Wat mij betreft nogal veel reclame en vind de tips ook niet echt ultralight, vooral niet het setje binnentassen van maar liefst 327gr. Een drybag weegt veel minder, zoals bv een 8L StS ultra-sil van 30gr.Nikki schreef: Zie http://fietsdewereldrond.nl/category/voeding/ voor meer info over voeding.
Zie http://fietsdewereldrond.nl/efficient-f ... ing-cubes/. Wat betreft lichtgewicht reizen; de zogenaamde Packing Cubes zijn tassen waar je heel makkelijk je kleding in kan bewaren.
Je bedoelt wrs: "Ik vind het minder warm. Ik neem een quilt mee omdat ik een mummie niet fijn vind" want het lijkt mij nogal persoonlijk.loknor schreef:Maar een quilt is minder warm dan een mummy, gewoon omdat hij minder nauwsluitend is. Je neemt een quilt als je een mummy niet fijn vind.
Ik vind een quilt, halfbag en ook een bivybag met tarp zeer intressant maar vraag me af of het geschikt zou zijn voor tochten in scandinavisch berggebied en of het veel in gewicht/pakmaat zou schelen? Ik heb nu bv een 820gr slaapzak, klinkt niet echt ultralight maar wel voor een semi winterslaapzak (-9 voor de man en -27 limit), pakmaat is 33x18cm. Tentje is 720gr en 35x10cm dus opgeteld 1540gr en 68x28cm. Ik betwijfel of ik met een bivybag plus tarp, quilt of halfbag en donsvest beter uit zou komen. Heb bijna nooit een donsvest bij me (alleen in de winter) dus die moet ik er dan wel bij optellen.
Mijn ervaring is dat tegen vochtige lucht niets helpt, dat komt uiteindelijk in elke slaapzak, welke tijk of vulling je ook hebt. Vochtige lucht/damp maakt gewoon alles vochtig. Het is dan ook belangrijk wat voor tent je hebt; een slecht ventilerende tent maakt veel vocht, een tochtige koude tent is waardeloos, een te korte/smalle tent zorgt dat de slaapzak tegen de natte tent komt, zittend met je hoofd tegen de binnentent geeft natte haren/muts, geen grondzeil in de buitentent geeft natte spullen etc. Dus voor koude landen als IJsland, Scandinavie enz vind ik de tentkeuze minstens, zo niet belangrijker dan de slaapzak.Bert van Sprang schreef:Waterafstotend = minder dampdoorlatend, waardoor volgens mij de kans op vocht (condens) (en kou) in je slaapzak groter wordt.
Zelf kampeer ik vaak in diepe sneeuw/extreem lage temperaturen en heb een paar keer door nat dons/kunstof vulling bevroren slaapzakken gehad. Droge slaapkleding aandoen helpt dan niet meer want dat wordt ook nat, een aluminium reddingsdeken op een natte slaapzak geeft ook geen droge warmte en alles wat nat is kan bevriezen en dan levensbedreigend worden. Je bent dan verplicht om een droog onderkomen met een kachel te zoeken om de slaapzak te drogen maar vaak is bewoning ver te zoeken, gaat het fietsen/skien in sneeuw erg langzaam, is de extreme kou energieslurpend dus je komt bijna altijd te laat. En dit wordt vaak onderschat, getuige de vele reddingoperaties vanwege onderkoeling-, bevriezing- en uitputtingsproblemen door onjuiste kampeerspullen. Ik heb zelf ook al wat fouten gemaakt, brr dit wens ik niemand toe.
Zoals Wim een keer zei "Ultralight zoekt vaak het randje op maar het moet wel veilig blijven."
Yep, das ook mijn ervaring, lijkt me ook logisch want dan zit je hele hoofd, nek, hals etc ingepakt. Als het echt koud is trek ik de capuchon zo dicht om mijn hoofd dat ik graag een luchtpijpje naar buiten zou willen. Wat ik alleen niet leuk vind is de bevroren condens van je adem op je haar en de rand van de capuchon.Georg schreef: Een muts op geeft niet diezelfde warmte als een dichtgesnoerde capuchon, zo heb ik ondervonden.