Additionally, paste this code immediately after the opening tag: voorbereidingen voor The Great Divide Mountain Bike Route - Pagina 8 - Forum Wereldfietser

voorbereidingen voor The Great Divide Mountain Bike Route

253 berichten
De Onroute fietskaart wil in ieder geval dat ik tussen Yerseke en St. Maartensdijk over het water fiets. Ik zou dan de tweede zijn die zonder daarvoor bedoeld watervaartuig zich over water zou begeven.
Dit heeft natuurlijk niets met de GPS te maken maar alles met het kaart materiaal, de Onroute fietskaart is inderdaad knudde. :lol:
Peter.
Klopt, betreft de gebruikte kaart natuurlijk. De Dakota 20 is volgens Anatoly Ivanov overigens net wat beter dan de Oregon-serie. Combineer die met de gratis OpenFietsMap van Minko en met de Open MTB Map's, en je kunt in (vrijwel) geheel Europa uit de voeten.
Voor de US of A zou ik zo geen gratis kaart weten (nooit in verdiept).
Even oefenen met de bagage. Inpakken volgens stuksconcept, vliegen met KLM = 1 fiets (50euro, doos maximaal 177x102x23cm <23kg inclusief doos) + 1 stuk bagage (flightbag met alle fietstassen) + handbagage (=stuurtasje).

Morgen even oefenen met de doos. En dan dinsdag even een proefweekje in Schotland. Vertrekdatum Tucson Arizona 19 mei.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ziet er strak uit!

Veel succes!!

Gee
Omdat ik een rugzakje van 35L achterop de bagagedrager gebruik kan ik, daarin de stuurtas stoppend, meer meenemen als handbagage. Da's ook erg handig.
Ik neem aan de de D3 in de stuurtas gaat?
Robertjan schreef:Omdat ik een rugzakje van 35L achterop de bagagedrager gebruik kan ik, daarin de stuurtas stoppend, meer meenemen als handbagage. Da's ook erg handig.
Ik neem aan de de D3 in de stuurtas gaat?
D3 past niet in de stuurtas helaas, maar wil dat ding wel graag mee, het is namelijk een perfecte camera. Liefst zou ik er nog een D3s bij willen, scheelt weer lensen wisselen en stof op de sensor.

Project doos:

de kale fiets
Afbeelding

stuur gedraaid, zadelpen los
Afbeelding

1e doos om fiets
Afbeelding

voorwiel met tieripjes aan doos en fiets
Afbeelding

kijken of ie in de auto past
Afbeelding

en het past net wel gelukkig
Afbeelding

doos om doos
Afbeelding

totale pakketje 19kg
Afbeelding
Het was weer "afzien" op fietsvakantie.... Isle of Skye was de bestemming, echt een prachtig gebied. Ook al blijf je je een toerist voelen, de Schotten proberen je je toch echt op je gemak te laten voelen. Kortom prachtige plek om te zijn met veel aardige mensen. Een impressie:

Eilean Donan Castle (helaas geen eb en laagstaande zon, maar ach er is altijd nog photomatrix en photoshop om de waarheid iets draaglijker te maken)
Afbeelding

zicht tegen over de Talisker distillery
Afbeelding

de echte vogelliefhebber zal hierin de koekoek herkennen (omringd met boze vogeltjes (graspiepertjes), die dan vervolgens wel zijn ei uitbroeden)
Afbeelding

Loch Harport
Afbeelding

B885 en een beetje regen
Afbeelding

Uig Bay
Afbeelding

Onderweg naar de Quiraing
Afbeelding

Quiraing
Afbeelding

Quiraing
Afbeelding

Kilt Rock
Afbeelding

onderweg naar…
Afbeelding

…Old Man Of Storr
Afbeelding


de afsluiter…. Op weg naar de Glen Sligachan, hier nog op een asfaltweg
Afbeelding

Parijs-Roubaix? Dat is toch die wielerklassieker die bekend staat van die geasfalteerde kasseistroken? Zelfs met een lichte en geveerde mountainbike is de Glen Sligachan route nog heel veel hike-a-bike, laat staan met een meer normale fiets en 20kg bagage
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

fietsen in een droom, en zo nu en dan stilstaan in een dikke drap veenmodder
Afbeelding

Afbeelding

Laatste beklimming
Afbeelding

Prachtig uitzicht over de Camasunary
Afbeelding

Uitzicht op Loch Slapin vanaf Torrin
Afbeelding


De Glen Sligachan was echt een aanrader. Eigenlijk is het meer een wandelroute, maar we kwamen toch nog een tweetal doorgewinterde mountainbikers tegen. De route is ongeveer 18km en is echt overweldigend mooi. We hebben ongeveer 5km gefiets, en de rest-hike-a-bike, wat soms echt heel zwaar was met al die bepakking. Vooral de laatste beklimming was afzien.
Mijn fietsmaat fietst met een Koga Miyata Prominence, met een headshock en 37mm schwalbe marathon supreme banden en 28 inch wielen. Hij reed zonder problemen op dit pad met 2 zware ortliebjes (en hijzelf is ook ca 90kg, dus totaal gewicht zeker boven de 115kg). Het is dus echt een kwestie van rustig fietsen waar het kan en de snelheid laag houden. Had zelf geen enkel probleem met de Idworx Off Rohler en de 26inch 2.25” Extreme banden. Je fietst met deze dikke banden relatief makkelijk over grote stenen heen en je blijft makkelijker drijven in de modder. Het pad was zoals gezegd grotendeels eigenlijk onbefietsbaar met bepakte fietsen, daarvoor was de route te technisch en onbegaanbaar. Je fietst dus als je fietst langzaam of met kleine tussenpozen als je weer een "ford" moet overwinnen. Desalnietemin was het een verademing om van het overige verkeer af te zijn. En we konden toch relatief veel in het zadel de laatste helft van de route. De laatste kilometers naar de baai waren echt supermooi!

Verders:

*) de Marathon Extremes zijn breed genoeg om ongeveerd al die wasbordwegen van de Great Divide te nemen (de Glen Sligachan was een mooi lakmoesproef gezien de kasseistroken van Parijs-Roubaix op een strakke asfaltbaan leken in vergelijking met dit pad). Ook de flanken van de band hielden zich goed met al die scherpe stenen.
*) Hoe lichter hoe beter! Man wat klimt het zwaar met volle bepakking! SPD-blokjes onder je zolen zijn echt een aanrader voor het klimmen…. Had helaas alleen mijn loopschoenen bij me.
*) de Nikon D3 is een te grote camera om lekker soepel mee te nemen, past niet lekker in de stuurtas en in de topbag is het ook niet echt handig als je met zijn tweeën reist….. Maar het is en blijft wel een droom van een camera….. Harde dobber dus om die thuis te laten.
*) Lang leve goed ventilerende regenkleding, maar vreemd genoeg kun je er grotendeels zonder. Als je blijft doorfietsen droog je vanzelf wel weer. Alleen bij lang stilstaan is goede regenkleding wel een aanrader en voorkom je dat je teveel afkoelt.
*) Lang leve spatborden en goede verlichting.
*) Draag geen rugzak als je het niet gewend bent.
*) Wat een strak frame die Idworx Off Rohler, met gemak over de 60 in de afdaling met volle bepakking en dan nog geen greintje ongemak.
*) Vliegen met Easyjet ging gemakkelijk en vlotjes. Zorg dat je je fiets echt goed verpakt en bezuinig niet op karton. Hoe dikker het karton hoe beter het de klappen kan opvangen op het vliegtuig. De doos gaat namelijk op zijn kant op een rollenband.

Inmiddels zijn de Ortlieb waterzakken binnen, 2x4 liter waterzakken voor in de voortassen. Dat voorkomt het teveel zwiepen van de watermassa in vergelijking met de 10L waterzak.

Komende tijd zal het weer puzzelen worden wat wel of niet mee te nemen…. Hoe houdt je de fiets zo licht mogelijk, zonder teveel in te boeten op comfort en degelijkheid. Sonja Bakkeren lijkt voorlopig het belangrijkste antwoord ;-).
AB schreef:Inmiddels zijn de Ortlieb waterzakken binnen, 2x4 liter waterzakken voor in de voortassen. Dat voorkomt het teveel zwiepen van de watermassa in vergelijking met de 10L waterzak.
Bij een MSR-zak kun je door de middelste maat dop te openen relatief makkelijk de lucht er uit laten lopen ('vacuüm'. Dat scheelt ook in het wiebelen.

Ik snap ook niet altijd dat iemand voorvering als noodzakelijk ziet op dit soort paden. Het is gewoon hartstikke leuk om je over die 18km heen te worstelen!!
Zoiets hadden we 2 jaar geleden ook in Marokko (zie nieuwste tijdschrift), maar dan bij 30 graden en bijna zonder schaduw.
http://rapidshare.com/files/385234247/G ... t.xls.html
http://rapidshare.com/files/385237611/G ... t.pdf.html
http://www.megaupload.com/?d=XD2HW1N5

Heb inmiddels al mijn spullen (grotendeels) bijelkaar en een klein weegschaaltje gekocht om alles eens in grammen nauwkeurig te wegen. Zie packlijst, te downloaden via rapidshare of megaupload.

In de bijlage de packlijst zoals ik hem nu heb.

Voor de fiets kom ik uit op 16.106gram
Voor de bagage maar liefst op 31.205gram (dus bijna 2 fietsen om mijn nek ;-))
En ik weeg zelf nu 94kg.....
Dan kom ik op een totaalgewicht van 47.311gram voor fiets en bagage....
.... en een totaalgewicht van 141.311gram voor alles inclusief mezelf, maar exclusief 1kg eten en soms 11L water

In de meest rechtse kolom een voorstel om wat op gewicht te besparen.... kom ik uit op een reductie van 5.372gram (=11,35% van fiets+bagage). Als ik al mijn cameraspullen niet zou meenemen dan zou dat een reductie betekenen van nog eens 4.457gram...., totaal dus ca. 10kg

In het uiterste geval zou ik dus zonder besparing uitkomen op 141.311+1.000+11.000=153.311gram (153kg)
Met een uiterste besparing (dus geen camera's, geen branders, pannen en andere evt. overbodige zooi) zou ik uitkomen op 143.482 (143kg)
Verder verwacht ik in de loop van de 2 maanden minimaal 10kg af te vallen....., dan zou ik in Jasper, Canada uitkomen op 143kg of 133kg


Wat is wijsheid? Met een hoogteverschil te overbruggen van 7x de Mount Everest..... en kan mijn fiets dat eigenlijk wel aan (Idworx Off Rohler) zoveel gewicht over onverharde wegen. Begin hem eigenlijk wel een beetje te knijpen ;). Zoals jullie wel zien zie ik niet op een paar gram meer of minder, het gaat me vooral om degelijkheid.

Alvast bedankt voor eventuele reacties.
Je lijstje ziet er mij te ingewikkeld uit om een eenvoudig antwoord te geven. Ik zie door de spaken het wiel niet meer. Met 1 kolom is het wat makkelijker.
Leo van Lierop schreef:Je lijstje ziet er mij te ingewikkeld uit om een eenvoudig antwoord te geven. Ik zie door de spaken het wiel niet meer. Met 1 kolom is het wat makkelijker.
Daar heb je wel gelijk in, misschien dat dit lijstje beter voor je werkt

grtz

http://www.megaupload.com/?d=T6VPKFJR
Het lijstje lijkt me niet zo ingewikkeld. Je neemt naar mijn mening gewoon veel teveel mee.
Allereerst is je fiets te zwaar. Waarom moet daar verlichting, standaard, slot en spatborden op. Van spatborden heb je alleen maar last want op sommige kleigedeelten gaan je wielen geheid vastzitten. Voor je gemoedsrust zou je een licht kabelslotje mee kunnen nemen en niet een van meer dan een halve kilo.
De tent kan de helft lichter, want je gaat toch alleen?
De zin van 2 paar fietsschoenen ontgaat mij. Liever zou ik teva's of zo meenemen.
Over het nut van een reserve buitenband kun je van mening verschillen. Ik zou het niet doen.
Je hebt zo'n 6 kg aan (lege!) tassen bij je en daar komen de rekjes nog bij. O.a. daarom zou ik voor zo'n tocht liever een BoB nemen, die ook maar 6 kg weegt (inclusief tas) en de fiets minder belast.
Overigens moet het gemakkelijk mogelijk zijn om de GDMBR zonder voortassen te fietsen, als je wat minder spullen meeneemt.
Hopelijk krijg je geen spijt van deze fiets zonder voorvering.
Jan Eleveld schreef:Het lijstje lijkt me niet zo ingewikkeld. Je neemt naar mijn mening gewoon veel teveel mee.
Allereerst is je fiets te zwaar. Waarom moet daar verlichting, standaard, slot en spatborden op. Van spatborden heb je alleen maar last want op sommige kleigedeelten gaan je wielen geheid vastzitten. Voor je gemoedsrust zou je een licht kabelslotje mee kunnen nemen en niet een van meer dan een halve kilo.
De tent kan de helft lichter, want je gaat toch alleen?
De zin van 2 paar fietsschoenen ontgaat mij. Liever zou ik teva's of zo meenemen.
Over het nut van een reserve buitenband kun je van mening verschillen. Ik zou het niet doen.
Je hebt zo'n 6 kg aan (lege!) tassen bij je en daar komen de rekjes nog bij. O.a. daarom zou ik voor zo'n tocht liever een BoB nemen, die ook maar 6 kg weegt (inclusief tas) en de fiets minder belast.
Overigens moet het gemakkelijk mogelijk zijn om de GDMBR zonder voortassen te fietsen, als je wat minder spullen meeneemt.
Hopelijk krijg je geen spijt van deze fiets zonder voorvering.
Hoi Jan

Bedankt voor je opmerkingen, ze raken wel de kern.

Spatborden lijken me wel handig om rondspattend modder juist te weren.... en als er teveel modder is dan moet je zowieso van de fiets af lijkt me. Maar je hebt wel gelijk, ze wegen er wel in, net als de verlichting, een eventueel ongebruikte voordrager+tassen, standaard etc. Ik heb dit ook overwogen, maar vind het lastig om er afscheid van te nemen.... Het zal echter wel meteen een extra 4kg kunnen schelen.

Wat de schoenen, wil ik het liefst overdag fietsen met de sidi's en savonds een paar lichte luchtige schoenen aan. De Vaude Breeze zijn eigenlijk al overdekte sandalen en zijn vooral bedoeld als loopschoen in de avonduren.

De tent is lekker ruim en daardoor practisch, maar ja, wel weer 2kg zwaarder dan de Exped Vela....., is echter ook overwogen.

De 2.25 Marathon Extreme is 650gram, ook een zware jongen, maar met mijn totaalgewicht denk ik dat ie behoorlijk gaat slijten, vandaar toch de optie om de band mee te nemen.

Voorvering is vervangen door air-suspension, aldus gerrit gaastra. Maar ben wel benieuwd naar die 400km wasborden. Maar ook met voorvering zul je daar denk ik last van hebben.

Mijn reisgenoot gaat met een fullsuspension-ATB en Bob-kar. Maar denk je echt dat die de fiets minder belast? Heb zelf wel eens met een Extrawheel een vakantie afgelegd en je had met zo'n karretje toch mee zijdelingse belasting op je achtervork dan met fietstassen. Maar het zwaartepunt ligt wel lekker laag bij een Bob, denk dat dat wel een voordeel geeft in vergelijking met een Extrawheel. Wat me opvalt is dat veel amerikanen met een frametas rijden en zonder voor- of achtertassen.... zo houden ze het zwaartepunt van de fiets mooi gecentreerd. Enfin, helaas voor mij een gepasseerd station, en ben voorbereid op vele baalmomenten tijdens het fietsen, maar gelukkig verdwijnen die meestal als je het einddoel hebt bereikt ;).

Maar zal met je opmerkingen aan de slag, als het me lukt om zonder voortassen te rijden, plus aanvullend het verwijderen van de verlichting en de spatborden en de standaard (hoe handig ik het overigens ook vind tijdens regenbuien of schemering) dan scheelt dat wel de nodige kilo's......

Aan de andere kant zit het meeste vet helaas aan mijn lijf en is het op het maximale totaalgewicht van 153kg nog een "relatieve doch flinke" druppel.
Succes ermee!
Over de foto-apparatuur mag ik vast niets zeggen (4,5 kg)....
Ab, dit onderwerp is nu al 8 pagina's lang. Volgens mij is alles zo'n beetje al gezegd. Het is nu aan JOU om te bepalen hoe je het doet. Succes.
Jan Eleveld schreef:Succes ermee!
Over de foto-apparatuur mag ik vast niets zeggen (4,5 kg)....
Haha, nou je mag heus wel je wenkbrauwen fronsen hoor t.a.v. van de foto-apparatuur, maar ik wil gewoon en + en. Wil én een fietsende fotograaf zijn, én ook nog een fotograferende fietser :). Door de D3 in te ruilen voor de D700/D300s/D200 dan bespaar ik hoogstens 0,7kg.

Door de spatborden, de standaard, de verlichting, de voordragers en de voortassen eraf te halen bespaar ik per direct 3,1kg. Maar probleem is dan wel hoe ik al mijn resterende bagage dan in de overige 4 tassen krijg. Dat wordt nog een hele puzzel, echter gelukkig wel een hele leuke puzzel ;). Zal mijn best doen, maar ben wel een beetje pessimistisch.

Het grappige is juist weer dat mijn reisgenoot juist weer denkt zijn spatborden en standaard te gaan missen..... En ik moet zeggen, een standaard is toch wel handig, zoals ik heb ondervonden in de Schotse wildernis. En ook verlichting gaf me wel een veilig gevoel, vooral bij regenachtig weer en tegenliggers (auto's) in het verkeer. Je bent zelfs overdag gewoon net ietsje beter zichtbaar...... Nadeel blijft het gewicht uiteraard.

http://www.megaupload.com/?d=4IWAH3WF
Zoals ik het nu heb berekend kom ik aan het begin van de reis aan een maximaal totaal gewicht van 153,3kg als ik alles inclusief mijn dikke zelf meereken en maximale hoeveelheid water (10L) en eten (2kg).

Mocht het me lukken om de voordragers en voortassen te dumpen, tezamen met de spatborden en de dragers, dan zou ik aan het eind van de reis, inclusief mijn dan 10kg afgevallen zelf en een minimum aan eten (1kg) en water (6L), op zo'n 129,3 kg uitkomen. En ja, dat is inclusief mijn foto-apparatuur.

Mijn wielen zullen dus uiteindelijk een hoeveelheid massa van tussen de 129.3-153.3kg moeten zien te verwerken. Is dat een goed te verwerken hoeveelheid kilo's voor de wielen? Uitgaande van een moderate belasting in de afdalingen, dus lage snelheid en voorzichtig fietsen....
Leo van Lierop schreef:Ab, dit onderwerp is nu al 8 pagina's lang. Volgens mij is alles zo'n beetje al gezegd. Het is nu aan JOU om te bepalen hoe je het doet. Succes.
Leo, ik ga minimaal voor de 10 pagina's :). Joh, ben gewoon een eeuwige twijfelaar en treuzelaar op dit gebied :).
Leuk topic om te volgen!
Algemeen bekend is dat ik voor lichtgewicht ga (ter illustratie: ik fiets altijd slechts met 2 achtertassen, alles bijelkaar 12kg).
Een paar opmerkingen: je hebt erg bezuinigd op kleding, daarbij zit je echt aan de onderkant. Een muts zou ik nog meenemen en je fietshelm mag je zeker niet thuislaten.
Ik mis nog eten/koffie/thee. Ook al is opgezette koffie lekkerder, oploskoffie is misschien toch wel het handigst. En met een knoflook, bouillonblokjes en herbes-de-provence kan je een hele vakantie erg ver komen.

Zeep: ik was al jaren alles met 1 soort zeep, en wel doucheshampoo (dus geen aparte afwas-, kleding- en scheerzeep).
Zaklamp: een Petzl hoofdlamp weegt 80 gram.
En geen katoenen theedoeken, neem 2 ballerina-doekjes mee (overigens: ik droog zelden mijn afwas af).
Overweeg om je fiets vanuit NL in een fietsdoos te doen, scheelt je weer 400 gram flightbag. En inderdaad een licht kabelslotje zou moeten volstaan.
Verder heb je vast de discussie gevolgd over licht schoeisel, er schijnen hardloopschoenen te zijn van 100 gram per stuk.
En ja, je eigen gewicht, wellicht kan daar nog wat vanaf de komende tijd, maar dat wist je natuurlijk zelf ook allang.
En dan die tent (toch 4kg incl. onderzeil en haringen), maar daar heb je kennelijk goed over nagedacht.
Ga je nog een keer een proefweekend doen?
jimvdberg schreef:Leuk topic om te volgen!
Algemeen bekend is dat ik voor lichtgewicht ga (ter illustratie: ik fiets altijd slechts met 2 achtertassen, alles bijelkaar 12kg).
Een paar opmerkingen: je hebt erg bezuinigd op kleding, daarbij zit je echt aan de onderkant. Een muts zou ik nog meenemen en je fietshelm mag je zeker niet thuislaten.
Ik mis nog eten/koffie/thee. Ook al is opgezette koffie lekkerder, oploskoffie is misschien toch wel het handigst. En met een knoflook, bouillonblokjes en herbes-de-provence kan je een hele vakantie erg ver komen.

Zeep: ik was al jaren alles met 1 soort zeep, en wel doucheshampoo (dus geen aparte afwas-, kleding- en scheerzeep).
Zaklamp: een Petzl hoofdlamp weegt 80 gram.
En geen katoenen theedoeken, neem 2 ballerina-doekjes mee (overigens: ik droog zelden mijn afwas af).
Overweeg om je fiets vanuit NL in een fietsdoos te doen, scheelt je weer 400 gram flightbag. En inderdaad een licht kabelslotje zou moeten volstaan.
Verder heb je vast de discussie gevolgd over licht schoeisel, er schijnen hardloopschoenen te zijn van 100 gram per stuk.
En ja, je eigen gewicht, wellicht kan daar nog wat vanaf de komende tijd, maar dat wist je natuurlijk zelf ook allang.
En dan die tent (toch 4kg incl. onderzeil en haringen), maar daar heb je kennelijk goed over nagedacht.
Ga je nog een keer een proefweekend doen?
Jim, bedankt voor je reactie.

In mijn excell lijstje reken ik voor eten en water altijd tussen de minimaal 6kg en maximaal 12kg. De katoenen theedoeken neem ik niet mee, hoogstens ééntje als poetsdoek voor mijn fiets en ketting.
Het kabelslot wordt inderdaad vervangen door een heel licht exemplaar, eentje die meer voor de psychologie mee is dan dat ie tegen betonscharen kan, maar wel een snelle roof kan weten te voorkomen.

Tent, fotografiespullen, waterfilter en kookspullen nemen al voor meer dan 12kg in beslag en kan er in mijn ogen niet veel meer op bezuinigen. De Exped Orion is gewoon een heel mooi tentje, en een 1-persoonstent wordt me gewoon te claustrofobisch. Minder fotografiespullen meenemen lukt me ook niet omdat dat nou juist één van de hoofddoelen is van mijn reis. Dat ik de 14-24 thuislaat doet me al zeer ;).
Wellicht dat ik nog een warme fleece meeneem of anders een Rab Generator Smock, 310gram met dank aan Kees ;).
De flightbag is er voor om alle tassen in te verzamelen, aangezien ik met KLM vlieg volgens het stuksconcept. Fiets gaat in een doos.
En heb net geprobeerd om alles in twee achtertassen, een topbag en een stuurtas te proppen, is helaas niet gelukt.

Ben bang dat het een lange tocht wordt.

grtz
AB schreef:De katoenen theedoeken neem ik niet mee, hoogstens ééntje als poetsdoek voor mijn fiets en ketting.
tja, zo wordt het nooit wat. Je rolt je gereedschap in een lap zodat je je handen af kan vegen, maar als je je fiets een keer wil poetsen hou je een dag je ogen open. Gegarandeerd dat je wel ergens een lap scoort, ook in Amerika!