Additionally, paste this code immediately after the opening tag: knevel en vander brink over wielrennen op het fietspad - Pagina 8 - Forum Wereldfietser

knevel en vander brink over wielrennen op het fietspad

169 berichten
Ik heb me zo'n 25 jaar lang bezig gehouden met ongevalsregistratie en weet uit ervaring waar de schoen wringt bij fietsongevallen.

Er zijn drie soorten leugens: Leugens, grove leugens, en statistieken.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Misbruik_v ... e_gegevens

Piet.
Toevallig ken ik zowel Piet als Renaat een beetje. Beiden zien op hun eigen manier in waar de schoen wringt, maar de oplossingsrichtingen zijn in eerste instantie wat verschillend. Samen opsluiten en pas weer vrij als er een compromis is bereikt, polderen is zo gek nog niet. :lol:

Alle gekheid op een stokje, Auke kwam al een heel eind met zijn voorstel. Ik had de ANWB iets geadviseerd als:
  • 2 groepen snelheden: ≤ 25km/u en >25km/u. Eerste groep: snorfietsers, pedelecs, alle (hulp)motorloze fietsers behalve samenstellingen van >2 wielrenners. Tweede groep: bromfietsers, e-bikes, 3 wielrenners en meer.
  • Groep ≤25km/u: huidige regels behouden.
  • Groep >25km/u: op de rijbaan op erftoegangswegen-met-fietspad (60km/u) buiten de bebouwde kom, op gebiedsontsluitingswegen 50km/u binnen bebouwde kom en op 80km/u-wegen buiten bebouwde kom (vergelijkbaar landbouwverkeer rijdt daar immers ook nog altijd overheen). Groepen wielrenners verbieden op vrijliggende fietspaden zonder weg in de buurt.
>2 wielrenners bij elkaar gaat waarschijnlijk op hoge snelheid zoals een bromfiets of snelle tractor, max. 2 wielrenners is waarschijnlijk op weg naar- of van een toertocht. Waarschijnlijk is dat in-/uitfietsen en zal de snelheid toch al wat laag zijn. Daarom op het fietspad en rekening houden met andere weggebruikers op het fietspad.
Robertjan schreef:Toevallig ken ik zowel Piet als Renaat een beetje. Beiden zien op hun eigen manier in waar de schoen wringt, maar de oplossingsrichtingen zijn in eerste instantie wat verschillend. Samen opsluiten en pas weer vrij als er een compromis is bereikt, polderen is zo gek nog niet. :lol:

Alle gekheid op een stokje, Auke kwam al een heel eind met zijn voorstel. Ik had de ANWB iets geadviseerd als:
  • 2 groepen snelheden: ≤ 25km/u en >25km/u. Eerste groep: snorfietsers, pedelecs, alle (hulp)motorloze fietsers behalve samenstellingen van >2 wielrenners. Tweede groep: bromfietsers, e-bikes, 3 wielrenners en meer.
  • Groep ≤25km/u: huidige regels behouden.
  • Groep >25km/u: op de rijbaan op erftoegangswegen-met-fietspad (60km/u) buiten de bebouwde kom, op gebiedsontsluitingswegen 50km/u binnen bebouwde kom en op 80km/u-wegen buiten bebouwde kom (vergelijkbaar landbouwverkeer rijdt daar immers ook nog altijd overheen). Groepen wielrenners verbieden op vrijliggende fietspaden zonder weg in de buurt.
>2 wielrenners bij elkaar gaat waarschijnlijk op hoge snelheid zoals een bromfiets of snelle tractor, max. 2 wielrenners is waarschijnlijk op weg naar- of van een toertocht. Waarschijnlijk is dat in-/uitfietsen en zal de snelheid toch al wat laag zijn. Daarom op het fietspad en rekening houden met andere weggebruikers op het fietspad.
Met andere woorden, het gaat je niet om de snelheid, maar puur om de groepen wielrenners uit te roeien en te verbannen van het fietspad (of heb je een soort minimum tussenafstand in gedachten zodra de groep van 8renners zich opsplitst in 4x2). Een groep wielrenners die zich normaal gedraagt, kan prima op een fietspad. Het probleem is dat ze soms de volledige breedte van het fietspad innemen en soms wedstrijdje spelen op stukken waar het niet kan. Vooral gevaarlijk bij fietspaden met 2-richtingsverkeer. Ik zou meer pleiten om de keuze aan de groep wielrenners zelf te laten, dus bij lage snelheid op het fietspad en bij hoge snelheid op de weg, mits die weg dat toelaat. Maar ik denk niet dat het gaat werken omdat de agressieve ongeduldige automobilist het niet kan verteren en sommige 80km wegen simpelweg te gevaarlijk of te druk zijn. Gelukkig hebben we in NL vaak een parallelweg waar je dan weer prima op kunt fietsen.

Wat je soms wel eens ziet bij meer professionele wielerteams die op de weg trainen, is dat er een auto achter hun aan rijdt, met beide knipperlichten aan die een soort buffer vormt tussen achterliggend autoverkeer en de groep wielrenners. Maar dan nog zul je niet alle groepen wielrenners kunnen bereiken en wordt het bijna onmogelijk voor fietsverenigingen om toertochten te organiseren.

E-bikes moet je al helemaal niet gelijk trekken met groepen wielrenners, tenzij je e-bikes en pedelecs bedoelt die sneller dan 25kmh (met gemak 45kmh) kunnen en die je dus met een helm op moet berijden.

Verder zal je voorstel sneuvelen omdat het niet te handhaven is. Bovendien is de grens van 25kmh ook niet te hanteren, dat is op een racefiets nog niet eens in-of uitfietsen.

Uiteindelijk komt het (denk ik) gewoon aan op gezond verstand en fatsoen van de (groepen) wielrenners/scholieren/bejaarden en andere snelheidsmaniakken. Elkaar respecteren, het veilig houden, beetje het beste er van maken door je bijvoorbeeld aan de spelregels te houden en je soms eens te verplaatsen in het perspectief van de ander. Iets wat moeilijk gaat op het moment dat de individu zich opeens als een groepsdier gaat gedragen. Het hunnie en sullie denken brengt echt het slechtste in de mens naar boven....

Al het gekrakeel over wielrenners leidt ook alleen maar af van het ware verkeersprobleem: de (vracht)auto en de motor. Gps-snelheidscontrole en automatische gps-gestuurde snelheidsbegrenzing. Airbags aan de buitenkant, fietsvriendelijk front bij impact, verder investeren in goede infrastructuur en verder beperken vrachtverkeer binnen bebouwde kom, strengere controle op asociaal verkeersgedrag, etcetera.
Robertjan schreef:[*]Groep >25km/u: op de rijbaan op erftoegangswegen-met-fietspad (60km/u) buiten de bebouwde kom, op gebiedsontsluitingswegen 50km/u binnen bebouwde kom en op 80km/u-wegen buiten bebouwde kom (vergelijkbaar landbouwverkeer rijdt daar immers ook nog altijd overheen). Groepen wielrenners verbieden op vrijliggende fietspaden zonder weg in de buurt.
Gelukkig is dit maar een hypothetisch advies want het gaat voorbij aan het feit dat veel gemeenten hun rijbanen voor het belangrijkste deel ook niet hebben opengesteld voor brommmers sinds de invoering van het idee "brommers op de rijbaan". Ook bepalen wat een vrijliggend fietspad zonder weg wordt, wordt lastig, want alle tussenvormen zijn aanwezig. Bovendien kun je soms niet anders omdat er geen andere weg is.
Leon
Leon en AB. Ik zeg niet dat een groep wielrenners hele andere routes moet gaan rijden. Ik zeg alleen dat het omslagpunt tussen langzaam verkeer en snel verkeer verlaagd kan worden van 30 km/u (huidige advies-'ontwerpsnelheid' van een doorgaand fietspad) naar 25 km/u. Dit i.v.m. de verschillen tussen de pedelec en de e-bike.
Leon schreef:Gelukkig is dit maar een hypothetisch advies want het gaat voorbij aan het feit dat veel gemeenten hun rijbanen voor het belangrijkste deel ook niet hebben opengesteld voor brommmers sinds de invoering van het idee "brommers op de rijbaan".
Ik verwacht niet dat groepen wielrenners opeens op drukke, doorgaande wegen binnen de bebouwde kom zullen gaan rijden. Die zoeken toch al de rustige wegen op, vaak met een mooi uitzicht op bossen, water of ander cultuurlandschap. Op die rustige gebiedsontsluitingsweg aan de rand van de stad kunnen groepen wielrenners prima de rijstroken voor motorvoertuigen benutten. Net als een tractor en een vierwielige bromfiets. Je kunt hypothetische problemen natuurlijk benoemen voordat ze ontstaan zijn, maar dat wil niet zeggen dat zij ook daadwerkelijk ontstaan. Het gaat mij om de praktische invulling van de theoretische regels. Om te zorgen dat de regels het effect genereren dat je wenst, hoeven de regels nog niet gelijk exact overeen te komen met dat ideaalbeeld. :D Psychologie is een sterk hulpmiddel.

-------
Verder houd ik rekening met hoe de infrastructuur in Nederland ontworpen is. Fietspaden hebben vaak niet de breedte die ze zouden moeten hebben, i.t.t. rijstroken voor motorvoertuigen. Dat komt omdat de fiets vaak als laatste aan de beurt komt bij wegbeheerders. De voor fietspaden min. breedte van 2 meter per rijrichting (dat is als je alleen rekening houdt met fietsers, nog zonder ander langzaam verkeer) wordt buiten de bebouwde kom zelden gehaald. Motorvoertuigen echter, krijgen alle ruimte door rijstroken van voldoende breedte. Een fietspad buiten de bebouwde kom is (generaliserend) per definitie te smal. :roll: Niet voor groepen wielrenners in 1 richting (waar het buiten de bebouwde kom vaak niet voor bedoeld is), wel voor ander langzaam verkeer in 2 richtingen (waar het buiten de bebouwde kom vaak wel voor bedoeld is).

Provincies hebben als wegbeheerder vaak meer mogelijkheden dan gemeenten. Daarom zie je vaak dat langs N-wegen de fietspaden ietsje breder zijn. Een wegbeheerder als een provincie kan, na aanpassing van de verkeersregels, prima het bord "verboden voor fietsers en bromfietsers" laten staan aan de rijstroken voor motorvoertuigen, waarna groepen wielrenners langs N-wegen evengoed van het fietspad gebruik moeten maken. Maar zijn dat veel groepen, die op fietspaden (dus niet op de bredere parallelwegen) langs (drukke) N-wegen fietsen? Ik vraag het me af...

Nog over de opmerking dat 25km/u niet eens infietsen is voor een wielrenner: ach wat, die snelheid wordt toch niet gecontroleerd op het fietspad. Maar het rekening houden met anderen wordt wél gecontroleerd op het fietspad. Anders hadden we nu niet deze discussie gehad... :roll: Ik zeg overigens ook nergens dat die 25km/u in de wet moet worden opgenomen. Alleen dat dat een indicatie is. Brommers mogen binnen de bebouwde kom immers ook 30km/u op het bromfietspad. Lekker zo laten, maar... Wél rekening houden met elkaar.
AB schreef:Uiteindelijk komt het (denk ik) gewoon aan op gezond verstand en fatsoen van de (groepen) wielrenners/scholieren/bejaarden en andere snelheidsmaniakken. Elkaar respecteren, het veilig houden, beetje het beste er van maken door je bijvoorbeeld aan de spelregels te houden en je soms eens te verplaatsen in het perspectief van de ander.
Maar als 'de mens' dat zelf niet kan, dan kunnen we die toch een beetje helpen? Anders hadden we nooit regels en wetten nodig en zouden er nooit oorlogen zijn. :wink:
AB schreef:....Uiteindelijk komt het (denk ik) gewoon aan op gezond verstand en fatsoen van de (groepen) wielrenners/scholieren/bejaarden en andere snelheidsmaniakken. Elkaar respecteren, het veilig houden, beetje het beste er van maken door je bijvoorbeeld aan de spelregels te houden en je soms eens te verplaatsen in het perspectief van de ander. Iets wat moeilijk gaat op het moment dat de individu zich opeens als een groepsdier gaat gedragen. Het hunnie en sullie denken brengt echt het slechtste in de mens naar boven....
Wijze woorden. Ik zou willen voorstellen het hierbij te laten... maar iets zegt me dat dat waarschijnlijk niet zal gebeuren. :lol:
Robertjan schreef:Op die rustige gebiedsontsluitingsweg aan de rand van de stad kunnen groepen wielrenners prima de rijstroken voor motorvoertuigen benutten.
Dus het gaat om wegen mét fietspaden die rustig zijn. Ik kan er nauwelijks één bedenken. De wegbeheerders hebben juist fietspaden aangelegd langs wegen die heel druk zijn en/of waar hard gereden wordt.
Leon
Robertjan schreef:Fietspaden hebben vaak niet de breedte die ze zouden moeten hebben, i.t.t. rijstroken voor motorvoertuigen. Dat komt omdat de fiets vaak als laatste aan de beurt komt bij wegbeheerders.
En daar is waar de meeste winst te halen valt.

Fietsen is in Nederland zeer populair, eerder nog ondanks, dan dankzij inzet van de overheid. Het wordt tijd dat daar verandering in komt.

.tsooJ
@Leon: zie het verschil tussen een willekeurige dinsdagochtend om 7:30 uur buiten een vakantieperiode, en een willekeurige mooie zondagochtend in het voorjaar. De verdeling van verkeersdeelnemers lijkt dan een wereld van verschil. Daarom, dus.
Ik rijd nu zo'n vijf jaar als woon-werk fietser. De eerste en enige fietsers waar ik al last mee heb gehad zijn die wielrenners. Vloeken, tieren, roepen, schelden, een enkele keer spuwen omdat je als gewone fietser maar niet snel genoeg opzij gaat. Heb het allemaal gezien en meegemaakt. Er rijden wel een paar tussen die voorkomend en beleefd zijn maar die kan je bij wijze van spreken op één hand tellen. Het lijkt er wel op of zij er plezier in beleven om het fietspad (als ze het dan gebruiken) zo onbeleefd en boers mogelijk te gebruiken. Ik denk dat het probleem is dat die wielrenners veel te snel rijden ten opzichte van de andere fietspadgebruikers en ze daardoor te veel moeten remmen. Wat bij hun dan weer wrevel opbrengt. Die ze dan weer ventileren op de andere fietspadgebruikers. Van mij mogen ze, zolang ze zich zo blijven gedragen zoals het nu gebeurd, fijn op een gesloten circuit gaan rijden.
Robertjan schreef:@Leon: zie het verschil tussen een willekeurige dinsdagochtend om 7:30 uur buiten een vakantieperiode, en een willekeurige mooie zondagochtend in het voorjaar. De verdeling van verkeersdeelnemers lijkt dan een wereld van verschil. Daarom, dus.
Wegbeheerders gaan niet uit van die zondagochtend.
Leon
Alien schreef:
Robertjan schreef:Fietspaden hebben vaak niet de breedte die ze zouden moeten hebben, i.t.t. rijstroken voor motorvoertuigen. Dat komt omdat de fiets vaak als laatste aan de beurt komt bij wegbeheerders.
En daar is waar de meeste winst te halen valt.

Fietsen is in Nederland zeer populair, eerder nog ondanks, dan dankzij inzet van de overheid. Het wordt tijd dat daar verandering in komt.

.tsooJ
Het heeft de aandacht. Nu de uitvoering nog. Er is nu een overschot aan wegenbouwers die morgen aan de slag willen.

http://www.fietsberaad.nl/library/repos ... ietsen.pdf

http://www.fietsberaad.nl/index.cfm?rep ... fietspaden

Piet.
Robertjan schreef:Maar als 'de mens' dat zelf niet kan, dan kunnen we die toch een beetje helpen? Anders hadden we nooit regels en wetten nodig en zouden er nooit oorlogen zijn. :wink:
Zolang je het groepsdenken van het hunnie en zunnie niet aanpakt zal een mens nooit leren zelfstandig te denken en zich onafhankelijk van een groep opstellen. Iets wat je hier ook wel eens tegenkomt overigens..... Ik weet niet wat dat is met dat groepsdenken. Maar zet een wielrenner in een groep, laat hem hetzelfde shirtje als de rest van de groep aantrekken en opeens is het op de stuipen jagen van (anonieme) medeweggebruikers minder belangrijk dan het lossen uit je groep door veilige afstand houden. Probeer maar eens aan te sluiten bij zo'n groep, die gaan je echt niet uit de wind houden als vreemdeling :).

Op sommige fietspaden zou je op sommige tijdstippen het liefste zien dat het naast elkaar fietsen of het in waaier fietsen zou worden verboden. Aan de andere kant hoe groot is het probleem om te bellen/roepen en geduld opbrengen tot er ruimte is om te passeren. Snelheid minderen en geduldig passeren is niet het sterkste punt van een automobilist of een wielrenner. Gebrek aan fatsoensnormen lijkt me een groter probleem, dat is niet of nauwelijks met techniek op te lossen, lijkt me meer een maatschappelijk-psychologisch probleem.

Het snelheidsverschil is soms ook heel groot omdat sommige mensen wel heeeeeeel langzaam voortbewegen, kletsende meisjes op de fiets, met zijn drieen naast elkaa bijvoorbeeld, of sommige hardlopers, scootmobiels en wandelaars. Soms lijkt een fietspad wel een wandelpad waarin snelheden voorkomen van 3kmh tot 45kmh. Tja, dat is vragen om problemen......, maar gelukkig nog niet zo groot als wanneer er geen fietspad is en je met voorbijscheurende koekblikken van 1.000-10.000kg te maken hebt; een automobilist staat helemaal strak van het korte termijn denken.
Stel dat circa 10% van de gewonde fietsers worden behandeld op de SEH (Spoedeisende eerste hulp). Kan ook minder zijn dan 10%. Wat kan de provincie Flevoland met die cijfers?

Ben je afhankelijk van een aantal geselecteerde ziekenhuizen die het LIS (Letsel Informatie Systeem) bijhouden in combinatie met de SEH.

En wat de doen met de meeste aanrijdingen en/of ongevallen op de fiets, met UMS (Uitsluitend Materiele Schade)? De meeste fietsongevallen zijn UMS en worden zelden of nooit geregistreerd. Ben je dus afhankelijk van schattingen betreffende die fietsongevallen.

Sinds de jaren 90 van de vorige eeuw is de ongevalsregistratie in Nederland betreffende fietsers gedaald tot een dieptepunt.

De SWOV moet steeds meer rekenmodules toepassen om zich nog een beeld te kunnen vormen betreffende fietsongevallen. Hoe zwaarder het letsel of de dood hoe nauwkeuriger de cijfers worden. Omgekeerd is het natte vinger werk.

Piet
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 1_00677967

:)

De vijftien geboden van de wielertoerist:

1. Ik fiets hoffelijk.
2. Ik heb respect voor andere weggebruikers.
3. Ik volg de verkeersregels.
4. Ik respecteer de voorrangsregels.
5. Ik breng andere weggebruikers niet in gevaar.
6. Als ik andere fietsers, voetgangers, skeelers, joggers, dienstwagens van de waterwegbeheerder,… tegenkom, snij ik hen de weg niet af, maar wacht ik rustig tot ik voorbij kan.
7. Ik laat weten dat ik er aan kom door gebruik te maken van mijn fietsbel.
8. Ik kijk goed en ver voor me uit, zodat ik kan anticiperen op mogelijke hindernissen.
9. Ik hou me aan de maximale snelheid.
10. Ik pas mijn snelheid aan de omstandigheden aan en verhoog het tempo maar wanneer dat veilig kan.
11. Als getraind fietser vermijd ik zoveel mogelijk de tijdstippen waarop tragere weggebruikers op het jaagpad of fietspad onderweg zijn.
12. Ik vertraag en stop als dat nodig is voor de veiligheid van mezelf en van anderen.
13. Ik rij niet in een al te grote groep om andere weggebruikers niet te storen.
14. Ik gebruik in groep nooit de volledige breedte van het jaagpad of fietspad, zodat er altijd voldoende ruimte overblijft voor andere weggebruikers. Met twee naast elkaar rijden is het uitgangspunt.
15. Ik neem de rechterkant van het jaagpad of fietspad, ook in de bochten.
De Sjelle schreef: De vijftien geboden van de wielertoerist:

9. Ik hou me aan de maximale snelheid.
O.a. deze viel me op; is er een maximale snelheid voor fietsers in Belgie, anders dan de algemene regel dat je niemand in gevaar mag brengen (zoals hieronder bedoeld)?
De Sjelle schreef:10. Ik pas mijn snelheid aan de omstandigheden aan en verhoog het tempo maar wanneer dat veilig kan.
Groeten,

Carl
Carl schreef: O.a. deze viel me op; is er een maximale snelheid voor fietsers in Belgie, anders dan de algemene regel dat je niemand in gevaar mag brengen (zoals hieronder bedoeld)?

Groeten,

Carl
30km/h op de dijk (jaagpaden) en dezelfde regels qua snelheid van het overige verkeer op de gewone wegen.
Carl schreef:
De Sjelle schreef: De vijftien geboden van de wielertoerist:

9. Ik hou me aan de maximale snelheid.
O.a. deze viel me op; is er een maximale snelheid voor fietsers in Belgie, anders dan de algemene regel dat je niemand in gevaar mag brengen (zoals hieronder bedoeld)?
De Sjelle schreef:10. Ik pas mijn snelheid aan de omstandigheden aan en verhoog het tempo maar wanneer dat veilig kan.
Groeten,

Carl
Zal wel overeenkomen met de Nederlandse regels. In Nederland zijn fietsers ook gehouden aan de geldende maximum snelheden:

Artikel 45 RVV 1990: Bestuurders mogen binnen een erf niet sneller rijden dan 15 km per uur.

Artikel 62 RVV 1990: Weggebruikers zijn verplicht gevolg te geven aan de verkeerstekens die een gebod of verbod inhouden. Dus de maximumsnelheid op borden gelden ook voor fietsers.

Bovendien blijft ten alle tijde gelden artikel 5 Wegenverkeerswet 1994:
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

Zelfs gedrag dat buiten een weg plaats vindt en op de weg gevaar of hinder veroorzaakt of kan veroorzaken is strafbaar. Van artikel 5 WVW 1994 kan wettelijke geen ontheffing worden verleend. Ook niet met de voorgeschreven optische- en geluidssignalen bij een dringende taak.

Piet.