Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ultralight kamperen - Pagina 10 - Forum Wereldfietser

ultralight kamperen

210 berichten
Even over jasjes weer:

Op Jim lijstje zie ik zowel een windjasje als een Gore Tex regenjasje.

Is een windjasje dan niet dubbelop, of mis ik iets?
Strikt ultralight is dat inderdaad dubbelop.
Eén GTX jasje kan alles. Is wel minder dun en plooibaar dan een echt windjackje.
Dat is voor mij reden om beiden mee te nemen, (ja zelfs een gilet erbij) maar ik reken mijzelf niet tot de hardcore ultralights.
Ik heb zelf ook een lichte Goretex Paclite regenjas, echter vind ik de dampdoorlatendheid te gering om er de hele dag prettig in te fietsen. Onlangs een ander windstopper jack aangeschaft, deze is redelijk waterdicht, eens kijken of die mijn windjack en regenjas kan vervangen.
Ook ik vind een Packlite jasje te weinig ventileren. Ik heb daarom ook een licht gilet bij me. Mijn vrouw heeft sinds kort een Active Shell jasje, en dat is niet alleen heel licht, maar lijkt ook beter te ventileren. Het is er bovendien in hiviz kleur.
Maar active shell is niet 100% waterdicht, toch?
Jawel, het is volgens Gore waterdicht. En het jasje is echt heel licht (iets van ruim 200 gram geloof ik). De constructie is eenvoudig, met alleen het hoogst noodzakelijke, zonder allemaal extra zakken etc. Helaas ook geen capuchon, dus daar moeten we nog wat op bedenken.
welke is het?
Gore Element Lady
Ik heb een regenjack in Goretex Active met fiets-specifieke snit; ik heb dat jack aan de binnenkant nog niet vochtig gekregen, ook niet met heel hard fietsen in de regen.
Maar ik vind het toch ondanks het relatief minimale ontwerp een stuk volumineuzer en minder soepel vallend dan een heel dun windjack, dat ook een buitje kan hebben. Vanzelfsprekend houdt dat Active Shell ook de wind prima tegen.

Ik las vorig jaar dat Gore Bike Wear een nieuw 'super'-regenjack heeft van nog weer dunner materiaal; de Gore One, in de voor een fietser-in-regenachtig-weer onbegrijpelijke kleur zwart. Duur, maar dat lijkt wel een echte wind/regen-in-één jas.

Allemaal relatief natuurlijk, maar toch.
Ik heb de indruk dat met alle materiaal vergelijkingen voorbij wordt gegaan aan het feit dat de ene mens makkelijker vocht afscheidt dan de ander.
Georg schreef:.... in de voor een fietser-in-regenachtig-weer onbegrijpelijke kleur zwart.
Inderdaad, vooral als je je realiseert dat ademendheid van materialen een grotere rol speelt naarmate het warmer is en je juist dan met zwarte kleding wegsmelt zodra de zon er op gaat schijnen en weer snel koud wordt als er een wolk voor de zon schuift. Met lichtere kleding is het eenvoudiger een constante temperatuur te houden bij wisselende omstandgheden.
Dat alles nog afgezien van de zichtbaar heid in het verkeer.
Ik heb dat Active Shell jasje van mijn vrouw nog even gewogen: 270 gram in maat medium.
Ik zag dat de (in dit draadje al eerder vermelde) Nordisk Lofoten ULW inmiddels op de markt is:

http://www.kampeermarkt.com/Nordisk-Lofoten-1-ULW.html
http://www.kampeermarkt.com/Nordisk-Lof ... -2017.html

Eerste linkje betreft de éénpersoons-uitvoering.
Bij de vermelding tweepersoons in het tweede linkje kun je wel wat vraagtekens zetten.
Al helemaal wanneer je het plaatje van dezelfde fabrikant, de Nordisk Telemark 2ULW, erbij pakt:
aanzienlijk ruimer dan de Lofoten-2, maar desondanks past het allemaal maar net. Kun je nagaan hoe je in de Lofoten 2 met twee personen ligt!

http://www.nordisk.eu/bred/products/ten ... model/ulw/

ps voor de goede orde, ik heb zelf geen enkele ervaring met ultralight-kamperen
Tja, ik denk dat voor de fietser de laatste paar honderd gram niet zo relevant zijn als voor een mountain marathon racer (dat is de primaire markt voor dit soort UL spul). Ik heb die Nordisk tent wel gezien, en het is echt niet meer dan een doodskist. Ik zou er ook niet mee op de Schotse Hooglanden willen kamperen. Helsport komt dit jaar met een nieuwe Ringstind Superlight 2 van 1200 gram, en dat wordt een echt ruime eenpersoons tent (dezelfde afmetingen - ook hoogte - als de gewone Ringstind 2). Een beetje ruimte geeft wat mij betreft heel veel meer comfort, en meer dan veel andere zaken die ook een paar honderd gram extra zijn.
Met name het feit dat je er niet rechtop in kunt zitten is dodelijk.
Bert van Sprang schreef:Met name het feit dat je er niet rechtop in kunt zitten is killen
Volgens het plaatje kan het wel:
Afbeelding
Maar de poppetjes en hun slaapzakjes in dit plaatje zijn wel uit een ander universum dan de meeste forumleden hier.
Mijn matjes zijn 50x185 cm. Zier er daar maar een twee van in die tent te krijgen, 7 cm dik.
Als mijn vriendin en ik er dan nog bij gaan dan kunnen we ons net zo goed meteen vacuüm laten verpakken :lol:

Ik heb eens voor de grap nagemeten: als ik op een stoel zit is de bovenkant van mijn knie op 62 cm hoogte.
Het lijkt erop dat met een gewicht van 1 kg de ondergrens ongeveer bereikt is. Alle tentjes die lichter zijn, zijn ook kleiner als mijn TN laser competition 1. Interessant zou nog een laser competition 1 van Cuben Fiber zijn, al denk ik niet dat ik er het geld voor over heb om die 200 gram te besparen. Een beter argument vind ik dat Cuben Fiber heel stevig is en minder rekt.
Klopt, die 1 kg is met de huidige materialen inderdaad wel ongeveer de ondergrens, en die nieuwe Ringstind Superlight laat zien wat een klein beetje meer gewicht je dan aan extra ruimte geeft. Hetzelfde geldt bij matrassen en slaapzakken. Samen is dat ook weer ongeveer 1 kg, of een klein beetje minder als je een krappere slaapzak of een korter matrasje kunt verdragen. Of heel veel geld wilt uitgeven voor erg kwetsbaar materiaal. Maar ook dan is de winst minimaal.
Vergeleken hiermee is de 1,9 kg van een stel Ortlieb Classic achtertassen natuurlijk bizar.
Ik heb een Nordisk Telemark 2. De LW dus niet eens de ULW. Weegt 950 gram en is écht ruim. Ik ben 1.83 en ik kan er prima met mijn grote matrasje in slapen samen met de hond in haar Noblecamper. Ideaal ding.

Afbeelding

Afbeelding
Misschien moeten we met de tassen zelf aan de slag?