Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Conventioneel balhoofdstelsel vervangen door aheadset - Forum Wereldfietser

Conventioneel balhoofdstelsel vervangen door aheadset

Ik ben aan het overwegen om mijn huidige (conventionele) balhoofdstelsel te vervangen door aheadset.

Wie kan mij uitleggen met welke zaken ik rekening moet houden?

Voor zover ik weet moet ik de oude lagers uit het balhoofd tikken en deze vervangen door 2 passende (onder en boven) lagers.

Zijn er veel verschillende soorten maten in lagers verkrijgbaar(binnen- en buitendiameter)?
Kan ik mijn oude conventionele voorvork blijven gebruiken en op maat afzagen? Of moet ik dan ook nog een nieuwe vork aanschaffen?

Volgens mij moet ik rekening houden met de volgende kosten:
- aheadset BBB 40.-
- Stuurpen (oversized) 50.-
- Stuur(oversized) 60.-

Totaal 150 euro

Klopt mijn begroting een beetje en heeft iemand nog aanvullingen of tips mbt montage?

Groet,

Raymon.
raymon schreef:Ik ben aan het overwegen om mijn huidige (conventionele) balhoofdstelsel te vervangen door aheadset.
Waarom zou je dit in hemelsnaam doen? :shock:
Aheadsets zijn niet beter dan conventionele balhoodsstellen, nog afgezien of het kan in jouw geval en of het je op correcte wijze lukt en je de benodigde gereedschappen hebt (zo te lezen niet) of kan lenen (?).
Lees dit: http://www.m-gineering.nl/balhoofd.htm
Leon
Hi,

voor het vervangen van je schroef balhoofdlager naar een a-head moet je idd een andere vork gebruiken, de voorbouw klemt nl. alles op zijn plaats ip de moer zoals je nu gewend bent. Kwa maten heb je nu grofweg de volgenden, 1", 1 1/8" en 1,5". Dit zijn de binnen maten van het lager, voor het inbouwen zijn er een aantal verschillende maten want je hebt setjes met externe lager cups (zoals nu), semi geïntegreerde en volledig geïntegreerde systemen.

Maar waarom zou je naar een ander systeem willen overstappen? Als je lagers in puin liggen is een nieuw setje lagers het gemakkelijskte, als je cups zijn ingelopen dan is een comp0leet nieuw setje met dezelfde inbouw hoogte het makkelijst (en goedkoopst). Gaat het om een ander stuur dan zijn daar ook passende oplossingen voor te vinden.

Bas
Uhm, 200 euro + uitgeven om een BBB headsetje op je fiets te zetten? :shock: .
Let wel op: een vork met draad is niet lang genoeg om er een headset+vulringen+aheadvoorbouw op te monteren. Je zult dus of een andere vork moeten monteren of je kunt de ahead adapter van BBB aanschaffen; dit is feitelijk een binnenbalhoofdbuis-verlenger, dit dingetje maakt het mogelijk je oude vork te blijven gebruiken en kost ca.15 euries.
Zuiz schreef:Uhm, 200 euro + uitgeven om een BBB headsetje op je fiets te zetten? :shock: .
Volgens mij kan je voor €200,- wel beter krijgen dan een setje van BBB :lol:
-even off topic-

Het valt mij op dat op het forum van de wereldfietser soms weinig concrete antwoorden gegeven wordt; de vraagsteller moet zich eerst door allerlei bijdehante opmerkingen heen worstelen voordat hij/zij wat wijzer is geworden. Voorgaande twee reacties illustreren wat ik bedoel. :roll:

-On topic-

Voor veel minder dan 200,- kun je een aheadset, stuur en stuurpen aanschaffen. Even goed zoeken bij Duitse aanbieders en je bent spekkoper.
bijv. Tange headsetje voor 25,- (cartridge, niks mis mee), stuur en stuurpen doen samen zo'n vier tientjes, verzendkosten er nog bij; voor 70,- ben je weer op weg. :D
pedalman schreef:Even goed zoeken bij Duitse aanbieders en je bent spekkoper.
bijv. Tange headsetje voor 25,- (cartridge, niks mis mee), stuur en stuurpen doen samen zo'n vier tientjes, verzendkosten er nog bij; voor 70,- ben je weer op weg. :D
Nee, dan ben je 70 euro verder en nog niks opgeschoten. Je moet ook nog een langere draadloze binnenbalhoofdbuis hebben, en dat betekent doorgaans een nieuwe vork.

Aheadbalhoofdstellen zijn er van 5 tot 500€, en zo als altijd op dit forum, het zou een hoop gespeculeer schelen als de OP na de initiele post een toelichting had gegeven over wat nu wel de beweegreden was voor deze modificatie
De beweegreden van deze modificatie is pure nieuwsgierigheid.
Ik sleutel graag aan mijn fietsen en af en toe een update doet mij deugd.
En ik vind zo'n aheadset nu eenmaal praktischer en het oogt ook wat beter(ziet er wat strakker uit)

Maar omdat ik niet helemaal zeker was met welke factoren ik rekening moest houden, dacht ik, laat ik eens om feedback vragen.

En inderdaad... een correct antwoord krijgen op je vraag is niet vanzelfsprekend. Maar ondanks alles ziten er toch bruikbare tips bij.

Nu is mij wel duidelijk dat ik flink in de buidel moet tasten om een aheadset er op te zetten. De vraag of dat de moeite is zal ik zelf invullen.

Raymon.
ok das dan duidelijk, dan kom je op het volgende boodschappen lijstje:
nieuwe vork met de gewenste lengte stuurbuis
nieuwe balhoofd-lager (denk dan iets deftigs, mooie cane creek/wtb oid)
pers gereedschap/ vork conus drijver
setje spacers
juiste ahead voorbouw (liefts ui een geheel)
deftig stuur, (easton/ thomson??)

De rest van het gereedschap zal je dan denk ik wel hebben.

Maar druk er geen bbb setje in, dat zou je "upgrade" een beetje teniet doen.

Bas
Over die foute info, ja er wordt af en toe flink gekletst. Maar de eerste twee antwoorden waren precies raak. Leon vroeg heel terecht "waarom in hemelsnaam", en gaf de link naar Marten's site waarop precies staat wat het verschil is. Daarna kwam Bose met de terechte waarschuwing dat je ook een nieuwe vork nodig hebt. Vervolgens kwamen er helaas enkele misleidende opmerkingen die suggereerden dat je alleen een ander balhoofdstel nodig had, en dat dat dus veel goedkoper zou kunnen, plus het misleidende verhaal over een ahead adapter. Dat ding is echter niets meer dan een een halve stuurpen, die je in de binnenbalhoofdbuis van je draadvork steekt, en waarop je vervolgens een ahead stuurpen monteert. Uiteindelijk was Marten er om iedereen weer even bij de les te krijgen. Tot slot had je het zelf nog mis dat je een ander stuur nodig zou hebben. Je kunt een oversize stuur monteren, maar dat is niet nodig (het is je eigen keus, afhankelijk van de stuurpen die je monteert).
Mijn advies is net als dat van Leon: laat maar. Ik weet niet of je een conventioneel 1 inch of een 1 1/8 inch balhoofd hebt. Heb je een 1 inch stel, dan kun je als je de boel iets stijver wilt maken nog een hogere bovenmoer van Sugino (high column nut) monteren. Ik heb dat gedaan op mijn heel oude racefiets, en het hielp wel wat.
Wim
De BBB-adapter biedt nu juist de mogelijk om en de binnenbalhoofdbuis te verlengen en de functie van de stermoer-die nodig is bij een aheadset- te combineren dmv. een ingenieus bout-in-bout systeem.
Mijn advies: dit dingetje nog eens goed bekijken voordat geconcludeerd wordt dat er een nieuwe vork nodig is.
Mijn racefiets heb ik deze wijze gemodificeerd en ik heb er nog koersjes mee gewonnen ook :D
pedalman schreef:De BBB-adapter biedt nu juist de mogelijk om en de binnenbalhoofdbuis te verlengen en de functie van de stermoer-die nodig is bij een aheadset- te combineren dmv. een ingenieus bout-in-bout systeem.
Mijn advies: dit dingetje nog eens goed bekijken voordat geconcludeerd wordt dat er een nieuwe vork nodig is.

Mijn racefiets heb ik deze wijze gemodificeerd en ik heb er nog koersjes mee gewonnen ook :D
De vraag is niet of het even en ongeveer goed gaat, maar of het een betrouwbare oplossing is. En dat is het niet, het is prutswerk, terwijl de verbinding stuur-voorvork bijzonder kritisch is. Voor een paar rotcenten neem je daar geen risico mee.

Wat je met je eigen fiets uitspookt moet je tot op zekere hoogte zelf weten, (hoewel het niet sociaal is als je door dit soort geknoei midden in het peloton een hap uit het asfalt neemt), maar het uitdragen als een aanvaardbare oplossing is niet acceptabel.


Als je zo'n stift wil gebruiken laat je het balhoofdstel met schroefdraad en borgmoer gewoon z'n werk doen en zorg je dat de klemwig onder het draaduiteinde in de vork aangrijpt.
Marten,

Uit je reactie kan ik opmaken dat je nog niet helemaal begrijpt hoe deze adapter werkt(..).
Onaanvaardbaar risico? Mwah, lijkt mij niet.
Beste Pedalman??

Uit je reactie begrijp ik dat je nog niet helemaal weet wie Marten is. Ik zou zeggen ga hier eens ff kijken......

http://www.m-gineering.nl/
Natuurlijk weet ik wel wie Marten is en ik heb dan ook enorm veel respect voor zijn kennis en vakmanschap.
Ik ben het alleen niet eens met zijn argumentatie, die bovendien niet technischs onderbouwd wordt.
Niemand kan m.i. iets met termen als ''prutswerk". De OP stelde de vraag of het technisch mogelijk is deze ombouw te doen.
Mijn stelling is en blijft: ja, dat kan en bovendien goedkoop en veilig.
En veilig is e.e.a. echt wel; na twee jaar sprintjes trekken zit mijn voorbouw nog steeds op de daarvoor bestemde plek. :lol:
Hum...

Misschien voor een racekarretje wel waar je verder niks hebt aanhangen. Maar we zitten hier op een forum waar het het meestal over reisfietsen hebben. Sturen waar stuurtassen aanhangen e.d. Dus ik vraag me af of de vergelijking met jouw racefiets wel op gaat....

Overigens heb ik niks tegen racefietsen :lol: maar het is wel een andere tak van sport.
pedalman schreef:Natuurlijk weet ik wel wie Marten is en ik heb dan ook enorm veel respect voor zijn kennis en vakmanschap.
Ik ben het alleen niet eens met zijn argumentatie, die bovendien niet technischs onderbouwd wordt..
Werktuigbouwkunde is een vak. Ik heb niet de illussie in een paar regels constructief ontwerpen, vermoeiingsleer, breukmechanica ed uit te kunnen leggen aan iemand die kennelijk nog niet erg gehinderd wordt door voorkennis.

Of iets een keer goed gaat zegt niks, de vraag is of het altijd voor grote groepen en verschillende omstandigheden goed gaat.

voetnoot: de fietsen die bij de mechanieker worden ingeleverd met de mededeling dat er niets mis mee is, zijn meestal het slechtst! :D
Grappig dat je dat zegt Marten. Voordat ik huisman werd 10 jaar als ontwerper/constructeur gewerkt in de scheepsbouw :D . WTB is zeker een vak; ook ik kan hier een boom opzetten over vermoeiingsleer en dan schud ik er en passant nog een max. toelaatbaar trek- en buigmoment aan toe.
Op grond van deze kennis durf ik er dus wel voluit mee te koersen.
Patronizeren is in dit geval dus echt niet nodig; mits dit voor jou de normale manier van communiceren is, dan kun je het verder ook niet helpen.
Enige vorm van excuses zou ik in dit geval zeker waarderen.
Maar goed, ik doe mij echt niet wijzer voor dan ik ben; ik sta dan ook open voor goed onderbouwde kritiek. Daar ontbreekt het helaas erg aan op dit forum.
Het lijkt eerder of er eerst een goed glas azijn wordt gedronken om vervolgens een reactie te posten.

Even terug naar de ombouw conventioneel=>ahead; de oplossing die ik aandraag is -en dat ben ik met iedereen eens- constructief niet het optimum, wel een oplossing die past binnen het gestelde budget en binnen gestelde veiligheidsmarges.
In januari brak mijn racestuur van mijn randonneur, zie link

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... f=8&t=9862

Ik heb daarna het racestuur vervangen voor een ahead adapter, een verstelbare ahead stuurpen (stuurvoorbouw) en een nieuw racestuur. De ahead adapter gaat net zo ver in de voorvork als het conventionele racestuur en de verstelbare ahead stuurpen (stuurvoorbouw) is veel stijver dan de stuurvoorbouw die bij een conventioneel racestuur gebruikt wordt. Bovendien klemt deze stuurvoorbouw veel mooier egaal om het racestuur. Kortom ik ben erg tevreden met deze actie en heb absoluut niet het idee dat het zwakker of onveilig is.

Ronald van der Perk