door
cwg » di 07 jul, 2009 19:35
Rutger schreef:Nou ik hoef niet per se die Geko hoor. Mijn besluit staat nog niet vast.
Maar dit is belangrijk voor mij:
Makkelijk opslaan of downloaden GPS-track (zodat andere personen mijn uitgestippelde route kunnen nafietsen of dat ik zelf routes kan nafietsen, dus makkelijk te downloaden)
Een GPS (met hoogtemeter die niet nauwkeurig op een meter hoeft te zijn) maar wel een klimprofiel kan maken.
Prijs ongeveer 200 euro (tweedehands mag ook)
Rutger
Sinds een maand of wat rijd ik ook met GPS. Het is echt heel leuk en handig om tracks van anderen te volgen of zelfgemaakte tracks of routes te rijden. Dit gaat relatief makkelijk met de Legend Hcx, maar zal naar ik verwacht niet veel verschillen met andere apparaten; je bent vooral afhankelijk van de meegeleverde applicatie: Mapsource. Nog een voordeel van GPS met een kaart ondergrond dat ik niet van te voren had bedacht: in snelle afdalingen zie je van te voren bochten aankomen en hoe scherp ze zijn, bovendien kun je zien waar er kruisingen zijn zodat je op tijd kunt anticiperen.
De hoogtemeting van GPS is in mijn ervaring slecht. Sommige apparaten hebben een barometrische hoogtebepaling en die metingen zijn wel goed. Zelf heb ik een Legend Hcx, met dus slechte hoogtebepaling. Vind ik niet zo erg, want m'n Polar CS600 heeft wel een goede hoogtebepaling, waardoor je ook tijdens de rit kunt zien met welk percentage je daalt of stijgt. Voordelen van de Legend Hcx zijn: laag batterijverbruik, relatief goedkoop, licht. Nadelen zijn er ook: slechte hoogte bepaling, relatief klein scherm en geen elektronisch kompas (daardoor werkt het kompas alleen correct als je beweegt). Fietshoudertje van de Legend Hcx is klein en licht maar heeft speling waardoor de GPS kapot trilt, dit is op te lossen door met 4 of 5 laagjes plakband de speling te verhelpen.
Autoroutering van de Legend Hcx vind ik overigens erg tegenvallen en gebruik ik daarom zelden of nooit. Hij is erg langzaam met berekenen van de route, waardoor als je afwijkt van de route hij rustig een minuut of wat herberekent.