Achterdrager
De laatste grote stap in deze verbouwing is het plaatsen van de achterdrager. Nu gaat niets helemaal vanzelf in dit project. Dus deze drager ook niet.

Als ik de drager los op het achterwiel houd stuit ik meteen op een probleem: Deze drager is bedoeld om laag op het achterwiel te zitten om het zwaartepunt zo laag mogelijk te houden. Hij heeft zelfs boutgaatjes om je spatbord direct tegen de drager te fixeren. Maar de drager interfereert met de achterrem. Hm ja, de fietsen waarvoor deze drager gemaakt is hebben vaak ouderwetse cantileverremmen. Gelukkig lijkt het wat mee te vallen omdat m'n fiets niet helemaal horizontaal in de touwen hing. Dat levert net weer wat meer ruimte op.

Er zitten vier gaatjes onder aan de drager om uit te kiezen voor de juiste hoogte. Ik kom uit op het tweede gaatje. De rest moest er af met de slijptol. Spannend, want wat je eraf slijpt krijg je er niet meer aan.

En zo zit ie er dan op. Lager dan dit kan niet, want dan zit ie in de rem. Maar ziet er goed uit, toch?

Bevestigd met het bevestigingssteuntje dat bij het voordragertje zat aan de rembout door het achtermannetje. Hier loopt ie, tussen de rem en het spatbord door naar het dragertje.

Dat steuntje was niet zo lang. Dus ik moest het plaatsen tussen het blokje en de remhoef, aan de achterzijde van het mannetje. Met een beetje moeite te zien op deze foto. Het is druk achter het mannetje.

Het gevolg is dat m'n rem ongeveer een millimeter verder naar achter kwam te staan. Wat maakt dat nu uit, dacht ik. Nou, ik kreeg m'n remblokje niet meer netjes op de velg. Ze staken net uit boven de velg, met als gevolg dat je na een paar keer remmen misschien door je band heen snijdt. Zo durf ik niet te gaan te fietsen. Hoe dan?
Bovendien had het steuntje voorgeboorde gaten. Het dragertje stond daardoor net niet waterpas. Niet mooi.

Eerst m'n drager maar eens precies waterpas gezet. (Ja, eerst m'n fiets ook precies waterpas gehangen.)

En daarna van een strip aluminium een nieuw steuntje gemaakt. Een stukje langer zodat:
a. het onder de rem en mannetje doorloopt en aan de voorzijde van het mannetje om de bout schuift. De rem komt dan weer terug op z'n oude positie en de juiste plaatsing van de remblokjes is ook weer mogelijk.
b. het dragertje mooi horizontaal staat.
Ook weer opgelost!

Zo, er moeten nog een paar kleine andere aanpassingen aan m'n fiets plaatsvinden. Maar dan is deze verbouwing klaar. Bijna tijd voor een proefrit!