Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brooks zadels - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Brooks zadels

Toon schreef:euh... ja, ondanks die gleuf in het midden waar de wind doorheen zou moeten blazen.
Nou, euh.... daar is die sleuf niet voor bedoeld.... :lol:
Het materiaal van het dek zou "broeien" dienen te voorkomen, hetgeen het volgens tevreden gebruik(st)ers inderdaad doet... 8)
Dick Schuurman schreef:
Toon schreef:euh... ja, ondanks die gleuf in het midden waar de wind doorheen zou moeten blazen.
Nou, euh.... daar is die sleuf niet voor bedoeld.... :lol:
Het materiaal van het dek zou "broeien" dienen te voorkomen, hetgeen het volgens tevreden gebruik(st)ers inderdaad doet... 8)
Lijkt me ook sterk, omdat wind nooit (continu) van onder naar boven blaast en van boven naar beneden kan ook niet want daar zit je zelf.

Van broeibal heb ik geen last met zulke zadels.

Er is trouwens onderzoek gedaan bij politiemensen, waaruit bleek dat een dameszadel bij mannen voor minder problemen zorgt. Een artikel hierover stond een tijd geleden in de Volkskrant.
LeovanLierop schreef:Een Brooks is geen gel zadel, wil je dus comfortabel zitten gebruik vering. Dit kan of in je zadel of in je zadelpen. Persoonlijk vind ik een Brooks met vering heel comfortabel, dus heeft dit mijn voorkeur.
Als iemand goede ervaringen met een verende zadelpen en een Brooks zonder veren, laat het me weten!
Op de website van de Fietsersbond is een onderzoek naar comfortabel fietsen te vinden (zie hier). Gekeken is naar de trillingen die zadel en stuur ondervinden. Het resultaat is samengevat in de onderstaande tabel.

Trillingspercentages bij verschillende banden, zadels en voorvorken
Als het percentage in de tabel afneemt, neemt het comfort toe

Trillingen op het zadel
Schwalbe Marathon Plus 129%
Schwalbe Big Apple 4 bar 100%
Lepper soft touch 100%
Suntour SP 80%
Airwings Evolution 73%
Big Apple met 2 bar 68%
Suntour SP + Big Apple 2 bar 60%
Airwings + Big Apple 2 bar 43%

Trillingen op het stuur
Schwalbe Marathon Plus 115%
Schwalbe Big Apple 4bar 100%
RST 801 93%
Post Moderne Cozy SL €70 89%
Big Apple met 2 bar 65%
Post Moderne + Big Apple 2 bar 59%

Een combinatie van zacht opgepompte dikke banden en een goede verende zadelpen blijkt het meest comfortabel te zijn. Vering in het zadel zelf lijkt niet effectief.
keesswart schreef:Vering in het zadel zelf lijkt niet effectief.
Bedankt voor het ontbreken van de b voor 'lijkt' :D
In de test wordt uitgelegd dat die mededeling is gebaseerd op één waarneming. Bovendien kunnen we hier niet zien hoe ze gemeten hebben.
Leon
Leon schreef:
keesswart schreef:Vering in het zadel zelf lijkt niet effectief.
Bedankt voor het ontbreken van de b voor 'lijkt' :D
In de test wordt uitgelegd dat die mededeling is gebaseerd op één waarneming. Bovendien kunnen we hier niet zien hoe ze gemeten hebben.
Leon
Klopt. Kees Bakker, de tester, meldt: de traditionele oplossing voor meer comfort is een zadel met veren. Maar het zadel van Lepper bleek geen enkele comfortverbetering op te leveren. Nu is dit een zadel met vrij stugge veren. Maar verwacht ook geen wonderen van zadels met soepelere veren.
Helaas laat hij niet weten waarop zijn negatieve verwachting is gebaseerd. Wellicht heeft de 'Testkees' van de fietserbond al zoveel zadels versleten, dat hij op dat gebied geen illusies meer heeft...
Ergens in de 60er jaren van de vorige eeuw besloot ik mijn Brooks aan de wilgen te hangen. Die kunststof zadels zien er zo geweldig mooi uit! Met het ouder worden kreeg ik, halverwege de 90er jaren wat last van mijn nek. Ja, wat doe je dan? De houding op de fiets iets veranderen, rechter op zitten. De eerste vakantie die ik deed had ik na 3 dagen zitproblemen. Door goede verzorging bleef dat binnen de perken. In al die volgende jaren heb ik elk jaar een ander zadel geprobeerd. Ook de bejubelde Terry zadels. Broeierig, te zacht en snel zitproblemen. Elk jaar deed ik een tocht van 2500 á 3000 km. Ik heb er tot de winter van `08-`09 over gedaan om de juiste, simpele, oplossing te vinden. Gewoon een ongeveerde Brooks B17 met `n Cane creek zadelpen. De fietstocht, retour Mont-Ventoux, was ongeveer 3000 km. Voor het eerst sinds jaren geen enkel probleem. Ik overweeg om de volgende keer met een vaste zadelpen op weg te gaan. De route die ikzowel heen als terug, volgde “De Groene weg” bestaat voornamelijk uit asfalt. In zo`n geval voegt de geveerde pen niets toe en is de combinatie Schwalbe Big Apple en Brooks zadel comfortabel genoeg.
keesswart schreef:Helaas laat hij niet weten waarop zijn negatieve verwachting is gebaseerd.
Hoe kan je ook een dergelijk zadel aan een goede vergelijkingstest onderwerpen? Ik heb nu zojuiste mijn nieuwe Brooks zadel gemonteerd, en in vergelijking to mijn oude zadel is hij inderdaad pittig hard!

Afbeelding
Mijn nieuwe Brooks Flyer Special

Het zadel zit nog op mijn oude zadelpen, dus heb ik er provisorisch even wat behangtape op de rails geplakt om beschadiging te voorkomen.
Helaas heb ik te kort tijd om het zadel goed in te rijden voor de fietsvakantie, maar dat is helaas niet anders. Alhoewel, 300km dat red ik nog wel in anderhalve week denk ik. :P

In tegenstelling tot mijn voorgaande zadel zal ik er zo min mogelijk proofide op smeren. Gezien mijn fietsvakantie ongeveer 2000km is zal het zadel dan wel ingebroken zijn. Mijn bevindingen hierover zullen in de wiki komen!