Dag 19: Vic
Deze nacht fris gehad. Niet echt wat je verwacht van een hotel maar blijkbaar gaat de verwarming na 23u af. Dat was een streep door mijn rekening, gisterenavond was de kamer zo’n sauna dat ik dacht wat vuile dingen te kunnen wassen. Maar vanmorgen zat ik nog met een kletsnat t-shirt, onderpull en paar dikke kousen. Dat krijg ik nooit droog, vooral die onderpull is een probleem, dus mijn plan om maar één nacht te boeken gaat al direct de mist. Dure was.
Gisterenavond was nog wel geestig. Eerst vieze durum gegeten, niet opgekregen ondanks geweldige honger. (Noot: ik eet sedert enige jaren in principe vegetarisch maar zo'n durum was al van het begin van het dieet door mijn hoofd aan het spoken.)
Nadien markt. Op de receptie van het hotel hadden ze al gestoefd met hun vierdaagse middeleeuwse markt die nogal bekend schijnt te zijn. Ik dacht de laatste avond mee te maken maar bleek om 20u dus domweg te laat te zijn. Wel allerlei middeleeuws verklede mensen kramen zien afbreken en met camionetten zien rijden, had ook wel iets.
Deze voormiddag de fietsenmaker bezocht die ik gisterenavond al gespot had. Ik wil de achterband met plug naar voor leggen en het lek van binnenuit plakken. En als het even kan, een lichtere versnelling.
De technieker van dienst kende zijn vak en sprak warempel een beetje Frans, hij had tot zijn 6 in Frankrijk gewoond. En ze hadden een 11-46T Sunrace cassette in stock! Prima voor mij want Shimano 11-46T heeft geen goede verhoudingen.
Maar de grote vraag is natuurlijk of het past op een Ultegra RX-800 die officieel maar 11-34T mag. Het lukt maar mijn derailleur is bezwaarlijk stock te noemen: ik heb de b-link vervangen door een Roadlink DM en de kooi door een SGS-kooi van een 10 speed Shadow+ derailleur. Met de 11-46T staat de derailleur wel helemaal op zijn uiterste; naar het kleinste tandwieltje schakelen lukt slechts sporadisch maar dat kan me niet veel schelen, die 11T is toch maar om bij te trappen in afdalingen. En mijn ketting is natuurlijk te kort.
Spijtig genoeg heb ik voor vertrek mijn ketting eindelijk op de juiste lengte gebracht: ik reed eerst 46-30T vooraan, begin september vervangen door 42-26T maar pas in november heb ik de ketting de vereiste 2 schakels ingekort. Nu, met die megacassette achteraan, heb ik terug de volle lengte nodig. Extra schakels zijn er natuurlijk niet dus nieuwe ketting gekocht. Ga de rest toch terug naar huis sturen.
Nu de banden. In de achterband zit nog een beetje latex, wat me verwonderd gezien de paddestoel van latex rond de plug aan de buitenkant.
Binnenin blijkt de band over meer dan anderhalve centimeter gescheurd, nog een wonder dat het überhaupt met zo'n dunne Dynaracer plug dicht is geraakt. De technieker schudt het hoofd en biedt me een aantal gebruikte banden aan die ik gratis mag gebruiken, ik zie WTB riddler en een Michelin Power Gravel, top, die wou ik altijd proberen.
Maar ik ga die René Herse van 92€ niet na één week afschrijven. Ik plak de band met een patch uit de tubeless patch set van Rema TipTop. De plakker wil slecht hechten maar de technieker geeft me een verfstripper om de boel te verwarmen. Het plakt, denk ik. Als hij probeert om het wiel op druk te zetten, is een fontein van sealant is het gevolg, de plakker is gelost.
Ik had het kunnen weten want bij verwijderen van mijn GP5000’s zag ik daar ook een geloste plakker. Nooit gehad met Stan’s, die Orange Seal reageert duidelijk met de lijm van Rema.
Gelukkig heeft de technieker nog een ander oplossing, een soort van paddestoel met grote voet die je door het gat prikt en dan langs buiten afknipt. Hij geeft me daar zelfs nog een reserve van mee. Het zaakje dicht uiteindelijk en ik ruim op. Ondertussen heb ik al betaald, in totaal hebben ze me 15€ arbeidsuren aangerekend. Top van Cycles Vic.
(Maar wel handelsprijzen voor cassette en ketting, valt tegen als je Duitse webshops gewend bent.... Begrijp me niet verkeerd, geen klachten.)