Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tent Kopen - Forum Wereldfietser

Tent Kopen

Beste Wereldfietsers,

Zoals elk jaar na een fietsvakantie wil je weer een hoop veranderd zien, omdat je ook een hoop ideeen op doet van andere fietsers.

Maar omdat ik volgend jaar nog minder mee wil nemen qua gewicht, moet de tent er dit jaar aan gaan geloven!

Daarom mijn vraag aan aan jullie: wat zijn tips qua tenten, welke merken moet ik bekijken (ben erg enthousiast over Eureka, MSR, Vaude en mogelijk Terra Nova, maar veel slechte verhalen over gehoord, kloppen deze?).

De tent moet 2 persoons zijn niet meer dan 2 kilo en voldoende ruimte om de voor en achtertassen (ortlieb classics) in kwijt te kunnen. Daarnaast is extra "leef/kook" ruimte een mooie optie.

Wat zijn de mogelijkheden, want ik zie door alle tenten het doek niet meer :)

Dus graag hulp van jullie als wereldfietsers.

Met een vriendelijke groet

Ernst
Ik zou beginnen bij Lightwave.

Een wat lichtere serie is de T-serie. Wil je dan wat meer ruimte, dan zou een mogelijkheid de T0 Ultra XT kunnen zijn van 1670 gram.

De merken die je noemt hebben niet echt voor-de-hand-liggende modellen met een betrouwbare, stevige, én lichte kwaliteit. Andere merken die wél voor de hand liggen, zijn bijv. Exped, Helsport, Hilleberg, etc.
Hier vind je goede algemene informatie over tentjen en een flink aantal merken op een rij: http://www.hiking-site.nl/materialen_tenten.php
Moet het een echte tweepersoons tent zijn, of eigenlijk een ruime eenpersoons? De meeste zogenaamde tweepersoonstenten hebben echt weinig ruimte - je moet dan wel veel van elkaar houden, en ook nog erg weinig bij je hebben. Een niet eens erg extreem voorbeeld is de Hilleberg Nallo 2. Dat is een prachtige tent, nominaal voor twee personen, maar dan is het echt krap. Eigenlijk kun je dan beter de Nallo 3 nemen.
Zelf zoek ik momenteel ook een lichte maar toch wat ruimere solotent (De Terra Nova Laser Competition en de Hilleberg Akto zijn beide te laag voor me - daar kom ik niet meer in). Ik denk nu aan een Hilleberg Nallo 2 van naar het schijnt een echt gewicht van 2,3 kilo en de Helsport Ringstind 2 Light van echt 1,85 kilo. Die laatste is echt wel erg krap voor 2 (en een dwarslaper waar de achterste niet goed uit komt), maar voor sologebruik lekker ruim. Zoek je echt een lichte tent voor 2 dan zou ik denken aan de Nallo 3. Elk van beide kan een tas in de vestibule leggen, en een tas binnen.
Wim
p.s. ook ik ben net terug, en ook ik ben aan het verzinnen hoe de boel lichter kan, voor solo en voor zijn twee (zie o.a mijn eerdere post over onze tweepersoons Tatteljee slaapzak). Als je toch bezig bent de boel lichter te maken zou ik ook maar eens kijken naar die voortassen. Als je zonder voortassen kunt scheelt dat je alleen al aan de tassen en de drager 2-2,5 kilo.
Ik heb een vroege (2001) versie van de Lowland Trailrunner. Erg handige tent, met flink wat bagageruimte in de voortenten. Hij is inmiddels iets aangepast. Lowland heeft enige tijd flinke problemen gehad met de kwaliteit van hun tenten. Als ze nu weer in goede doen zijn, is het zeker het overwegen waard.
nvt
Wat ik gevonden heb is de Helsport Ringstind 2 light, wel wat duurder dan je wilt. Erg hoog is er ook een nieuwe ultralight tent van Terra Nova, maar dat is meer een echte tweepersoons.
Die Ringstind 2 ziet er idd wel erg perfect uit. Itt sommige andere lichtgewicht tentjes krijg je geen regen in de binnentent als de de rits open doet. Alleen die prijs he.
willem.megens schreef:.... Alleen die prijs he.
Wij hebben eerder dit jaar een nieuwe tent gekocht via een engelse webshop. Scheelde ons een paar honderd euro en afhandeling was dik in orde.
@peterv
Enkele weken terug kocht ik deze 'Robens Kestrel 2' voor 249 € (Dewaele België). Betaalbaar, voor mijn doeleinden. Snel op te zetten en ruim genoeg voor 1 persoon en bagage. Ook de ventilatie is prima. Gewicht is 2.8 kg.
Afbeelding
Er zijn ook wandel verenigingen die aan het eind van het seizoen hun tenten vervangen voor andere. Die kun je meestal kopen voor weinig geld.

mario
Ernst,

Enige duidelijkheid of er 1 of 2 personen in moeten komen te liggen, is wel handig voor specifieke adviezen.

Een tent onder de 2 kg voor 1 persoon met bagage, had ik hierboven al aangegeven.

Tenten voor 2 personen en fietsbagage zijn er eigenlijk (/nagenoeg?) niet onder de 2 kg.
Één van de lichtste moet toch wel de Lightwave T1 Ultra XT zijn van 2,33 kg. Deze heeft een grote voorluifel met extra stok, waar de tassen kunnen. De binnentent is dan nét genoeg voor 2 om fatsoenlijk te kunnen slapen.
De Helsport Fjellheimen 3-persoons is een andere goede optie. In de binnentent passen dan zowel 2 personen als de bagage. Ook 2,3 kg.
Houden 2 mensen erg van elkaar, dan kan de Helsport Ringsting 2 nog een optie zijn. Krap qua totale ruimte, maar wel slechts 1,6 kg.
De Helsport Rondane Light 2-persoons is vergelijkbaar met de Lightwave T1 Ultra XT, maar nog wat lichter (2,0 i.p.v. 2,3 kg).

Een bijzondere vermelding waard, vind ik toch wel de Helsport LavvuLight "tipi"-tent. Totaalgewicht 2,4 kg, maar je kunt zelf een ander grondzeil gebruiken uiteraard. Door de grote hoogte kun je de fietsen zo naar binnen rijden, aan één kant van de stok. Aan de andere kant leg je het grondzeiltje weg waar je met 2 personen prima op kunt slapen.
Zelf heb ik o.a. een vroege voorloper van de Tentipi Kvarts 5 Light, namelijk de Arran 5 Light, welke een stukje zwaarder, maar ook groter is.
Nog even over de de Helsport Ringsting 2: als het hard waait, komt het buitendoek dan niet tegen het binnendoek? Het is nogal een vlak.
Bedankt voor de adviezen tot dusver!

Er moeten idd twee personen in de tent (ik en mijn vriendin). We houden wel erg van elkaar, maar moeten wel een beetje ruimte hebben in de tent, zowel qua slapen als ook spullen opbergen.

Ik vind de Lightwave T1 Ultra XT een mooie optie en ik had er nog niet eerder naar gekeken. Weet jij Robert Jan waar ik deze kan bekijken, evenals de ander genoemde opties?

Heb jij er zelf ervaring mee en/of heeft iemand anders ervaringen met Lightwave (goed garantie, kwaliteit tent algemeen). Wil namelijk wel weer een poos ermee kunnen doen.

De prijs is niet het grootste obstakel, maar ik wil het wel om en nabij de 500/600,= euro houden, want er staat ook nog een brander, slaapzak etc etc etc in de wacht.

Met een groet,

Ernst
De 'Vaude Ferret I Ultralight' is misschien ook wel wat voor je.

Redelijk ruim (225*100). 1.99kg. 390,-

http://www.vaudestore.nl/tenten_ultralight.htm

Ik heb zelf de 'Odyssee'. En ik ben zeer tevreden met de kwaliteit er van.
Kijk nog even naar de hoogte van de Lightwave T1. De aangegeven 1 meter hoogte is het hoogste punt en de vestible loopt af. Ik ben waarschijnlijk een van de weinigen hier, maar voor een lagere periode kamperen met slecht weer vind ik dat te laag, zeker als je uit de binnentent naar buiten moet. Ik heb twee weken in deze tent gekampeerd en ben uiteindelijk teruggkeerd naar mijn eigen, zwaardere, maar hogere tentje; leeftijd en strammigheid bleken toch eisen te stellen
Ernst,

Lightwave kwaliteit is goed volgens mij, tenzij het in de afgelopen paar jaar is veranderd.
Helsport is ook al jaren gewoon goed.

Voor beschikbaarheid kun je het beste winkels opbellen of je 'm kunt zien.

Zelf ben ik overigens toch ook erg gecharmeerd van het "tipi"-model... :wink: Alleen al omdat de fietsen er zo in kunnen, je i.h.a. kunt staan, en er voldoende ruimte is voor de tassen.

Arno, je mag wel in m'n tipi slapen van de winter... :lol: Gerd heeft er een foto: Afbeelding
van gemaakt tijdens het afgelopen weekend :wink:.
Robertjan,
Hoe houdt dat enkeldaks lichtgewicht tentje zich in de winter (ik denk bijvoorbeeld aan paalkamperen in Chaam met Oud en Nieuw) ? Moet je jezelf dan warmhouden met paaldansen?
Hoe verder naar boven, des te minder ruimte er is. Theoretisch zou het dus redelijk warm moeten zijn in de tent.

In de praktijk lag ik eens 4 dagen lang in een -5ºC slaapzak (fabrieksopgave) in een -20ºC tent (praktijkmeting 's nachts).

Qua condens kan het wel vochtig zijn natuurlijk, maar het doek ligt i.h.a. een stukje van je belangrijke spullen.

Het lijkt dus geen probleem te zijn. Al sla ik een aanbod van een aantrekkelijke paaldanseres natuurlijk niet af om warm te blijven... :D
Als je met zijn tweeen nog een beetje comfortabel wilt kamperen dan zit je vast aan een "driepersoons" tent, en ga je zeker over de 2 kilo heen. Moet het licht blijven dan kun je best zonder voortent, mits je weinig bagage meeneemt. Ik denk dan aan een tent als de Nallo 3 van Hilleberg of de iets kleinere, iets lichtere en iets goedkopere Helsport Fjellheimen 3.
Wim