door
Huib2 » zo 06 apr, 2025 11:28
Achterspatbord
Nu de voorzijde klaar is (de laatste tips van Non-Fixie schuif ik nog even voor me uit) ga ik me tegen de achterzijde aanbemoeien. Met twee vingers in de neus, zoals Peter suggereert? We gaan het zien.

Met het spatbord los over de achterband gelegd valt meteen het volgende op: aan de onderzijde past het spatbord niet tussen de liggende achtervork. Da's overigens geen schok, dat komt vaker voor. Dat betekent wel: opnieuw deuken in m'n spatbord.

Om een beetje gericht te kunnen hameren vijl ik twee inkepingen in een geschikt stuk houd, bij wijze van mal.

En dat zijn dan dus deuk drie en vier in m'n nieuwe spatborden. De liefhebbers moet ik nu teleurstellen: hier blijft het verder bij.

De meegeleverde spatbordklem om het spatbord heen gevouwen. Voordeel van dit onderdeel: je hoeft geen gat in je spatbord te boren, en je kunt altijd nog een beetje schuiven voor de finetuning.

Tijdens het montageproces. De spatbordstangen hangen er ook al aan, met de mooie leertjes tegen het rammelen.

Nog niet helemaal tevreden. Boven zit het spatbord dichter op de band dan voor en achter. Dus de zg. fenderline is nog niet perfect. En aan de achterzijde is het spatbord iets getordeerd. Dus er is nog even wat fijnafstelling nodig.

Nu had ik die spatbordklem weggewerkt onder de rem en de staande achtervork. Maar dat heeft dus ook een nadeel.

Je verliest namelijk een paar mm ruimte door de klinknagel. En hier moet later ook mijn bagagedragerbevestiging nog door.

Dus de spatbordklem omgedraaid, en dat levert meteen de benodigde ruimte op. In de hoogste stand krijg ik weliswaar mijn dopsleutel niet meer om de moer, maar dat is met een steeksleutel ook op te lossen.

En ondertussen wordt het tijd voor m'n zonnebril met al dat blinkende chroom en gepolijst aluminium!
Binnenkort verder met de achterdrager.