Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Conventioneel balhoofdstelsel vervangen door aheadset - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Conventioneel balhoofdstelsel vervangen door aheadset

IK heb nog eens beter naar die adapter gekeken, en het is wat verrwarrend, want hij kan twee verschillende dingen doen. Hij kan net als een gewone stuurpen in een traditionele binnenbalhoofdbuis gestoken worden die op zijn plek gehouden wordt door traditioneel balhoofdstel. Je kunt dan hierop een ahead stuurpen gebruiken zonder een ahead balhoofdstel te installeren. Dit is denk ik zoals Ronald hem gebruikt heeft. Ik zou het zelf niet snel doen, want het is toch weer een extra boutverbinding waar wat mis mee kan gaan. Heel erg lijkt me het echter niet.
Het ding kan echter ook gebruikt worden om bij een traditionele vork een ahead balhoofdstel te installeren. Van deze toepassing word ik wat minder gelukkig, omdat je ineens veel meer vraagt van de verbinding met de expanderbout. Dit zou ik zelf nooit doen. En waarom zou je ook? Traditionele balhoofdstellen werken prima, en traditionele stuurpennen zien er ook nog heel mooi uit.
Wim
Wim schreef:Het ding kan echter ook gebruikt worden om bij een traditionele vork een ahead balhoofdstel te installeren. Van deze toepassing word ik wat minder gelukkig, omdat je ineens veel meer vraagt van de verbinding met de expanderbout.
Je zet dan inderdaad alle hobbel- en remkrachten op de bout met spie, die m.i. alleen bedoeld is om de krachten van je armen op te vanngen. Daarnaast gaat het bij een binnenbalhoofdbuis ook nog of forse buigkrachten. Het lijkt me geen goed idee, vooral omdat je dan een seriële keten van onzekerheden maakt. Ik zie onzekerheden liever parallel, maar bij een voorvork van een fiets kan dat niet en daarom zijn die dingen i.h.a. aan de zware kant.
Leon
Leon,

Met alle respect; weet je absoluut zeker dat het krachtenverloop op deze constructie is zoals jij veronderstelt :shock: ?
pedalman schreef:Leon,

Met alle respect; weet je absoluut zeker dat het krachtenverloop op deze constructie is zoals jij veronderstelt :shock: ?
Ik weet nog steeds niet zeker wat je nou precies gedaan hebt maar volgens mij zijn er drie scenario's:

1) er is geen sprake van ahead want er is een conventioneel schroefdraad balhoofdstel toegepast. Mag van mij, heb ik geen moeite mee.

2) je hebt de adapter op een draadvork gestoken, en het ahead balhoofdstel 'schuift' nu op de schroefdraad van de vork. Mag ik dit asjeblieft prutswerk noemen?

3) je hebt de draad van de schroefdraadvork gezaagd en de schacht met de adapter verlengd. De adapter en de bovenste lagers zitten nu scheef op de vork, en als de adapter of de bout van de adapter het begeeft, dondert de hele zaak uit elkaar. Wat de belasting is op de adapterpen of de vork is sterk afhankelijk van de situatie, dus dit als universeel door iedereen toepasbare methode te roemen bezorgt mij acuut kramp in mijn kaken*). Vergeef mij als mijn toon dan iets aan de zure kant is

*) ik heb nog steeds onwelkome herinneringen aan de voorvork waar ik doorheen gezakt ben, Been there, done that, leergeld enzovoorts
Marten,

Goed om te merken dat de toonzetting in deze discussie weer ten goede gekeerd is. :D
En ja, oplossing 1 blijft het beste als je alleen een ahead voorbouw wilt.
Wil je een ahead voorbouw en -lager maar je oude vork blijven gebruiken (om budgetredenen of wat voor reden dan ook) dan blijft oplossing 2 over; deze oplossing pas ik, zoals ik al aangaf, een aantal jaren toe en zonder (technische) problemen. Echter nogmaals;
'de oplossing die ik aandraag is -en dat ben ik met iedereen eens- constructief niet het optimum, wel een oplossing die past binnen het gestelde budget en binnen gestelde veiligheidsmarges.'
Ter illustratie; de tijd van het nemen van onaanvaardbare risico’s ben ik –met de verantwoording voor twee kleine kinderen- wel voorbij.
Omdat de OP aangaf over een beperkt budget te beschikken en toch wilde weten wat de mogelijkheden zijn: bij deze.
Het is aan de OP of hij genoegen neemt met een technisch mindere oplossing of nog even doorspaart en alsnog een ahead voorvork toepast.(technisch gezien verdient dit wel de voorkeur.)
Oplossing 3: oei. :shock:

Het grappige van dit alles is dat maar weer eens blijkt dat fietsers geen rationele wezens zijn. Er is geen enkele reden om een goed werkend conventioneel balhoofd te vervangen door een ahead. Het is niet beter, je gaat niet harder, de hoogtevertstelling is een crime; het ziet er alleen -maar dat is subjectief- mooier uit. 8)