In Nederland is er een extra regeltje t.o.v. de internationale wetgeving (voor zover dat een wetgeving en geen advies is...). Dit is om de consument te beschermen. Het betekent zoveel als dat de verkopende partij inderdaad het 'medium' (aanspreekpunt) is, en de fabrikant de garantie geeft.
Het minimum van twee jaar garantie wat men meent te hebben, is echter onjuist. Dat is een advies van de EU, maar geen wet. Deze geldt in Nederland dan ook niet als zodanig. In bijv. Duitsland geldt dit dan weer wel als wet.
Het handige voor de consument is dat hij het product niet hoeft op te sturen naar de importeur/fabrikant: dit doet de verkoper voor hem. Deze laatste kan, helaas voor hem, geen verzendkosten verhalen op de fabrikant.
(Maar de verkoper heeft natuurlijk wel een keuze w.b. zijn leverancier: als hij ontevreden is over zijn leverancier/de fabrikant vanwege vele retourzendingen i.v.m. garantie, kan de verkoper overwegen bij deze fabrikant niets meer te kopen.)
Dat is het enige waarom je "voor garantie naar de verkoper" gaat.
De verkoper heeft het eerste half jaar van de gehele (fabrieks)garantieperiode de plicht een deugdelijk product te leveren. Daarna is het aan de consument om aan te tonen dat het een fabricagefout is geweest.
Slijtage en ondeskundig gebruik vallen uiteraard niet onder de garantie.
Het minimum van twee jaar garantie wat men meent te hebben, is echter onjuist. Dat is een advies van de EU, maar geen wet. Deze geldt in Nederland dan ook niet als zodanig. In bijv. Duitsland geldt dit dan weer wel als wet.
Het handige voor de consument is dat hij het product niet hoeft op te sturen naar de importeur/fabrikant: dit doet de verkoper voor hem. Deze laatste kan, helaas voor hem, geen verzendkosten verhalen op de fabrikant.
(Maar de verkoper heeft natuurlijk wel een keuze w.b. zijn leverancier: als hij ontevreden is over zijn leverancier/de fabrikant vanwege vele retourzendingen i.v.m. garantie, kan de verkoper overwegen bij deze fabrikant niets meer te kopen.)
Dat is het enige waarom je "voor garantie naar de verkoper" gaat.
De verkoper heeft het eerste half jaar van de gehele (fabrieks)garantieperiode de plicht een deugdelijk product te leveren. Daarna is het aan de consument om aan te tonen dat het een fabricagefout is geweest.
Slijtage en ondeskundig gebruik vallen uiteraard niet onder de garantie.