Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Renovatie Koga Miyata Gents Touring 1982 - Pagina 8 - Forum Wereldfietser

Renovatie Koga Miyata Gents Touring 1982

143 berichten
Daar had ik nog niet aan gedacht! :idea: Dat kan een hoop problemen oplossen: de twee pootjes iets naar beneden buigen, en het rekje komt iets omhoog. Wel even opletten dat ie dan niet te dicht op de remmen komt,
Dank voor de tip, Non-Fixie!
Huib2 schreef:
za 05 apr, 2025 22:35
Wel even opletten dat ie dan niet te dicht op de remmen komt,
Mocht je daar nou net wat ruimte tekort komen dan zou je de montage van MAFAC-remmen kunnen overwegen. Die nemen iets iets minder ruimte in ter hoogte van de bout. Ze zijn daar ca 2cm dik, terwijl bijv. Weinmanns - en ik vermoed ook Shimano's - dichter bij 3cm zitten.

Is meteen ook nog wat meer Singer. :wink:
Achterspatbord
Nu de voorzijde klaar is (de laatste tips van Non-Fixie schuif ik nog even voor me uit) ga ik me tegen de achterzijde aanbemoeien. Met twee vingers in de neus, zoals Peter suggereert? We gaan het zien.

Afbeelding
Met het spatbord los over de achterband gelegd valt meteen het volgende op: aan de onderzijde past het spatbord niet tussen de liggende achtervork. Da's overigens geen schok, dat komt vaker voor. Dat betekent wel: opnieuw deuken in m'n spatbord.

Afbeelding
Om een beetje gericht te kunnen hameren vijl ik twee inkepingen in een geschikt stuk houd, bij wijze van mal.

Afbeelding
En dat zijn dan dus deuk drie en vier in m'n nieuwe spatborden. De liefhebbers moet ik nu teleurstellen: hier blijft het verder bij.

AfbeeldingDe meegeleverde spatbordklem om het spatbord heen gevouwen. Voordeel van dit onderdeel: je hoeft geen gat in je spatbord te boren, en je kunt altijd nog een beetje schuiven voor de finetuning.

Afbeelding
Tijdens het montageproces. De spatbordstangen hangen er ook al aan, met de mooie leertjes tegen het rammelen.

Afbeelding
Nog niet helemaal tevreden. Boven zit het spatbord dichter op de band dan voor en achter. Dus de zg. fenderline is nog niet perfect. En aan de achterzijde is het spatbord iets getordeerd. Dus er is nog even wat fijnafstelling nodig.

Afbeelding
Nu had ik die spatbordklem weggewerkt onder de rem en de staande achtervork. Maar dat heeft dus ook een nadeel.

Afbeelding
Je verliest namelijk een paar mm ruimte door de klinknagel. En hier moet later ook mijn bagagedragerbevestiging nog door.

Afbeelding
Dus de spatbordklem omgedraaid, en dat levert meteen de benodigde ruimte op. In de hoogste stand krijg ik weliswaar mijn dopsleutel niet meer om de moer, maar dat is met een steeksleutel ook op te lossen.

Afbeelding
En ondertussen wordt het tijd voor m'n zonnebril met al dat blinkende chroom en gepolijst aluminium!

Binnenkort verder met de achterdrager.