Op een mountainbike met P1.18 schakel je er ook vaker 2 of 3 tegelijk. Maar als je dan weer bagage op die mountainbike hangt is het wel weer fijn al die kleine stapjes
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Op een mountainbike met P1.18 schakel je er ook vaker 2 of 3 tegelijk. Maar als je dan weer bagage op die mountainbike hangt is het wel weer fijn al die kleine stapjes
Close, but no cigar, zei men in het oude Rome. Bij een normale fiets is die motor de fietser, dus altijd aan de voorkant, onafhankelijk van de versnellingsbak voor of achter. Deze vergelijking lijkt me niet echt verduidelijkend. Zou wel mooi zijn, dat je er met een naafversnelling een aantal pk's bij krijgt.Speeder300 schreef: ↑vr 14 jan, 2022 20:25Het valt me op dat deze eigenschap van de pinion-bak niet altijd wordt begrepen terwijl het toch redelijk eenvoudig is; de krachtvermeerdering zit bij een naafversnelling na de ketting/riem, en bij een Pinion ervoor.
Om het idee (héél sterk vereenvoudigd) te verduidelijken: stel je hebt een fietser die 2 pk kan leveren en een elektro-motor (we rijden op een E-bike) die 10 pk levert. Zit de motor in het achterwiel dan gaat er 2 pk door de ketting waarna de motor er nog 10 aan toevoegt. Heeft de E-bike een middenmotor dan levert de fietser dus die 2 pk, en de motor doet er 10 bij, zodat er nu 12 pk door de ketting gaan.
Flix schreef: ↑za 15 jan, 2022 01:12Klopt, zoals ik al schreef, het verbaast me dat mensen het meestal te ingewikkeld zien, er allerlei formules uit de natuurkunde op los willen laten, terwijl je het juist zo eenvoudig mogelijk moet proberen te zien.Speeder300 schreef: ↑vr 14 jan, 2022 20:25Het valt me op dat deze eigenschap van de pinion-bak niet altijd wordt begrepen terwijl het toch redelijk eenvoudig is; de krachtvermeerdering zit bij een naafversnelling na de ketting/riem, en bij een Pinion ervoor.
Deze vergelijking lijkt me niet echt verduidelijkend. Zou wel mooi zijn, dat je er met een naafversnelling een aantal pk's bij krijgt.
De vergelijking Arbeid = Kracht x Afgelegde weg geeft m.i. wel een goede verklaring voor de lagere kracht die je met een naafversnelling op de ketting/tandwielen uitoefent.
Dus, de krachtvermeerdering die een versnellingssysteem kan leveren (dat wil zeggen, bij de “lagere” versnellingen, bij bijvoorbeeld de Nexus 8 is de 5 direct drive, dus daar zijn het de 4 standen daaronder) kan na of voor de ketting/riem zitten, zit hij ervóór dan zal die ketting/riem deze hogere kracht moeten verwerken. By the way, je krijgt er dus ook geen pk’s bij, want je moet in de laagste versnelling de trap-as veel vaker rond draaien.
Een nog eenvoudiger voorbeeld is de garagekrik; ik ben krap 70 kilo en bepaald niet sterk, maar ik beurde vroeger wel m’n Corvette van de grond, niet direct, maar m.b.v. een garagekrik. De krikstang (handvat) was uitgevoerd voor mijn mierenkracht, de andere kant van de krik was uitgevoerd om twee ton te kunnen verwerken. Ook (uiteraard) in dit geval krijg je er trouwens geen kracht bij; de plunjer beweegt met elke slag een centimeter of twee terwijl de auto maar met een paar millimeter tegelijk omhoog gaat.
Dat klopt. Wat dan werkt is het openen van aparte topics (bijv. voor- en nadelen van Pinion 1.18), of het doorgaan in bestaande draadjes over dat onderwerp.nicolevelo schreef: ↑za 15 jan, 2022 09:23Allemaal goed en wel, maar wat heeft deze discussie te maken met het het topic ("Gravelmaster") van dit draadje? Volgens de informatie die ik vind bestaat de Gravelmaster niet eens in een Pinion versie.
Dat is voor een moderator al geen feest om uit elkaar te vlechten, zeker niet als er on-topic en off-topic quotes in dezelfde forumpost van 1 persoon staan
Gelukkig bestaat er A.I. En wetenschappelijk onderzoek op dit vlak gaat snel. Maar daarop doorgaan vereist een afgesplitst draadje en ik ben te lui om dat aan te maken.
Dat schampere heeft denk ik als reden dat fabrikanten enerzijds een groot aantal frames uitbrengen die allemaal precies afgestemd zouden zijn op jouw toepassing. Vervolgens blijkt het ene frame plotseling voor een totaal andere toepassing ook geschikt te zijn. Dat vind ik opmerkelijk. Zeker als het gaat om een heavy-duty reisfiets die stabiel genoeg moet zijn om heel veel volle tassen te dragen die ineens geschikt zou zijn om met vrijwel geen bagage gebruikt te gaan worden. Je kunt het uiteraard gooien op het feit dat comfort ook komt uit moderne dikke banden, maar dan diskwalificeer je het bestaan van de vele verschillende frames opnieuw.
Ik vrees dat boven beschreven verschijnsel nét zo oud is als het forum zelf .nicolevelo schreef: ↑za 15 jan, 2022 09:23Allemaal goed en wel, maar wat heeft deze discussie te maken met het het topic ("Gravelmaster") van dit draadje? Volgens de informatie die ik vind bestaat de Gravelmaster niet eens in een Pinion versie.
Om een uitgebreid forum als dit nog gaande te houden zou op zijn minst de informatie moeten terug te vinden zijn onder de juiste titel.
Toch is de geometrie van een Travelmaster 2.6 ook geschikt om een verende voorvork te gebruiken (-:cyclos schreef: ↑za 15 jan, 2022 11:52
Santos is in de vakantiefietswereld geliefd geworden door de oer Travelmaster. Goed geprijsd, goed afgemonteerd. Die hele fiets lijkt gebaseerd op de klassieke ATB geometrie van begin jaren '90 (voor de opkomst van geveerde voorvorken): heel goed rechtuit kunnen en toch niet te lomp sturen. En een frame dat geen krimp geeft onder zware vakantiebagge belasting.