door
Wim » di 28 mei, 2024 10:55
Ik ben een fan van modernisme, en ik zie ook niet waarom je in deze tijd in architectuur wilt wonen van een voorbije tijd. En daar komt nog iets bij: die architectuur uit de jaren dertig kan helemaal niet meer gebouwd worden, omdat de constructie veel te arbeidsintensief was voor moderne lonen. Dat zie je terug in de huidige retro bouw: de detaillering is lelijk grof. Bovendien wordt er gerommeld met rooilijnen, dakhellingen, en wat niet al om het in het modernere kader te laten passen. Teruggrijpen naar de jaren dertig is geen armoede bij architecten, maar opportunisme van projectontwikkelaars zou ik zeggen.
Nederland heeft gelukkig een internationaal veel geroemde traditie van modernisme in de naoorlogse woningbouw, en er wordt nog steeds heel veel moois ontworpen (wij wonen daar zelf ook met veel plezier in). De laatste jaren zie ik wel een neergang nu projectontwikkelaars meer hun gang kunnen gaan, en vooral kleinere gemeenten alles toestaan.
Ik ben overigens best een bewonderaar van echt mooie oudere architectuur, zoals hier in Groningen van S.J. Bouma:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Siebe_Jan_Bouma