Ik deel Ivo's passie voor de klassieke Engelse stijl stalen randoneur met racestuur, al is dat er in mijn geval eentje geworden met 26 inch wielen. Dat laatste heb ik gedaan omdat ik merkte dat ik door het toegenomen verkeer vergeleken met vroeger veel meer op kleine weggetjes met slecht wegdek rij.
Toch wil ik eerst aandacht vragen voor het toekomstig gebruik: fietsen met kinderen. Dat stelt namelijk heel specifieke eisen, en daar hoor ik nog niet veel over. Zelf hebben wij vele jaren fietsvakanties gedaan met de kinderen, vanaf het moment dat ze ongeveer een jaar waren. Zie bijvoorbeeld:
http://www.tandemclub.nl/Kinderen_verhalen.html
Om te beginnen zou ik willen suggereren dat kamperen de ideale manier is om met jonge kinderen op vakantie te gaan. Ze zijn de hele dag buiten, en ze amuseren zich geweldig. Alles bijeen heb je dan echter wel flink wat bij je: totaal kom je met twee jonge kinderen niet onder de 60 kilo bagage uit vrees ik, en de kinderen wegen zelf ook aardig. Je zit dus aan bagage en kinder gewicht al gauw op of boven de 100 kilo. Dat moet deels op de fietsen, en deels er achter in een kar. Dit betekent dat je al snel moet kiezen voor een redelijk stevige fiets.
In de tweede plaats is onze ervaring dat je met kinderen toch vooral over erg rustige wegen wilt fietsen. Zelf vind ik de routeboekjes als van Benjaminse of de Fietskaartinformatiestichting ideaal, omdat die voorkomen dat je stukjes over grote wegen moet fietsen, en omdat die boekjes veelal trajecten kiezen zonder teveel klimmen (met 50 kilo bagage is zelfs een tamelijk vlakke rit nog stoer genoeg). Op die kleine weggetjes en stukjes onverharde paden ben je blij met wat bredere banden. Zelf vind ik dan toch 26 inch wielen met 50 mm banden de ideale maat.
In de derde plaats moet je hoe moeilijk dat ook is in de toekomst kijken: je kind blijft niet altijd een peuter. De eerste 4-5 jaar kan een kind in een zitje of liever een kar, maar daarna past dat niet meer. Toch kunnen ze dan nog niet echt zelfstandig fietsen. Dat duurt voor vakantie toch heus tot een jaar of acht, of zelfs nog later. Kortom, er zit een gat boven de kar of het stoeltje, en het zelfstandige fietsen. Aanhangfietsen zijn een bekende oplossing, maar ik ben er niet dol op: ze zijn erg instabiel. De Burly Piccolo is wat beter dan de rest, maar ook flink duurder. Zelf hadden wij een Thorn Voyager mtb tandem met een extra lage achterkant en dat was werkelijk ideaal:
http://www.thorncycles.co.uk/voyager.html Eerst zat onze oudste daarop, en na een paar jaar de jongste. Voor iets van 1200 euro heb je dan een prima vakantiefiets waar je bij twee kinderen 6-8 jaar plezier van hebt, en die zich anders dan bij solofietsen goed tweedehands laat verkopen. De frames zijn ook los te krijgen, en je zou hem dus lokaal kunnen laten afbouwen en onderhouden.
Kortom, ik zou in jouw geval misschien zelf nu geen nieuwe fiets kopen. De eerste paar jaar ga je vermoedelijk nog niet heel ver, en mischien heb ook nu al een fiets waar nog best kortere tochten mee te maken zijn. Als je een fiets wilt hebben om in het weekend snelle tochtjes te maken, kijk dan eens rond naar een tweedehands stalen racefiets met wat bredere banden dan de moderne racebandjes. Die kosten niet veel, en je hebt er vast een paar jaar plezier van. Voor je vrouw is mischien nu wel het moment gekomen. Ik begrijp dat zij wat knieklachten heeft. Mijn eerste vraag is dan of ze niet een te zwaar verzet rijdt, of met cranks die te lang zijn. Kleine vrouwen moeten kortere cranks hebben, maar dat gebeurt bijna nooit. De standaard 170 mm cranks zijn voor de meeste vrouwen eigenlijk te lang, met als gevolg dat ze te weinig omwentelingen maken en een te zwaar verzet gaan rijden, met knieklachten als gevolg. Bijvoorbeeld 160 mm cranks bestaan echt, maar je moet er vaak om zeuren (zie
http://www.m-gineering.nl voor mooie Sugino cranks in kleine maten). Kleine vrouwen hebben ook veel baat bij 26 inch wielen. Maar mischien moet je haar verwennen met een echt maatframe.
Tot slot nog iets over banden. Brede banden hoeven niet echt langzaam te zijn. De rolweerstand hangt toch vooral af van de constructie en van de souplesse van het karkas in het bijzonder. Op mijn 26 inch randonneur heb ik momenteel 42 echte millimeters brede Panaracer Pasela's, en die zijn echt snel. Ik zou ze niet willen hebben op een vakantie naar IJsland, en evenmin voor woon werkverkeer, maar voor snelle tochten zijn ze heerlijk. Tegelijk zijn ze breed genoeg om grip op zanderige bospaaadjes te hebben, al is daarvoor een nog wat bredere band met nog wat meer profiel eigenlijk fijner. Het is gewoon fijn als op je fiets bredere banden passen, dan kun je er binnen grenzen ook altijd nog smalle op zetten.
En helemaal tot slot iets over kamperen. Ik zou daarvoor kiezen, en ik zou voorlopig mijjn geld vooral uitgeven aan een mooie compacte [b]lichtgewicht[/b] kampeeruitrusting. Daar heb je gelijk veel profijt van, terwijl je voor een rondje Nederland nog echt geen fancy fiets nodig hebt. Wij waren erg tevreden over onze Hilleberg Keron 4 GT tent, al kostte die helaas ook een aardige duit. Waterdichte fietstassen als van Ortlieb zijn ook erg fijn.
Veel plezier,
Wim