Eelco schreef:Beetje aan de late kant, maar heb het nog eens nagerekend; vorig jaar mee naar Istanbul had ik totaal rond 7700 gram bagage.
Waarvan:
* 1300 gram extra op fiets (gps, spatbord, bagagedrager, etc)
* 2350 gram op lichaam (kleding, schoenen, helm, jasje, bandje, etc)
* 950 gram aan tassen
* 3100 gram in tassen
Niet meegerekend: Reepjes, brood, knijpflesje honing, wat dingen te snoepen, inhoud bidons
Ha die Eelco, kriebelt het soms weer een beetje? Ga je dit jaar weer meedoen met de Transcontinental race of heb je andere stoere plannen?
En je had dus naast de kleding die je aan had 4050 gram bagage en 1300 gram aan fiets-extra's. Wow, onder de 5,5 kilo!
Ik kwam toevallig vanochtend zeer vroeg thuis van een racefietstochtje Zweden-Nederland. M'n bagage was (vroeg april) wat meer dan normaal want toen ik hier vertrok was het nog -10C in de nacht en heb daardoor toch maar gekozen voor een warme slaapzak, wollen slaapkleding en ook voor m'n mooie dikke fatbike RacingSucks muts
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
(dan maar ff geen grammenjager). Fietste ook vaak met een thermo fietsbroek en lange handschoenen aan, was echt nodig.
Word wel steeds beter met minder meenemen, sta elke keer toch weer verbaasd te kijken wat je eigenlijk kan missen.
Dit was m'n bagage (afgerond naar boven):
* 62 kg lichaam met kleding, schoenen, helm en mobieltje
* 6 kg bagage (incl tassen) op de fiets
De 6 kg bagage onderverdeeld in:
. 2000 gram tentje, slaapzak, matje
. 2000 gram tassen
. 850 gram reserve/slaapkleding
. 500 gram gereedschap/pompje/reserve biba etc
. 300 gram toilet/handdoek etc
. rest is oplader, geld, pasje, ID, gps, kaart etc
Heb naast een zweedse sneeuwbui en wat duitse hagelbuien droog weer gehad maar wel schrikbarend veel tegenwind (vanaf het Deense Fredrikshavn tot aan grens NL). Was zodoende erg blij met 't lichte racefietsje en de UL bagage, vooral 't ligstuurtje was m'n grote vriend, lag er heel wat uurtjes klein opgevouwen in.
Weet ook nog steeds niet wat ik liever heb: dagenlang regen of dagenlang harde tegenwind. Waarschijnlijk toch de regen want die wind vreet niet alleen al je energie op maar blaast ook je hersenen uit je hoofd weg. Zat vaak als een soort zombie in verlaten bushokjes uit te puffen en moe, gaar en doof voor me uit te staren.
En o wat was ik blij met Duitse bakkerijen waar gezette-dames-op-leeftijd me verwelkomde met de heerlijke woorden "Och lieverd, kom binnen en eet net als wij heel veel zoet gebak." Zo ook chinese dames in de kleine chinese eethuisjes: "Koffie?! Jij noodles met kip, veeeel noodles, zal extra opscheppen, jij lekker dik worden".
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Als ik moest kiezen tussen deze zorgzame dames en 't ligstuurtje zou ik het echt niet weten, wordt moeilijk kiezen.
Ben ook 4kg aangekomen, VIER kilo! dus dat wordt weer fietsen om het eraf te krijgen. Wat ook meespeelt is dat mijn lichaam nooit door heeft wanneer een fietstocht afgelopen is, die blijft maar om eten schreeuwen en ik eet maar wat graag mee. En vooral op de racefiets gebruik je veel meer calorieën en heb je meer vreetpauzes dan op een gewone fiets, vind het zelf dus niet echt makkelijk om weer in een normaal eetpatroon te vallen. Herkenbaar voor andere fietsers?
Verder alleen maar lof over het ultralight racefietsen: snel, licht, makkelijk met tillen in trein/trappen, in te kleine liften zet je hem gewoon rechtop, in kleine slaapkamertjes staat ie slank naast m'n bed mooi te zijn, hij ligt zonder enige moeite verstopt in het gras achter m'n groene tentje, krijg onderweg soms leuk commentaar van wielrenners ..
Alleen de zwaarbepakte Ortliebfietsers begrijpen het niet zo goed en kijken wat ongelofelijk naar de kleine drybags, de weinige spaken en 't ligstuurtje. Vaak beginnen ze met een 36-spaaks liedje tot ik ze met het vrolijke campa-rateltje voorbij zoef en ze zo mooi de mond snoer.
En leuk om dit topic weer te zien, zat er even doorheen te bladeren en las weer m'n twijfels over de Zonda wielen, het 'emotie' zinnetje van AB wat me over de streep trok en alle andere tips. Ben trouwens nog steeds erg blij met de wielen, sowieso met al de ultralight investeringen want gebruik de spullen ook op m'n andere fietsen, in de kano en tijdens langlauftochten enzo. Erg fijn.
En wat is dat ultralight racen verslavend, heerlijk! Heb deze zomer drie maanden vakantie (yes!), weet nog niet zeker waar ik heel wil maar in ieder geval graag met de racer door noors/zweeds/fins Lappland, heb daar wel erg veel zin in gekregen.
Grtjes, Yopie