Geen idee hoe het bij de Lavvulight is. Ik heb nog een Moskoselkåtan Arran. Die kostte ietsje meer dan die € 500
.
Ik leg gewoon een geschikt grondzeiltje in de ene helft van de tent, en vouw de flappen van de buitentent er onder. Op die hoeken leg ik dan wat zwaardere spullen.
Slapen op het grondzeiltje, fietsen in de niet-bedekte ruimte. Tassen zie ik vaak wel. Enkele tassen zijn zwaar zat om in de hoeken te leggen.
Condens is er wel, maar valt zelden direct op de slaapzakken. Tenzij je natuurlijk tegen de middenpaal gaat staan dansen. En ruimte zat om niet tegen het doek aan te komen, maar die van mij is dan ook 380cm doorsnede i.p.v. 280cm
. Wat dat betreft kan een
Tentipi Kvarts 5 Light ook een optie zijn. Net als bij de Helsport is het grondzeil niet inbegrepen i.v.m. kampvuurtjes.
Als je het grondzeil zo gebruikt, komt er sowieso geen water naar binnen. Én kun je een lichter zeiltje gebruiken dan er standaard geleverd wordt.
Verdere verschillen t.o.v. een 'moderne' tent (de Kåta is door de Lappen en daarvoor waarschijnlijk Vikingen al eeuwenlang in gebruik):
* windvast tot ca. 8 Bft (mits afgespannen).
* zeer snel op te zetten.
* staand om te kleden.
* fietsen kunnen binnen staan zonder zadel en/of stuur omlaag of wiel eruit.
* rechtop zitten gaat makkelijk.
* altijd minimaal 8 afspanpunten nodig (wildkamperen in NL lukt best, in Marokko kan het op sommige plekken flink zoeken of onmogelijk zijn).
* bij bepaalde modellen nodig om van buiten af de ventilatie aan te passen (regen: NAT!).
Ik wilde nog een suggestie geven voor een Lightwave T-model, maar ik denk dat die het budget te boven gaat...