Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vliegschaamte? - Pagina 8 - Forum Wereldfietser

Vliegschaamte?

712 berichten
De optimist zegt: je moet ergens beginnen.
Je moet beginnen met ophouden mensen voor de gek te houden. Mensen wijsmaken dat ze groen bezig zijn als ze CO2 compenseren is gewoon gierend schadelijk.

Ik heb het even uitgerekend aan de hand van de data van de infographic. Als je elke boom een stukje van 5 m2 geeft moet je om het wereldvliegverkeer te compenseren meer dan éénderde van Nederland volplanten. Niet elk jaar, niet elke maand, niet elke week, maar elke DAG. 717 miljoen bomen per dag.
Ik zeg niet dat je die bomen niet moet planten, al is dat fysiek totaal onmogelijk, maar als je dat toewijst aan compensatie van vliegverkeer reserveer je die bomen dus uitsluitend daarvoor en zul je alle andere doelstellingen behalve (extensieve ecologische) bosbouw op andere grond moeten doen. Die grond is dan de komende zoveel miljoen jaar ook niet meer beschikbaar voor wat dan ook.
Leon, de hele crux van die 1000 bomen (of meer, als jij dat wilt) in die visual is dat het dus onzin is om met bomen te compenseren. Die conclusie trek ik er tenminste uit. Ik concludeer ook dat verschillende mensen visuals verschillend kunnen interpreteren.
Je zou ze de kost geven die die conclusie niet trekken en daadwerkelijk denken dat het mogelijk is om voor een retour Bali 1000 bomen te planten en te laten staan.
Ik denk niet dat het veel milieuvriendelijker is met de auto naar Bali te rijden, alleen dat doet niemand. Oftewel door het goedkope vliegen zijn verwegbestemmingen veel te makkelijk te bereiken. Voor een weekje naar Bali, voor een weekendje naar New York, hoe komen we daar weer vanaf?
Okay, fair enough. De infographic wordt duidelijker als er op die 1000 boompjes in rode letters "= geen optie" met daaronder een voetnoot "want te optimistisch ingeschat en bovendien niet haalbaar" wordt gezet.
Ik vind het wel fijn om te lezen dat ik, omdat ik zelden vlieg, heerlijk met mijn wagen kan blijven rijden, al dan niet met de fiets achterin.
Overigens houd ik niet zo van bossen, weinig uitzicht, beetje benauwende omgeving, dus dat compensatoir bomen planten dat hoeft van mij niet.
Steeds stukken bos omhakken zoals de laatste tijden de meest in het oog springende bezigheid van Staatsbosbeheer is trouwens ook liever niet.
In antwoord op het thema van dit topic; nee, ik voel geen vliegschaamte, ik neem slechts zeer sporadisch het vliegtuig, heb in de 48 jaar dat ik op de planeet ben precies 5 keer een retourvlucht genomen, op 1 na binnen de EU.
Dus als ik naar Spanje fiets, maak ik, ondanks mijn afkeer van OV, gebruik van de mogelijkheid om binnen 2,5 uur terug op Nederlandse bodem te zijn. Dan maar even in een aluminium buis gaan zitten met allerlei mensen te dicht in mijn buurt, al dan niet hoestend en /of voorzien van huilende kleintjes. Dat heb ik er voor over.
De trein is op dit soort trajecten nauwelijks een optie te noemen. Duur, traag, nog ongemakkelijker dan vliegen. Ging er een TGV voorzien van fietswagon van Zuid Europa direct naar NL, dan nam ik die.
De olifant in de porseleinkast is de prijs en beprijzing van kerosine en vliegverkeer in het algemeen.
Individuele landen durven geen belasting te heffen op kerosine, Europa durft dat niet een dus stokt het verhaal wereldwijd.

En kijk eens wat onze staat in de KLM, onze nationale trots, pompt.
Miljarden!
In Zwitserland, België en Italië zijn de nationale trotsen failliet gegaan.
De KLM móet overeind gehouden worden vanwege Schiphol, de internationale hub (bedoeld wordt internationaal knooppunt) een dat moet alles voor wijken.

Ik denk dat Schiphol zich ook zonder KLM kan handhaven, immers Nederland is sowieso een internationaal knooppunt.
Stel je nou voor dat die miljarden in de vergroening van de Hoogovens waren gestoken.
Goed voor milieu, goed voor werkgelegenheid, goed voor de economie als geheel.
Poppink schreef:
ma 08 nov, 2021 10:00
Ik denk dat Schiphol zich ook zonder KLM kan handhaven, immers Nederland is sowieso een internationaal knooppunt.
Ja, uiteraard. Dan springt Emirates in het ontstane gat. Een bedrijf dat weinig op heeft met het milieu, arbeidsomstandigheden, en noem maar op. Na enige tijd zul je dan voor de meeste verbindingen via Dubai moeten vliegen. De NL overheid heeft geen enkele vinger in de pap meer om zaken voor elkaar te krijgen.
Be careful what you wish for!
Bovendien is de KLM buiten corona gewoon een gezond bedrijf, i.t.t. de genoemde omgevallen luchtvaartmaatschappijen.

Over dat plaatje: geen bronvermelding? Hoort er wel bij.
Heb even wat rondgelezen, maar het niveau is bij wijze van spreken nauwelijks hoger dan een spreekbeurt van een 8e groeper.
De eerste foute bewering zag ik al na 2 seconden: niet na een kwartier, maar na een uur is er 20.000L verbruikt. Ook heel veel, maar als je iets beweert moet het wel kloppen. De conclusie die in hetzelfde blokje wordt getrokken is trouwens ook niet correct.
Flix schreef:
ma 08 nov, 2021 10:18
De eerste foute bewering zag ik al na 2 seconden: niet na een kwartier, maar na een uur is er 20.000L verbruikt. Ook heel veel, maar als je iets beweert moet het wel kloppen.
Heb je dat berekend door de liters over een vliegtijd van 20 uur uit te smeren?
Helaas, een vliegtuig moet om op te stijgen aanzienlijk meer gas geven dan als het eenmaal boven is.

Maar je hebt gelijk als je er voor wilt waarschuwen dat ook tegenstanders van vliegen regelmatig alle trukendozen opentrekken en de waarheid behoorlijk kunnen oprekken.
Ik weet precies hoe het werkt, en wat een vliegtuig verbruikt. Dus weet ik ook dat die bewering zoals daar staat niet klopt.
Nederland, de wereld, zou af moeten van fossiele grondstoffen was wat de ondertekenaars van Glasgow beoogden, maar ons land met demissionair premier Rutte en Kabinet haakt hier niet bij aan.
Nederland heeft de mond vol van plannen maar als het erop aankomt, geeft dit Kabinet niet thuis.

Het is notabene de minister van klimaat en energie, VVD Dilan Yesilgöz die de kamer ontraadde de motie te steunen voor ondertekening. Daar steekt een lobby achter waar bedrijven zoals Shell, Van Oord, Boskalis en Heerema doorgaans intensief bij betrokken zijn. Ook Nederlandse banken hebben veel belangen zitten in fossiel.
Traditioneel zit Nederland heel grof in fossiel.
Bron: https://www.nrc.nl/nieuws/2021/11/04/co ... e-a4064395

Nederland investeert nog steeds miljarden in fossiel.
Vliegen kan zo goedkoop zijn dankzij fossiel.
Flix schreef:
ma 08 nov, 2021 10:18
... Over dat plaatje: geen bronvermelding? Hoort er wel bij.
Heb even wat rondgelezen, maar het niveau is bij wijze van spreken nauwelijks hoger dan een spreekbeurt van een 8e groeper....
Er staat wel een bron bij. Tenzij je de bronnen bedoelt die de bron heeft gebruikt.

Het staat je vrij om een betere infographic te maken.

Ik heb 'm gepost om de aandacht van zwerfvuil af te leiden en de discussie weer richting vliegschaamte te krijgen. En dat is gelukt.
geeft dit Kabinet niet thuis.
Zo werkt het niet, de regering is door ons gekozen en doet wat wij willen. Blijkbaar wil de meerderheid van de Nederlanders vooralsnog niet stoppen met het gebruik van fossiele energie. Overigens zijn het diezelfde groene rakkers die later protesteren tegen windmolens in de polder en tegen kernenergie. Ook zijn het deze groene rakkers die als iedereen kijkt naar Glasgow fietsen om te protesteren en als niemand kijkt snel weer terug vliegen.
Bert van Sprang schreef:
ma 08 nov, 2021 11:13
Blijkbaar wil de meerderheid van de Nederlanders vooralsnog niet stoppen met het gebruik van fossiele energie.
Als er een poll zou zijn zou een meerderheid van de Nederlanders ook liever geen belastingen betalen.
Maar ik snap wat je bedoelt en ben ook niet onder de indruk van het stemgedrag kan een krappe meerderheid.
Bert van Sprang schreef:
ma 08 nov, 2021 11:13
Ook zijn het deze groene rakkers die als iedereen kijkt naar Glasgow fietsen om te protesteren en als niemand kijkt snel weer terug fietsen.
Had je liever gewild dat ze in Glasgow waren gebleven? :roll:
Had je liever gewild dat ze in Glasgow waren gebleven?
Sorry, terug vliegen ipv fietsen.
Bert van Sprang schreef:
ma 08 nov, 2021 11:45
Had je liever gewild dat ze in Glasgow waren gebleven?
Sorry, terug vliegen ipv fietsen.
Even voor Bert en de beeldvorming; "Aan boord zitten Nederlandse delegatieleden, zo’n 150 vooral jonge demonstranten, ruim 100 vertegenwoordigers van non-profitorganisaties, enkele tientallen klimaatwetenschappers en journalisten. Ook reizen 50 vertegenwoordigers van de spoorsector en zo’n 50 beleidsmakers mee".
https://www.parool.nl/amsterdam/in-de-u ... ~b7e3278f/
Screenshot_200.png
Speciale klimaattrein
Bert van Sprang schreef:
ma 08 nov, 2021 11:45
Had je liever gewild dat ze in Glasgow waren gebleven?
Sorry, terug vliegen ipv fietsen.
Terug met de trein zul je bedoelen.
Bert van Sprang schreef:
ma 08 nov, 2021 11:13
geeft dit Kabinet niet thuis.
Zo werkt het niet, de regering is door ons gekozen en doet wat wij willen. Blijkbaar wil de meerderheid van de Nederlanders vooralsnog niet stoppen met het gebruik van fossiele energie. Overigens zijn het diezelfde groene rakkers die later protesteren tegen windmolens in de polder en tegen kernenergie. Ook zijn het deze groene rakkers die als iedereen kijkt naar Glasgow fietsen om te protesteren en als niemand kijkt snel weer terug vliegen.
Ik beschouw rakkers maar als geuzennaam.
Helaas (in mijn ogen althans) zijn er bijzonder veel mensen die het allemaal geen bal kan schelen.
Eigen belang eerst en totaal geen boodschap aan ons gezamenlijk belang.
Ik heb geen idee hoe die groep een naam te geven en ben in dit verband graag een rakker oftewel een socialist die het belang van onze maatschappij belangrijker vind dan de eigen navel.