Hah, we zijn weer een jaar verder en het ligfiets onderwerp is weer opgelaaid.
Ondertussen heb ik deze zomer genoten van een fietsvakantie door Duitsland, Oostenrijk, Hongarije, Slowakije en Tsjechië.
Foto's en tracks:
http://blog.welmers.net/bastiaan/archives/8
Met een velomobiel dus weer, een historisch exemplaar met de nodige risicofactoren zoals een zwak frame (al diverse malen gescheurd en gelast) en veel onderdelen die al 120.000km meegelopen hebben.
Op een ochtend een vastgelopen wielkast zitten uitzagen (en daarna met 100km/h de berg af
) na, heb ik geen noemenswaardig problemen gehad.
Inclusief een week relaxen in Hongarije 3600km afgelegd in drie weken weg van huis.
Eigenlijk is dit dus een beetje vergelijkbaar met een motorvakantie op een antieke motor, alleen trap je nog wel zelf.
Aangezien de doorkruiste landen nog gewone moderne 'westerse' landen zijn, en je nergens echt ver van de bewoonde wereld bent, is het risico nog niet zo groot. Bij framebreuk (het vervelenst) zouden we op zoek moeten gaan naar een aluminium lasser, bij kapotte onderdelen zou je vaak wel bij lokale fietsenwinkels, autogarages, landbouwtechniekbedrijven etc terrecht kunnen, of laat je speciale onderdelen overkomen per post. Nu is het de vraag of het daadwerkelijk zo makkelijk is als ik denk, natuurlijk zit je niet te wachten op 3 dagen stilstaan door zoiets.
Op een of andere manier kriebelt het wel om een keer wat langer te gaan en door te rijden richting landen als Roemenië, Kroatië, Bulgarije, Oekraïne of Rusland. Gaat het dan allemaal nog even leuk?
Voordelen van een vakantie met de velomobiel vind ik:
- over het algemeen makkelijk hoge snelheden aan te houden, dus dagafstanden van 150 tot 300km. Je schiet dan lekker op, en je kunt sneller doelen over grotere afstanden bereiken, die je anders al snel met de trein of auto zou doen
- je zit beschermd tegen slecht weer (in Oostenrijk dagen met stromende regen gehad)
- je kan al je bagage, boodschappen en dingen die je bij de hand wilt hebben (portemonnee, fototoestel) erg makkelijk kwijt in de fiets, ipv in tassen of los bungelend aan de fiets
Nadelen:
- klimmen gaat zwaar en langzaam, want de fiets is zwaar (32kg fiets, 20kg bagage, 65kg ikzelf). Afdalen gaat wel weer makkelijk met hoge snelheden. Ondanks dat kost heuvelachtig gebied veel tijd en energie. Eigenlijk geldt dat net zo goed voor een gewone fiets, maar als je hoge snelheden en dagafstanden gewend bent, gaat het moraal snel omlaag in heuvelachtige landen als Tjechië. Temeer als je ongeduldig bent zoals ik, en gewoon over 5 dagen weer thuis op je werk moet zijn.
- echt slechte wegen (denk aan onverharde karresporen) en smalle bochtige (fiets)paden zijn een stuk minder prettig. Door de drie sporen gaat onverhard zwaarder en heb je meer last van ongeregeldheden in de weg. Eigenlijk geldt hetzelfde als bij hellingen: het gaat wel, maar het kost ineens veel meer tijd en energie dan je gewend bent. In westerse landen kan je slechte wegen doorgaans wel makkelijk vermijden, alleen kan het genieten van de omgeving verminderen als je alleen maar goed begaanbare wegen rijdt
- de fiets is breed (78cm), een nadeel als je rijdt tussen het autoverkeer over smalle wegen. Zeker als je dan ook nog kruipend een helling opzwoegt. Je moet de balans zoeken tussen niet teveel hellingen, niet te slechte wegen, en zo min mogelijk drukte over smalle wegen.
- de fiets krijg je niet zo makkelijk in een bus of trein (meestal gewoon helemaal niet).