Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ultralight kamperen - Pagina 8 - Forum Wereldfietser

ultralight kamperen

210 berichten
Als je standaard je slaapzak openritst is de hele rits natuurlijk niet nodig (dus duurder, zwaarder en een harde rand) 8)

Maar een quilt is minder warm dan een mummy, gewoon omdat hij minder nauwsluitend is. Je neemt een quilt als je een mummy niet fijn vind. Fijn is dat een quilt wel weer lichter is dan een dekenmodel (en meestal goedkoper voor dezelfde hoeveelheid vulling).

Overigens is de Cumulus X-Lite 200 voor een man die opgerold slaapt comfortabel tot 3 graden (met thermokleding). 2-3 graden celsius is dus inderdaad niet ideaal tenzij je "warm slaapt".

Wellicht nuttig om te vermelden hoe die ratings tot stand komen, want ze zijn nogal misleidend (naast dat elk mens anders is):

Allereerst: Deze temperaturen zijn met lange thermokleding
1. Comfort temperatuur is de limiet waarop de gemiddelde vrouw fijn uitgerekt slaapt.
2. De limit temperatuur is bedoeld voor mannen die in feutus houding slapen.
3. De extreme temperatuur is voor overleven, maar tenen en vingers kunnen schade oplopen.
4. De upper limit is de grens waarop je opengeritst je niet een ongeluk zweet. Niet echt een spannende limiet voor de meeste toepassingen.

Tenzij je heel zeker bent van je slaapgedrag zou ik altijd een graad of 3-4 warmer zitten dan wat je kan verwachten.
Ook als je de slaapzak niet openritst is een rits niet nodig. Je komt zonder rits prima in en uit een slaapzak en het scheelt al gauw een paar graden.
Ik heb een PhD mummie slaapzak met 200 gram heel mooi dons, en een rits (dat scheelde geloof ik wel 120 gram, en het was duurder dan zonder). Ik wilde een rits om het wat koeler te kunnen hebben bij warm weer. Verder heb ik de slaapzak wat ruimer laten maken omdat ik er niet van hou als een worst in een slaapzak te zitten. Vanaf een graad of vijf vind ik het wel fris worden, en dan trek ik mijn donsvestje aan, en warme sokken. Achteraf was een slaapzak met 300 gram dons toch wat breder inzetbaar geweest.
Het punt bij slaapzakken is natuurlijk dat je met een goed isolerende matras dat dons aan de onderkant eigenlijk niet nodig hebt omdat je het toch maar plet. Dat is het voordeel van een quilt. Het nadeel is natuurlijk dat het wat kan tochten aan de randen. Als mijn vrouw en ik samen kamperen hebben we daarom een tweepersoons topbag van Tatteljee, dat wil zeggen een tweepersoons slaapzak met sleuven voor matrasjes, en zonder dons aan de onderkant. Zoiets wordt ook wel voor eenpersoons slaapzakken gedaan, maar daar valt te weinig voordeel te halen denk ik.
Wim schreef: Het punt bij slaapzakken is natuurlijk dat je met een goed isolerende matras dat dons aan de onderkant eigenlijk niet nodig hebt omdat je het toch maar plet.
Dat gaat alleen op voor mensen die niet bewegen in hun slaap (We gaan nog even uit van mummies). Het is niet voor niets dat top-bags niet heel populair zijn, ook niet bij custom made.
Dat is het voordeel van een quilt.
Correct, omdat je daar onder draait ipv met de hele zak :wink:

Daarom zijn quilts veel populairder dan topbags. Zoals je terecht aangeeft is het voor twee personen een stuk makkelijker omdat je dan toch meer woelruimte hebt (helemaal als je de boel verankert met sleuven voor matrassen). Een losse eenpersoons topbag is erg koud als je net verkeerd draait.

Betreft jouw oplossing: Een goede optie zijn de cocoon silk liners in combo met een (Poolse?) Quilt. Tatteljee is mooi, maar heel erg begrotelijk wat dat betreft.
Ik denk dat ik 100 gram dons laat bijvullen door Cumulus. Dan zit ik met (één baan verlengde) 200 (of eigenlijk 300) X-lite nog altijd slechts op 560 gram, wat toch erg licht is, ook vergeleken met quilts e.d.
Bij een foetus-ligging druk ik door de smalte van de X-lite met "knie-en-kont" het dons plat waardoor koude plekken ontstaan. Vandaar dat ik op de quilt-methode terecht kwam, die duidelijk meer ruimte geeft.
Een rits is inderdaad een warmte-lek, dat is als je oplet goed voelbaar, maar met warmere nachten is het ook wel prettig open te kunnen ritsen. En ik kan hem dus als 'quilt' gebruiken.

(@Bert van Sprang; ik las juist in het forumarchief dat jouw X-lite 480 gram weegt, de mijne 'doet' 458 gram zonder het zakje , en het is dus nog een verlengde ook. Wellicht is dat een verklaring voor de het verschil in ervaren temperatuur)
Een topbag die niet vastzit aan de matras lijkt me een ramp als je zoals ik inderdaad niet erg stil ligt. Wij hadden jarenlang een dekenmodel donzen slaapzak en een tweepersoons lakenzak met een er zelf aangezette rits om aan de slaapzak te kunnen ritsen. Dat werkte prima tot een aantal graden boven nul. Daaronder kreeg je toch last van kou langs de randen. Dus toen de dekenslaapzak eindelijk na vele jaren echt versleten was heb ik, omdat we het voor- en naseizoen toch wel leuk vinden, samen met Tatteljee een luxe oplossing ontworpen. Die heeft dan gelijk wat extra dons aan de kant van mijn vrouw, zodat we het beiden ongeveer even warm hebben.
Als je je donsjack kiest zodat die je warm houdt tot een temperatuur vlak voor het slapen gaan (doe ik in ieder geval wel), zou je aan een olifantenpoot/halfbag voldoende moeten hebben. Ook voor zijslapers geschikt en een stukje lichter dan een quilt of een volledige slaapzak. Vergeleken met een topbag durf ik niet te zeggen, maar die zijn al gauw niet geschikt voor iedereen.
Georg,

Dat is vreemd dat jouw verlengde slaapzak met rits minder weegt als mijn slaapzak met rits. Volgens mij staat de 200 toch echt voor 200 gram dons.
Ja, ik kan er niet meer van maken. De keukenweegschaal is van goede kwaliteit.

Bij Cumulus willen ze er voor 45 euro 100gram extra in doen, en dat is dan ook het maximale, meer gaat er niet in.
Ik heb de cumulus lite line 400 + 1 baan verbreed + pertextijk en die weegt iets van 800/ 850 gr. Er zit 400 gr. dons in en kan het hierin prima hebben tot 0gr.

Gewoon even voor het gewicht idee :wink:
Als je richting vriespunt gaat, en ook nog in wat vochtiger streken, is een waterafstotende tijk geen slecht idee. Het is wel een fractie zwaarder. Ik heb een tijdje terug voor mijn zoon in hun sale een PhD slaapzak (bereik 0 graden) met Dryshell tijk gekocht, precies om die reden. Het materiaal is ook wat degelijker. Het gewicht kwam net als bij Inge uit op ruim 800 gram als ik me goed herinner. Het leek me het ideale compromis voor een ruime inzetbaarheid (hij wil volgend jaar naar IJsland).
Die ruime inzetbaarheid + geen probleem bij vocht was ook mijn gedachte.
Waterafstotend = minder dampdoorlatend, waardoor volgens mij de kans op vocht (condens) (en kou) in je slaapzak groter wordt. Vochttransport is namenlijk altijd van warm naar koud, tenzij je natuurlijk met je slaapzak in de regen gaat liggen.
Bert van Sprang schreef:Waterafstotend = minder dampdoorlatend, waardoor volgens mij de kans op vocht (condens) (en kou) in je slaapzak groter wordt. Vochttransport is namenlijk altijd van warm naar koud, tenzij je natuurlijk met je slaapzak in de regen gaat liggen.
Op die manier ken ik de vervelendste vochtproblemen als het warm en nat is en niet als het koud en nat is. Een (al dan niet) ademende regenjas ademt ook een stuk beter bij 0 graden dan bij 15 graden, en dat komt niet alleen omdat je bij 15 graden zelf meer vocht produceert, maar vooral omdat het verschil in dampspanning tussen binnen en buiten dan groter is en het dampspanningsverschil is hier de drijvende kracht achter het stoftransport.
loknor schreef:Maar een quilt is minder warm dan een mummy, gewoon omdat hij minder nauwsluitend is. Je neemt een quilt als je een mummy niet fijn vind.
Hoi Loknor,

Dit ben ik niet helemaal met je eens. Mijn quilt van Enlightened Equipment kan ik met een trekkoord/ritsje (wordt dan een footbox) onderaan en een aantal drukknopen dicht maken. Met een trekkoord bovenin kan ik ook nog een capuchon maken. Als ik dan met die gesloten kant op mijn matrasje ga liggen doet de quilt niet of nauwelijks onder voor een mummie (behalve dan de ontbrekende nekkraag). Helemaal dicht gemaakt zit de quilt nauwsluitender dan de mummie die ik heb.

Ik heb de quilt touwens ook niet genomen omdat een mummie niet fijn vind. De mummie is prima maar alleen minder veelzijdig (en zwaarder) dan een quilt. Als ik dus zeer uiteenlopende nachttemperaturen verwacht neem ik liever een quilt mee. Als het alleen maar koud wordt, gaat de mummie mee.
Het is altijd handig om een reserve maaltijd bij je te hebben - voor als je geen supermarkt tegenkomt of juist omdat je echt geen zin / energie hebt om nog iets te bereiden. Ze zijn niet allemaal even lekker maar toch zijn er echt wel maaltijden die prima te doen zijn.

Zie http://fietsdewereldrond.nl/category/voeding/ voor meer info over voeding.

Wat betreft lichtgewicht reizen; de zogenaamde Packing Cubes zijn tassen waar je heel makkelijk je kleding in kan bewaren. Er komt altijd wel wat vuil in je fietstas maar door het gebruik van de packing cubes blijft je kleding netjes en schoon.

Zie http://fietsdewereldrond.nl/efficient-f ... ing-cubes/. Het weegt niet veel meer maar het maakt alles wel veel compacter - en schoner.
Omdat het onderwerp quilt (want lichter :D ) me interesseerde, onderstaand filmpje en website gevonden:https://www.youtube.com/watch?v=AjsAxRNnnsE en http://www.bikepacking.com/gear/quilt-vs-sleeping-bag/.

Hoewel ik de voordelen van een quilt wel zie, ben ik overtuigd van de voordelen van een mummy bij lage temperaturen: minder op te warmen lucht en helemaal gesloten (zonodig op mijn neus en mond na) waardoor je geen warmte verliest. Tot 10/15 graden is het prima slapen in mijn mummy, daarna slaap ik in mijn lakenhoes en leg de slaapzak er los overheen.

(ps sorry voor de verwarring, ik kon het filmpje niet zien, Leon blijkbaar wel!)
Ik heb nog steeds mijn mummie ofschoon ik simpelweg wegens beweeglijkheid niet kan slapen met de rits dicht en/of de kap over mijn kop. Ik gebruik hem daarom altijd al als een quilt met de rits open. Een echte quilt zou wel een idee zijn want het zou ofwel aardig wat gewicht en ruimte sparen ofwel zou het resterende quilt-deel veel meer dons kunnen bevatten want nu zit er nogal wat voor mij zinloos dons in de kap.
Voor op mijn hoofd hem ik een muts, die weeg ook weinig en draat prima mee als ik draai.

Ik weet niet wat de jongeman in het fimpje allemaal vertelt maar de echte expert (we hebben er hier ook 3) heeft me in 10 seconden al de beste slaapzak aangewezen. :D
Iedereen heeft andere voorkeuren.
Bij een slaapzak bruikbaar in 2-3 seizoenen (tot een graad of nul grofweg) mis ik een capuchon meestal niet, maar toch bij koude nachten geeft een capuchon wel veel warmte, en naar mijn ervaring draait ie ook nog voldoende mee bij zijligging. De eerder genoemde Cumulus 200 X-lite heeft geen capuchon, en dat vind ik dus soms wel jammer.

Verder is het gewichtsverschil tussen een capuchon-loze lichtgewicht slaapzak en een quilt minimaal te noemen. Mét capuchon wordt het verschil al wat groter, maar daar krijg je dus ook de luxe van extra warmte voor terug. Een muts op geeft niet diezelfde warmte als een dichtgesnoerde capuchon, zo heb ik ondervonden. Een losse dons-capuchon/balaclava zou wat dat betreft een aardige lichtgewicht aanvulling zijn op de slaapzak/quilt zonder capuchon, maar in Europa vind ik ze niet. Misschien een ideetje voor Cumulus om aan het assortiment toe te voegen. Maar goed, zo blijf je dus dingen verzinnen om de inherente zwaktes van (al te?) lichte uitrusting te compenseren.
Daar komt dus het gewichtsverschil vandaan. Mijn slaapzak is nog met capuchon!