Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Exped downmat: nieuwe model 2009 - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Exped downmat: nieuwe model 2009

Andere problemen met de down mat.

Bij mijn vandaag afgesloten Hanze tocht had ik na een dag of 3 al weer het probleem dat bij mij al 2x was voorgekomen: dons uit de ventielen.
Het blijkt dat het schuimrubber keerschotje binnenin ( moet het dons tegenhouden) losscheurt.

Dus dit is de derde!
Gebeurt altijd bij gebruik van de chairkit. Komt dus kennelijk teveel spanning op het geheel.
Via familie contact laten opnemen met de firma uit Woerden en die wilden van alles me wel toesturen, maar geen down mat meer, gaat bij mij kennelijk niet goed bij gebruik van de chair-kit.

Hamvraag: weet iemand precies hoe de constructie is van de Synmat?? Heb begrepen dat de kunststof vezels binnenin zitten vastgelijmd.
Dan zou er dus ook geen schuimrubber keerschotje inzitten dat kan losscheuren.
Met Synmat zou dit probleem niet meer kunnen???

Wie weet raad, want ik zweer bij de lig en zitkwaliteit van luchtbed. De isolatie hoeft niet eens zo groot te zijn als bij de down mat.
Ik heb me de rest van de tocht gered, door bij het leeg laten lopen de mat vlak voor het ventiel dicht te knijpen en zo voorzichtig lucht ( met af en toe een plukje dons) uit te laten lopen. Gedoe, het kostte me elke ochtend een kwartier om de mat leeg te krijgen.

Wie heeft goed advies??

Groet

Jans

PS Moet nog bellen met Z. maar Synmat staat niet in hun catalogus..............???
Jans Kinds schreef:Andere problemen met de down mat.

Bij mijn vandaag afgesloten Hanze tocht had ik na een dag of 3 al weer het probleem dat bij mij al 2x was voorgekomen: dons uit de ventielen.
Het blijkt dat het schuimrubber keerschotje binnenin ( moet het dons tegenhouden) losscheurt.

Dus dit is de derde!
Gebeurt altijd bij gebruik van de chairkit. Komt dus kennelijk teveel spanning op het geheel.
Via familie contact laten opnemen met de firma uit Woerden en die wilden van alles me wel toesturen, maar geen down mat meer, gaat bij mij kennelijk niet goed bij gebruik van de chair-kit.

Hamvraag: weet iemand precies hoe de constructie is van de Synmat?? Heb begrepen dat de kunststof vezels binnenin zitten vastgelijmd.
Dan zou er dus ook geen schuimrubber keerschotje inzitten dat kan losscheuren.
Met Synmat zou dit probleem niet meer kunnen???

Wie weet raad, want ik zweer bij de lig en zitkwaliteit van luchtbed. De isolatie hoeft niet eens zo groot te zijn als bij de down mat.
Ik heb me de rest van de tocht gered, door bij het leeg laten lopen de mat vlak voor het ventiel dicht te knijpen en zo voorzichtig lucht ( met af en toe een plukje dons) uit te laten lopen. Gedoe, het kostte me elke ochtend een kwartier om de mat leeg te krijgen.

Wie heeft goed advies??

Groet

Jans

PS Moet nog bellen met Z. maar Synmat staat niet in hun catalogus..............???
Heb me ongeveer hetzelfde afgevraagd over de synmat, maar "Z" kon hem niet-, of slechts met veel vertraging leveren als vervanging van de lekkende downmat. Als alternatief met sythetische vulling is er de duurdere mat van Ajungilak (ik hoop dat ik dat goed spel). Die is wel in het leveringsprogramma. Geen idee hoe goed die is.
Onze nieuwe exped donsmatjes met ingebouwde pomp en gewijzigd ventiel houden zich na 3 weken kamperen nog goed. We gebruiken geen chairkit.

Groet, Frank
Jans Kinds schreef:Andere problemen met de down mat.

Hamvraag: weet iemand precies hoe de constructie is van de Synmat?? Heb begrepen dat de kunststof vezels binnenin zitten vastgelijmd.
Dan zou er dus ook geen schuimrubber keerschotje inzitten dat kan losscheuren.
Met Synmat zou dit probleem niet meer kunnen???

PS Moet nog bellen met Z. maar Synmat staat niet in hun catalogus..............???
Ik weet niet hoe de constructie is of waar het rubberen schotje zou kunnen zitten, maar ik heb 3 weken de 2009 Synmat gebruikt op een fiestocht door Noord Spanje en nergens last van gehad. Als je een foto van het probleem hebt, zou ik kunnen kijken hoe het bij de Synmat zit.

De Synmatjes zijn tegen redelijke prijs in Engeland te koop, dus daar zou je kunnen kijken.

Ik weet niet hoe de constructie is of waar het rubberen schotje zou kunnen zitten, maar ik heb 3 weken de 2009 Synmat gebruikt op een fiestocht door Noord Spanje en nergens last van gehad. Als je een foto van het probleem hebt, zou ik kunnen kijken hoe het bij de Synmat zit.

De Synmatjes zijn tegen redelijke prijs in Engeland te koop, dus daar zou je kunnen kijken.
Aan de buitenkant is helemaal niets te zien. Dit schuimrubber schotje ( nooit gezien alleen van horen zeggen) zit binnenin en houdt het dons binnen.
Als ik de mat als stoel gebruik, met chairkit, is het me nu dus al 3x gebeurt dat ik een schuerend geluid hoor en ja hoor als je dan het ventiel open doet : DONS.

Dus mijn hamvraag nog steeds heeft synmat ook zo iets of gaat het daar wel goed( Chairkit)

Groet

Jans
Hallo, net op mijn nieuwe exped synmat 7 dlx. gelegen. Ik vind het echt geweldig liggen. Heb namelijk ook op de neo air gelegen, dun materiaal, smal en het kraakt. Ik vervoer dus graag die extra grammen mee met de fiets. Had voorheen een vooroorlogs thermarestmatje, ligt minder, maar wel oersterk. Dus ben benieuwd hoe lang ik met de exped ga doen.
Hoi,

Net terug van een maandje fietsen en de down mat met chairkit heeft prima gelegen en gezeten. De matjes (we hadden ieder een nieuw matje gekocht) hebben we nu 21 keer opgepompt en weer leeg laten lopen zonder dat er dons uit het ventiel kwam. Het oppompen met de chairkit is wel wat lastig (ik denk dat de chairkit van een vorig model expedmat is met een pumpzak).

Of het allemaal zo lang meegaat als het oude vertrouwde thermarest matje weet ik ook niet, het lijkt wat kwetsbaarder, maar het slaapt stukken beter.
Wij hadden laatst de nieuwe Downmat Pump bij ons, maar helaas begaf eentje het toch: een lek waar de pomp aan de buitentijk van de mat gelast was. Ik vind hem lekker slapen, hoewel de voordelen wat dat betreft toch niet zo dramatisch zijn als ik wel gehoopt had - thuis slaapt het toch nog steeds veel en veel beter (en stiller). Mijn vrouw is minder enthousiast: ze heeft een hekel aan het kraken, en vindt de mat minder lekker dan een dikke traditionele Thermarest. Maar alles bijeen is het wat mij betreft een interessante vooruitgang: warmer, comfortabeler, compacter en lichter dan de dikkere Thermarest matten. Misschien moeten ze ze echter in Zwitserland zelf gaan maken, in plaats van in China. Die kwaliteitscontroleproblemen zijn zo langzaamaan echt ergerlijk. De Neoair wordt in elk geval gewoon in de VS gemaakt.
Wim