Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wielset voor ietsje meer snelheid - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Wielset voor ietsje meer snelheid

Wim schreef:Die paar spaken zullen zelf niet echt het verschil maken. Wel een lichtere naaf (maar dat wordt duur), en een lichtere velg. Ook een cassette zonder heel grote tandwielen maakt best wat uit, net als een iets kortere ketting. Als je deze route wilt volgen lijkt het me het handigste om dus op elk wiel een andere cassette te hebben (een Deore casstte met een heel licht verzet voor beladen touren, en een lichtere Ultegra met hoogstens 27t voor onbeladen asfalt rijden). Maar dan moet je dus onvermijdelijk ook twee kettingen hebben, en die wisselen als je ook het wiel plus cassette wisselt.
Wim
Hoeveel (nano)grammen scheelt een 'lichtere' cassette dan? 27t vs. 32t (en die twee kettingschakels) maakt qua gewicht net zoveel verschil als buiscommandeurs vs. shifters aan het stuur.

Volgens mij moet je het bij een lichter wiel niet in de naaf zoeken maar in een lichtere velg en lichtere (en lichtlopende) band: dat is de roterende massa die je op gang moet houden. Vooral bergop levert een gewichtsbesparing daar het meeste rendement.
Pedalero schreef:Hoeveel (nano)grammen scheelt een 'lichtere' cassette dan? 27t vs. 32t (en die twee kettingschakels) maakt qua gewicht net zoveel verschil als buiscommandeurs vs. shifters aan het stuur.

Volgens mij moet je het bij een lichter wiel niet in de naaf zoeken maar in een lichtere velg en lichtere (en lichtlopende) band: dat is de roterende massa die je op gang moet houden. Vooral bergop levert een gewichtsbesparing daar het meeste rendement.
Hoi,
Ik heb even een 25 en een 30 voor je gewogen. De 30 weegt 95 gram en het scheelt 35 gram met de 25, een gewicht waarvoor flink geld wordt betaald in de vorm van een lichtere derailleur.
Grappig is ook dat een stalen (!) voorblad met 22 tandjes 40 gram weegt.

Het belang van roterende massa is natuurlijk alleen van belang bij snelheidswisselingen. Bergop maakt een gram besparing op de banden precies evenveel uit als een gram besparing op bv het frame.
Groet,
Leon
Dat is inderdaad relatief veel, 35 gram, maar in het grotere geheel natuurlijk erg weinig.

Als ik het goed begrijp, wil de steller van de vraag niet gaan grammenjagen, maar met een eenvoudige ingreep wat makkelijker de berg op. Dan zijn volgens mij lichtere banden (zoals hij zelf als zegt) en lichtere velgen de makkelijkste ingreep voor de meeste winst: dat scheelt zo een kilo of twee. Voor- en achterdrager eraf scheelt ook weer 1,5 kilo.

Bovendien wil hij dat met zijn (toch al relatief zware) vakantiefiets doen. Voor mijn racer (9 kilo) lig ik al niet wakker van 35 gram meer of minder, dat zou ik al helemaal niet doen als het om mijn vakantiefiets gaat. Ook gaat hij geen wedstrijd rijden, maar een tocht, dus 35 gram (of ca. 70 voor een hele cassette?) meer of minder, who cares?

Volgens mij zit je tegen een berg op in een soort situatie van permanente versnelling, omdat (in tegenstelling tot de vlakke weg) de zwaartekracht je continue afremt. Als je stopt met trappen, kom je immers tot stilstand en rij je (als je op het dode punt overeind blijft) achteruit. Je moet dus wel degelijk de massa doorlopend op gang brengen, net als wanneer je een bocht uitaccelereert.
Pedalero schreef:Volgens mij zit je tegen een berg op in een soort situatie van permanente versnelling, omdat (in tegenstelling tot de vlakke weg) de zwaartekracht je continue afremt. Als je stopt met trappen, kom je immers tot stilstand en rij je (als je op het dode punt overeind blijft) achteruit. Je moet dus wel degelijk de massa doorlopend op gang brengen, net als wanneer je een bocht uitaccelereert.
Helaas zit je hier toch echt fout. Een draaiend wiel blijft gewoon draaien als je omhoog gaat.
Ga maar eens met een draaiend voorwiel in de lift staan. Het wiel gaat echt niet plotseling afremmen of extra zwaarder aanvoelen als de lift omhoog gaat.
(Natuurkunde boek zoveel: snelheid is een relatief begrip)
Leon
Mijn natuurkundeboeken staan al heeeeel lang niet meer op de plank, dus ik geef je graag gelijk wat betreft de theorie.

Maar, blijft de remming die je ondervindt als je klimt. Als ik klim komt mijn voorwiel wel degelijk sneller tot stilstand dan op het vlakke.

Wat betreft de lift: als de lift vanuit stilstand op gang komt (dus versnelt), is dat wel van invloed op de draaisnelheid van het wiel dat ik dan in mijn handen heb? (Ik ben het met je eens dat een draaiend voorwiel niet wordt beïnvloedt door de lift, wanneer die eenmaal op gang is).
Pedalero schreef:Wat betreft de lift: als de lift vanuit stilstand op gang komt (dus versnelt), is dat wel van invloed op de draaisnelheid van het wiel dat ik dan in mijn handen heb?
Nee, in het geheel niet. Het wiel ondervindt geen weerstand. Omgekeerd zou het wiel spontaan sneller moeten gaan draaien als je omlaag gaat en over zijn toeren raken als je hem laat vallen - niet dus. :?
Leon