Michael W schreef:whisky schreef:De onduidelijkheid voor sommigen komt hier vandaan: De uitgangspunten komen niet met de statuten overeen:
Theo Jorna schreef:Bij de oprichting ging het inderdaad om wereldfietsers. De eerste paar honderd leden hadden lange fietsreizen gemaakt of waren dit serieus van plan cq zich daarop aan het voorbereiden. Daarvoor was de vereniging ook opgericht.
Goed gevonden Whisky :wink:
De statuten zijn wel ruim genoeg geformuleerd voor de huidige situatie van fietsers met bagage. Dus
dáár hoeven we het niet meer over te hebben
Mensen, relativeer de statuten een beetje. De vereniging is officieel opgericht op 18 september 1994. Zoals al eerder in deze discussie gemeld, gingen de ontwikkelingen daarna erg snel. Wij waren fietsers en de club was een samenraapsel enthousiaste mensen die met fietsen bezig wilden zijn. Wij waren geen vergadertijgers!!! Alles liep lekker en "oh ja, we moeten die statuten eens een keertje in orde maken; en een huishoudelijk reglement ook nog."
Wat hebben we dus gedaan? Gewoon standaard statuten genomen en die wat aangepast. Waar we echt over hebben nagedacht, waren de doelstellingen. Inmiddels was het 1998 en was het duidelijk dat de vereniging veel breder was geworden dan we bij de oprichting hadden verwacht.
Artikel 2
De Vereniging heeft ten doel:
· het verzamelen en uitwisselen van informatie die van belang is voor fietsreizigers;
· het verzorgen van voorlichting over fietsreizen;
· het totstandbrengen van contacten;
· het behartigen van de belangen van fietsreizigers,
alles in de ruimste zin des woords.
Het moge duidelijk zijn dat fietsvakanties, een fietsreis van drie dagen of van drie jaar, het kan allemaal. Het gaat om de manier van reizen, het gevoel, de beleving.
Michael W schreef:Leon schreef:We kunnen het dus nog hebben over een naamswijziging ... (niet doen, vind ik)
Nee, zou ik ook nooit doen; tenslotte kan je je ook een Wereldfietser voelen als je voor het eerst door de Ardennen fietst en misschien ben je dat op dat moment dan ook wel :wink:
De naam is inmiddels een begrip. Als die overboord wordt gegooid, confisceer ik 'm onmiddelijk. Dat is namelijk een kip met gouden eieren.
whisky schreef:Hoi!
De onduidelijkheid voor sommigen komt hier vandaan: De uitgangspunten komen niet met de statuten overeen:
Theo Jorna schreef:Bij de oprichting ging het inderdaad om wereldfietsers. De eerste paar honderd leden hadden lange fietsreizen gemaakt of waren dit serieus van plan cq zich daarop aan het voorbereiden. Daarvoor was de vereniging ook opgericht.
Whisky
Dat klopt. Maar er zat dan ook vier jaar tussen de oprichting en het deponeren van de statuten.
renaw schreef:
Het bleek een enorme bron aan informatie te zijn en het mooie van de vereniging vond ik dan ook dat de vele leden mij destijds belangenloos hebben geholpen.
Dit is iets wat de vereniging tot nu toe nog steeds doet, of het nou gaat om een fietsvakantie of een fietsreis, en ik hoop dat dat zo blijft.
Groet, Rena :wink:
Dat hoop ik dus ook. Dat is m.i. het bestaansrecht van de vereniging. Ik vind het dan ook jammer dat er steeds weer mensen zijn die mij met wantrouwen bezien en ervan verdenken dat ik m.b.v. een geheime agenda probeer mezelf te verrijken of weet ik wat over de rug van de vereniging en in het bijzonder de vrijwilligers die zich inzetten voor het tijdschrift en de Fiets en Wandelbeurs. Om die laatste er maar meteen bij te halen, want dat is ook genoemd bij de motivatie van het aftredende bestuur.
Michael W schreef:Vikingar schreef:Vervolgens kan men dan nadenken over de richting.
Ik lees toch duidelijk dat dit topic heet "Hoe moet de vereniging eruit gaan zien?" en niet "waarom is het vorig bestuur opgestapt?".
M.a.w. voor mij is dat een gepasseerd station. Het feit dat ze geen openheid hebben gegeven zegt mij persoonlijk genoeg en daar besteed ik geen tijd aan.
Als ik een nieuwe politieke partij zou willen oprichten, omdat ik ontevreden ben over de 'oude politiek', dan wil ik graag weten waarom het bij de LPF en bij de Boerenpartij en DS'70 destijds is mislukt.
Als er een paar ziekende leden zijn die het vorige bestuur hebben gedwarsboomd, zijn die er nog steeds als het nieuwe bestuur aantreedt. Als dat nieuwe bestuur dan dingen gaat doen die die ziekende leden onwelgevallig zijn cq niet passen in de geheime agenda, dan gaat ook dat nieuwe bestuur voor de bijl. Kortom, ik ben mijn bijl alvast aan het slijpen.
Okee, ik provoceer. Maar m.i. steek je je kop in het zand als je van een gepasseerd station spreekt. Probleem is alleen dat als je de echte redenen wilt blootleggen, dat voor de direct betrokkenen pijnlijk kan zijn.
Dat wil ik vermijden en ik denk dat we dat allemaal willen vermijden. Ik ben erg blij dat de discussie in dit draadje fatsoenlijk verloopt. In het draadje 'Extra ledenvergadering' heb ik iemand aangesproken op goedkope stemmingmakerij. Ik ben blij dat dat hier niet aan de orde is.
Ik probeer de discussie hier te voeden met achtergrondinformatie, inzicht te geven in hoe dingen in het verleden zijn gegroeid, waar we in de loop der jaren tegenaan zijn gelopen, waar de knelpunten zijn. Daarbij komt ook mijn rol aan de orde. Niet omdat ik graag aandacht wil; integendeel, ik blijf liever onzichtbaar. Maar hoe ik er ook tegenaan kijk, ik kan niet anders dan concluderen dat ik inderdaad regelmatig de vereniging op sleeptouw heb genomen. Daarmee ontken ik niet, dat een heleboel vrijwilligers ontzettend veel hebben gedaan voor de vereniging. Zonder de inzet van al die mensen was er helemaal geen vereniging geweest. Dat is de vitaliteit van de vereniging. En al die mensen hebben allemaal dingen gedaan, die ik niet zou kunnen; en met een enthousiasme dat ik niet zou kunnen opbrengen.
Ik kijk naar de vitale functies: de ledenadministratie, de penningen, de hele keten rond het tijdschrift, de presentatie van de vereniging naar buiten en de werving van nieuwe leden, de kampeerweekenden. Gaat dat goed, dan doe ik niets; is er reden tot zorg, dan heb ik een plan B gereed; gaat het mis, dan bemoei ik me er direct mee.
Op 2 maart dit jaar stopte de hoofdredacteur er per direct mee. Ik heb erop toegezien dat het werd opgelost. Eind van dit jaar stopt de eindredacteur. Ik ben bezig een nieuwe te vinden. Toen het vorige bestuur per direct opstapte, heb ik direct gecheckt of het voorjaarskampeerweekend al was geregeld. Ik heb meteen Perry gebeld of dat ook gold voor de ledenadministratie.
Met het functioneren van het afgelopen bestuur was ik het niet eens. Ik heb me jarenlang afwachtend opgesteld. De alarmbel ging, toen de hoofdredacteur, die een bestuursvergadering bijwoonde, werd weggestuurd toen het bestuur over het tijdschrift ging praten. Altijd vormden bestuur en redactie een groot team dat zich gezamenlijk inzette voor de vereniging. Bestuursleden zijn altijd welkom op redactievergaderingen. Andersom was dat ook altijd zo. Maar als je de hoofdredacteur wegstuurt als er over het tijdschrift wordt gesproken, roept dat de verdenking op dat de redactie blijkbaar iets niet mag weten. Voor mij was dat onacceptabel. Zoiets hoort niet bij de Wereldfietser.
Een ander breekpunt was dat het bestuur een beslissing wilde nemen over een nieuwe vormgeving van het tijdschrift buiten de redactie om. De redactie, die al 14 jaar vier keer per jaar een tijdschrift aflevert, wordt buiten zo'n cruciale beslissing gehouden. In 2000 is ook de vormgeving ingrijpend gewijzigd. Toen zaten bestuur en redactie gezamenlijk om één tafel om er samen over te praten.
En nog een item was de voorwaarden voor deelname aan de Fiets en Wandelbeurs. Ik moest als beursorganisator onderhandelen met het bestuur en werd behandeld alsof ik de club waarvan ik medeoprichter was, een poot wilde uitdraaien.
Binnen het bestuur ontstond verdeeldheid over hoe om te gaan met deze punten. Toen ik me vervolgens direct met het bestuur begon te bemoeien, is het bestuur afgetreden.
Okee, is dit een gepasseerd station? Ik sta pal voor een democratische vereniging met een open bestuurscultuur, waarin de leden samen het beleid bepalen. Geen binnenskamersgedoe, geen machtstrijdjes. Gewoon open, eerlijk en samen. Als dat niet kan binnen de Wereldfietser, wil ik er niks meer mee te maken hebben.
Dus als een volgend bestuur toch die koers kiest, dan zal ik weer dwars liggen. Tenzij de ledenvergadering daarvoor kiest. Ik ga natuurlijk niet in tegen een besluit van de ledenvergadering.
Kun je je nog afvragen of het goed is dat een enkele lid zoveel invloed heeft op de vereniging. Ik vind van niet. Het is een duidelijk signaal dat de vereniging zwak is.
Hier ligt dan ook een primaire taak voor het nieuwe bestuur. Realiseren van een open bestuurscultuur, stimuleren van een enthousiaste samenwerking met alle actieve leden, veel delegeren naar de actieve leden inclusief de bijbehorende verantwoordelijkheden. En mijn rol overbodig maken!!
Hoe doe je dat laatste? Er voor zorgen dat ik niet meer nodig ben als laatste vangnet. Garanderen dat de vitale functies worden uitgevoerd ook al rollen de bestuursleden vechtend over straat, ook al kan de ledenvergadering geen knopen doorhakken. En daarvoor moet je die vitale functies professionaliseren. En geloof me, ik wil er graag vanaf. het kost me allemaal veel te veel tijd.