te boven gaat... :wink:
Mocht de tipi het niet worden: een paar tentjes van Exped komen in de buurt van jullie wensen. De Andromeda II en de Orion.
Ik heb net even op de site van Exped gekeken en dit is wel een mooie site die extra informatie geeft over de tent (video's).
De Andromeda II is net iets te klein (we moeten het nu doen met een Vaude Opera... :wink: ) maar de Andromeda III valt ook nog ruim binnen ons budget.

We zijn blij met elke optie die wordt aangedragen en bij toeval liepen we tegen de tipi aan en dit is een serieuze optie.

Wat we verder zijn tegengekomen is de Eureka BigHorn 2xd, de Lightwave t2 trek xt, de Fjallraven Akka R/S 3
De binnenruimte in deze tenten is ongeveer 150 cm breed en 220 cm lengte. Deze breedte vinden we prettig aangezien we dan nog wat centimeters links en rechts hebben voor kleding. De lengte heb ik nodig gezien mijn lengte. Verder is "dwarsslapen" geen optie.
De Eureka Bighorn is wel een serieus ander doek dan de andere mogelijkheden. Wel ook heel goed, maar toch niet zo licht als bijv. de Lightwave of Fjällräven of Exped.
Wel heeft de Bighorn veel openingsmogelujkheden, als 'ie de afgelopen 5 jaar daarin onveranderd is. Hij heeft z'n eigen charme.