door
Adieu » ma 08 nov, 2021 14:54
De urgentie van het probleem snap ik, de bereidheid om een steentje bij te dragen heb ik, het begrip voor sommige acties heb ik niet altijd.
Wat mij opvalt is dat mensen zich verplaatsen en verzamelen om te demonstreren, waarbij het verplaatsen direct negatief bijdraagt aan het doel wat zij juist nastreven. Of je moet op de fiets naar Amsterdam, Glasgow, of where ever gaan om te demonstreren, want trein, auto, motor, elektrische auto, boot, etc. zorgen allemaal voor uitstoot.
De pamfletten worden van papier gemaakt, met houten stokken, etc., kost dus grondstoffen en de vraag is wat er vervolgens mee gebeurt nadat het gebruikt is. Idem voor een gebouw waarin met samenkomt (verwijzend naar de geloofsgemeenschappen die mee demonstreerden), wat voor de menigte warm gestookt moet worden, waar het licht moet branden, etc.
Er kan momenteel al zoveel via internet, is het niet eens tijd om via internet te demonstreren, waarbij iedereen lekker thuis kan blijven?
(edit: @ Leon: natuurlijk gebeurt dit al, maar ik bedoel om dan alleen nog maar via internet te demonstreren i.p.v. fysiek)
Het lijkt soms alsof de mensen in de grote stad het allemaal zo goed weten hoe het moet. Maar waar is hun moestuintje met zelf biologisch verbouwde groente en fruit, op welke wijze hebben zij geïnvesteerd in het verduurzamen van hun jaren '30 woning, hoeveel groen i.p.v. bestrating hebben zij in hun tuintje en de rest van hun leefomgeving om ervoor te zorgen dat het regenwater na een flinke plensbui weer de grond in kan?
Ik wil niet zeggen dat ik het allemaal zo goed weet, integendeel, ik sta open voor goede ideeën, maar ik vind het wel lastig om te bepalen waar je goed aan doet... en krijg ook een beetje het gevoel bij demonstraties dat ook demonstreren niet de oplossing is.
Ik zie voornamelijk kreten als: "Eerlijke klimaatactie nu", "F@ck export", "Wij willen rechten voor de natuur", "Tijd voor politieke klimaatverandering", "Eet plantaardig", etc.
Maar wat is een eerlijke klimaatactie? Omschrijf het eens....
Wat bedoel je met "F@ck export" en hoe denk je over import? Waar ligt volgens jou de oplossing?
Welke rechten wil je voor de natuur en op welke wijze vindt er een verbetering plaats en voor wie, waar draagt het aan bij?
Welke politieke klimaatverandering zou je willen? Omschrijf het eens....
Als je plantaardig eet, bedoel je daarmee alleen onbespoten groenten van de volle grond? Want kassen zijn slecht voor het grondwaterpeil, verbruiken veel gas, veel voedsel komt uit het buitenland en wordt ingevlogen, zo ook bijvoorbeeld de avocado's, couscous, etc.
Edit: een paar keer aangepast, want het woordje "F@ck" wordt niet weergegeven als de @ een u is, tevens een reactie op Leon gegeven adhv zijn vraag hieronder en spelfouten er uit gehaald.