Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ultralight kamperen - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

ultralight kamperen

210 berichten
Naast gevriesdroogde maaltijden ben ik ook geen fan van bladerdeeg, nu ik erover nadenk.;-)
bladerdeeg schreef:Nou ja, ik zou zeggen: lees ook zeker even de link die ik hierboven gaf. De beste man is met alle brandstoffen op pad geweest, ook Esbit.

In het kort:
  • Duur;
  • Duur;
  • Duur;
  • Niet geschikt voor echt wintergebruik (<-15 graden C);
  • Erg lastig aan te steken;
  • Functioneler (lichter en efficiënter) dan alcoholbranders;
  • Alleen voor sologebruik;
  • Ongeschikt om uitgebreid te koken, puur om water te koken.
Oja, ik vergat die link te lezen, staat idd veel in! Thanks.

Mooi verhaal trouwens over de bivybag, Bladerdeeg. Vooral een tarp delen klinkt leuk, dat doe je niet snel met een tentje (is vaak te close, vooral als vrouw heb je weinig zin om je tent te delen). Ik heb ook een tarp maar die is te klein, is echt een onding. Heb ook geen bivybag maar ik slaap wel vaak met alleen een slaapzak in een open windshelter, geeft een heerlijk vrij gevoel. Behalve als er vliegend gespuis is dan is het toch minder. En in de winter (ook in strenge zweedse winters) kun je prima onder een tarp bivakeren, bij mooi weer zelfs zonder tarp want gewoon in de sneeuw gaat ook. Als het nl buiten -30 is is het binnen in je tent heus niet warmer, alleen bij sneeuwval en harde wind lig je natuurlijk heel wat beter. :wink:
Georg schreef:Van gevriesdroogde maaltijden ben ik geen fan, ik kook graag enigszins 'normaal' als ik met de fiets weg ben. Maar ik fiets dan ook niet in winters Zweden.
Ik fiets vaak door onbewoond gebied (soms wekenlang) en dan ontkom je gewoon niet aan droogvoer, er is dan geen keus, wel of geen fan zijn maakt niet uit. Ik maak het meestal zelf, is veel goedkoper. Heb daar een voedseldroogmachine voor maar een oven werkt ook prima. Als ontbijt heb ik meestal muesli of havervlokken want brood gaat niet (ook niet in de winter want alles bevriest) en verder word ik steeds beter in 't herkennen van eetbare planten/bessen, kan handig zijn. Aan de paddestoelen durf ik nog niet goed, behalve dan de cantharel want die herken ik ondertussen wel, daar heb ik al heel wat kilootjes van gebakken. :)
Overigens begin ik te beseffen dat ultra-lichtgewicht en lichtgewicht blijkbaar twee verschillende 'kampen' zijn. Ik dacht dat deze draad over lichtgewicht ging, maar ik zie nu het doorslaggevende woordje 'ultra'.
Ultralight kamperen is meer voor de echte grammenjagers, de gek die bv met een 18kg zware fatbike sleept maar wel elk wcpapiertje weegt. :D Meestal wordt ie niet begrepen, kijkt men hem meewarig aan en komt er het eindeloze ultralight-vs-pakezel gezeur waar je niks mee opschiet.
In dit forum komt meestal de negatieve reactie dat UL veel duurder is, alleen geschikt is in warme bewoonde gebieden of alleen met een creditcard kan. Wat grote onzin is, maarja probeer dat maar eens uit te leggen aan iemand die al 25 jaar vier of zes zware Ortliebs rondsjouwt.
Snelle asfaltvreters die voor de echte UL-strijd gaan worden al helemáál slecht geaccepteerd, dan komen gelijk de opmerkingen dat je alleen kunt genieten zoals men hier al 20 jaar of langer doet en dat is met minstens 15kg bagage, veel stoppauzes (dan wordt het woordje cultuuuuur gebruikt haha) en veel geleuter over wat precies een fietsvakantie is. Wat natuurlijk voor een ieder een andere betekenis heeft maar dat wil men dan niet inzien of accepteren.
Ik begrijp ook heel goed Bladerdeeg zijn wat felle reactie, want soms word je kriegelig van dit soort onzinnige discussies.

En om weer terug te komen op een geschikt UL-tentje. Met UL-kamperen staar je je niet blind op duurzaamheid en hoe storm/sneeuwzeker je tent is. Ik hoef ook helemaal geen tent die 20 jaar meegaat want dan ben ik mss al dood, ik leef liever nu. Daarbij vind ik het erg leuk om van tentje te veranderen, om mee te gaan in de grammenjacht, om open te staan voor bv een tarp met bivybag en om alles uit te proberen. Als mijn UL-tentje sneuvelt heb ik tenminste een goed excuus om een nieuwe te zoeken of om er eentje zelf te maken, lijkt mij ook wel eens intressant. :)
@Yopie;

Misschien heb ik last van een betrekkingswaan; maar ik heb hierboven nog geen onzinnige discussies c.q. 'geleuter' gelezen over dit onderwerp. Wel onredelijke reacties van Bladerdeeg.
Ik ben, zoals velen die hier nu meelezen vermoed ik, nieuwsgierig naar lichtgewicht fietsreizen, en er is wat mij betreft geen sprake van wel of niet accepteren van andermans reisvoorkeuren, noch heb ik hierboven kunnen lezen dat wie dan ook een bepaalde manier van fietsreizen aan iemand meent te moeten voorschrijven. Ik heb ook niet de indruk dat deelnemers aan bovenstaande draad zaken 'niet inzien'.
Het plaatsen van enige terechte op-en aanmerkingen hoort in een discussie thuis, anders kunnen we wel ophouden.
Niemand heeft hier bijv geschreven dat UL alléén met een creditcard kan. Wel dat zo'n card erg licht is.
Er mag in een discussie enige nuancering worden aangebracht, zo lijkt me, "ultralight versus pakezel gezeur" is een typisch voorbeeld van een zwart-witte weergave van zaken; en, als ik bovenstaande berichten doorlees, dan zie ik niemand die hier op dit moment die tegenstelling zo zwart-wit neerzet.
Ik heb ook niet kunnen lezen dat iemand hier beweert dat je 'alleen kunt genieten zoals men hier al 20 jaar doet'. Of je moet iets anders/algemeners bedoelen dan deze forum-discussie, dat is mogelijk.

Ik gun iedereen z'n plezier met de tarp, maar adviezen over kamperen in mogelijk levensgevaarlijke omstandigheden kunnen op een kritische voetnoot rekenen.

"snelle asfaltvreters die voor de echte UL-strijd gaan"; "strijd" is in dit verband een gevoelige term, vrees ik.
"Sterker door Strijd", is dan wel weer een mooie slogan, en de wapenspreuk van Rotterdam.
Ha die Georg, ik bedoelde niet de reacties in dit topic hoor. Ik heb het over de reacties/discussies die ik zoal door de jaren heen op dit forum lees. :wink:

Ik bedoel dat er op dit forum nogal vastomlijnde ideeën zijn over hoe een vakantiefiets en fietsvakantie eruit moet zien. Meestal hoort daar geen racefiets, MTB, ultralight packing, schijfremmen, verende voorvork, snelle asfaltvreters etc bij en dat geeft weleens de (on)nodige discussies. Mss is het de nogal conservatieve nederlandse fietscultuur die hier een beetje in de weg zit?
Het zou fijn zijn als mensen zorgvuldiger formuleerden en eerst even doorlazen wat ze geschreven hebben. En het zou ook fijn zijn als er geargumenteerd werd in plaats van denigrerend op de man spelen.
Ik was degene die ooit dit draadje opende omdat mij leek dat velen wat van de ultralight technieken kunnen opsteken. Het was zeker niet bedoeld als een nieuwe kerk of een kruistocht tegen andersdenkenden. Laat iedereen eruit halen wat hij of zij zelf bruikbaar vindt. En ja daar hoort ook bij dat mensen af en toe moeten kunnen zeggen dat ze een bepaalde oplossing te extreem of te gevaarlijk vinden. Immers, ultralight zoekt het randje op, en waar dat precies ligt is zeker niet zo helder. Als we alleen de strengste leer toelaten vervreemden we velen van ons, lijkt me. Dat zou jammer zijn.
OK, een hoop mist. Die is nu weer weggeblazen, terug naar (ultra)light.
Yopie schreef: Ik heb Arkel Dry-Lites, een setje weegt 520gram en ze hebben 28L inhoud. Mss is dat wat?
Yopie, deze fietstassen vind ik er mooi en van degelijke kwaliteit uitzien. Bevallen deze goed? En zijn ze wel groot genoeg voor je spullen?
Nog een vraagje, hoe en wat met het in Zweden wonen als ik vragen mag? (hoe is dat zo gekomen? ben ik wel benieuwd naar eigenlijk)

Groetjes Tim
Yopie schreef:Ik bedoel dat er op dit forum nogal vastomlijnde ideeën zijn over hoe een vakantiefiets en fietsvakantie eruit moet zien. Meestal hoort daar geen racefiets, MTB, ultralight packing, schijfremmen, verende voorvork, snelle asfaltvreters etc bij en dat geeft weleens de (on)nodige discussies. Mss is het de nogal conservatieve nederlandse fietscultuur die hier een beetje in de weg zit?
Je bent de ligfiets vergeten :D
De Dry-lites zijn iets kleiner als de voortassen van Vaude of Ortlieb, maar wel veel lichter.
De Arkel Drylites zijn een erg interessant idee, maar toch wel klein (en kleiner dan de 28 liter van de opgave). Ik kom ermee uit voor een weekend, maar zodra het wat langer wordt haal ik het er niet mee, ondanks mijn toch wel erg compacte uitrusting. Ze groter maken gaat natuurlijk niet zomaar, want dan heb je meer structuur/frame nodig. Ik hoop nog steeds op net wat grotere tassen voor misschien 1 kg. Arkel heeft wel plannen in die richting.
Wat je hier ziet is dat bij de tassen eigenlijk nog veel meer winst valt te behalen dan bij tenten.
In combinatie met een 9 liter Ortlieb stuurtas en de tent op de bagagedrager zijn de Dry-Lites net groot genoeg voor me. Betekent wel elke dag boodschappen doen...

En ik moet eigenlijk zeggen waren groot genoeg voor me, want afgelopen vakantie is de bevestiging van één van de tassen gescheurd; tassen hadden er toen zo'n 30 fietsdagen opzitten.

Als Arkel ze 30% groter zou maken en de stiksels verbetert zouden het perfecte tassen zijn voor fietsers met een compacte/lichte uitrusting. De huidige versie kan ik niet aanraden.
Helemaal mee eens, behalve voor een weekendje.
jeroen_ schreef:Je bent de ligfiets vergeten :D
Ja, de snelle comfortabele ligfiets wordt hier zeker ondergewaardeerd! Geloof dat de electrische fiets meer aanhang heeft, belachelijk! Mss moeten we een topic openen voor alle ondergeschoven fietsen en fietsers. Voor alle trikes, velomobielen, mtb's, racers, singlespeed, fixies, vouwfietsen, steps, jazeker steps!, eenwielers, transportfietsen, tandems en ehhhh .. mag de fatbike ook in het rijtje of heb ik daar al genoeg over geneuzeld? :D
TimTT schreef:Yopie, deze fietstassen vind ik er mooi en van degelijke kwaliteit uitzien. Bevallen deze goed? En zijn ze wel groot genoeg voor je spullen?
De fatbike maakt te ruige tochten, daar heeft elke tas een te zwaar leven en dat wil ik de mooie Arkels niet aan doen. Ik gebruik ze dan ook vnl op de racefiets, daar zijn ze beter op hun plek. Ben er nu mee naar NL, de Lofoten en Finland gefietst en dat ging prima. Maar net als Wim en Peter heb ik niet genoeg aan de twee tassen. Een paar dagen lukt wel maar ook dan heb ik het tentje op de drager. Het is gewoon dat je in het hoge noorden meer kleding, voedsel en ook een warmere slaapzak/matje nodig hebt dan bv in zomers Spanje, mss zou het daar wel lukken met alleen twee Arkels, dat weet ik niet. Maar iig heb ik er vaak een 13L drybag aan 't stuur, een frametasje en een klein rugzakje voor geld, mobiel, camera etc bij.

Wat ook is; de racefiets is een licht fietsje, de kampeerspullen zijn ultralicht, de tassen wegen weinig, de Zonda wielen zijn sterk, ik ben geen zwaargewicht en dan is er voor mij geen reden meer om zoals bij de zware fatbike tot het uiterste te gaan. Bij de fatbike moet ik tillen, die moet ik over rotsen hijsen, door modder duwen en dan telt elke gram maar de racer zoeft soepeltjes over asfalt, soms 200km per dag maar dat gaat prima. Dus ik kan meer meenemen dan ik nödig heb en dat doe ik dan ook, heb bv altijd teveel sokken bij me en koop altijd teveel eten (een soort angst dat ik zonder kom te zitten dus prop ik de tassen helemaal vol).

Ik zou denk ik niet genoeg hebben aan alleen iets grotere Arkels want in de drybag aan het stuur zit de dikke winterslaapzak en wat slaapkleding en dat zou er nooit bijpassen. Heb ook Ortlieb voortassen die weleens achterop de racer zitten, daar gaat meer in maar ze zijn beduidend zwaarder en dat voel je gelijk op een licht racertje. Ik ben daar ook een keer mee naar NL gefietst en een rondje om de Baltische zee maar ik geef toch de voorkeur aan de Arkels, dat fiets echt fijner. Ik vind ze ook mooier op de racefiets staan, die lompe Ortliebs vind ik dan maar niets. :)
Nog een vraagje, hoe en wat met het in Zweden wonen als ik vragen mag? (hoe is dat zo gekomen? ben ik wel benieuwd naar eigenlijk)
Dat is m'n vikingbloed, die trok me als een magneet naar het hoge noorden terug. Ik werd daar verliefd, op alles, op het land, de natuur, de rode huizen, het gekke volkje, het buitenleven, de ruimte, rust, vrijheid.. Hier mag en kan ik mezelf zijn. :)
Zoals ik al hoor zijn de Arkels wel redelijk mooie tassen alleen toch wat aan de kleine kant voor langere tochten.
Yopie schreef: maar de racer zoeft soepeltjes over asfalt, soms 200km per dag maar dat gaat prima.

Dat is m'n vikingbloed, die trok me als een magneet naar het hoge noorden terug. Ik werd daar verliefd, op alles, op het land, de natuur, de rode huizen, het gekke volkje, het buitenleven, de ruimte, rust, vrijheid.. Hier mag en kan ik mezelf zijn. :)
Maar daar woon je nu vast?Wel gaaf hoor! Zweden lijkt me wel een mooi land qua natuur en cultuur. Van plan om er van de zomer heen te fietsen.

En een beetje weer afdwalende van het onderwerp maar wat voor zadel heb jij/jullie op de racefiets als je er langere tochten mee maakt? Ik fiets momenteel op een Trek Crossrip 2 2017 model zonder aanpassingen tot nu toe, maar ik krijg best snel zadel pijn (fiets wel met een fietsonderbroek (agu uomo) met zeem). bij zo'n 70km redelijk vlot fietsen al. Volgens 12gobiking site, waar ik ook mijn fiets in de winkel gehaald heb, staat dat er een Bontrager Evoke 1 zadel op zit ( https://www.12gobiking.nl/trek-crossrip ... AjB98P8HAQ ). Misschien is dit ook geen fijn zadel?
Zadels zijn een heel persoonlijk ding. Zelf zweer ik, net als veel tourfietsers, bij een hard leren zadel. Vroeger was dat automatisch een Brooks, tegenwoordig heb je ook de hoogwaardiger leren zadels van Gilles Berthoud. Maar ze zijn wel zwaar, en mogen niet nat worden.
Zadelpijn is altijd een driehoek tussen broek/zeem, zadel en afstelling. Een zinnig advies kan ik je niet te geven, behalve dat het persoonlijk is.

Mijn racefiets zadel (Fizik Arione) kan ik makkelijk 150km per dag op zitten, mijn Brooks die ik na vele aanbevelingen gekocht heb kan ik nog niet aan wennen (hard en glad). Al moet die laatste misschien nog verder ingereden worden (nu zo'n 500-800km ergens, maar ik pak altijd de racefiets).

Broeken zijn bij mij allemaal Assos wielerbroeken (=duur), maar de nieuwe S7 serie met een naadloze zeem ben ik totaal niet tevreden mee en kan ik je niet aanraden. De vele malen goedkopere voorganger de S5 zijn mijn lievelings broeken, maar ik moet dus ook opzoek naar een nieuw merk.

Een goede afstelling is ook een kunst die niemand echt meester is, maar hier is voldoende over te lezen of bikefitters/winkeliers/medefietsers die je kunnen helpen.

Als ik ze in volgorde zou moeten zetten waar je de oplossing zoeken moet:
1. Fietsafstelling
2. Zadel
3. Broek

Let wel, dit is allemaal persoonlijk advies. Ik ben geen expert/specialist op dit gebied. Een specifiek model noemen is helemaal onmogelijk.
TimTT schreef:Maar daar woon je nu vast?Wel gaaf hoor!

Yep, en ik wil ook nooit meer terug. :)
En een beetje weer afdwalende van het onderwerp maar wat voor zadel heb jij/jullie op de racefiets als je er langere tochten mee maakt?
Op de racefiets een Selle Italia SLR Lady Flow, heerlijk zadeltje! Op m'n andere fiets een Selle Italia Gel Lady Flow, zowel voor lange asfalt- als offroadtochten een heel fijn (leren) zadel. Ik fiets alleen op de racer met een zeembroek maar moet wel elke lente weer wennen aan het harde racefietszadeltje, kan niet meteen ongestraft uren in het zadel zitten. Maar zadelvlees kweken gaat gelukkig snel bij mij. :)

Verkeerde afstelling van 't zadel merk ik ook snel op de racefiets, denk omdat 't frame iets te lang voor m'n bovenlichaam is waardoor ik te gestrekt op de fiets zit (althans zo voelt dat). Staat het zadel met de punt iets omhoog krijg ik een slapend kruis, staat ie iets naar beneden krijg ik een beurse kont. En een paar mm verschil in hoogte of meer naar voren/achteren kan op het einde van de dag gevoelige knieën, onderrug, nek of schouders geven. Maar 't duurde wel een tijdje voordat ik daar achterkwam, ging niet vanzelf. Komt ook omdat ik daar op de andere fietsen geen last van had, maarja daar zit ik ook niet zo lang in het zadel. Denk eigenlijk dat op een racefiets zowiezo de afstelling veel nauwer luistert, je zit daar toch meer als één geheel op.
Vanuit m'n eigen ervaring met zadels onderscheid ik twee dingen; zadelpijn, dwz pijn ter plaatse van de tuberositas ischadicae ofwel de zitbotten, en een doof gevoel in de kruisregio.
Het eerste is te bestrijden met een goede koersbroek met voldoende kwaliteit padding, het tweede door de juiste zadelvorm- en zoals hierboven reeds gezegd de zadelstand. Bij dieper/sportieve zit en een wat meer gekanteld bekken is een zadel met licht oplopende achterzijde aan te bevelen. (Zie ook het 'spine-concept' van de firma Fizik.
In mijn ervaring biedt een fietsonderbroek over het algemeen onvoldoende kwaliteit 'padding'/zeem.
Ik zou een goede echte fietsbroek aanbevelen, van bijv Castelli, Sportful of Assos om er een paar te noemen van betere kwaliteit. Voel je je ongemakkelijk in zo'n fietsbroek dan kun je eenvoudig een dunne trekkingbroek erover aantrekken. Maakt voor de zadelpijn niet uit. Het zadel zelf is zoals gezegd heel persoonlijk, ik denk dat de meeste fietsers er in de tijd proefondervindelijk achter komen welke hun voorkeur heeft. Ik fiets op een Brooks. Maar soms ook op een ander zadel op een racefiets en dat gaat ook. Tour of race maakt ook nog veel uit qua zithouding en hoeveel gewicht er op je zadel komt te rusten.
Misschien ook wel passend in dit draadje;

ik heb een Cumulus 200 X-lite slaapzak met rits, en dat is, met lange thermokleding, aan de koude kant bij temperaturen rond de 2-3 graden. Nu ben ik me eens gaan verdiepen in de stand van zaken, en kom ik het begrip quilt tegen, evenals 'comforter'. (die laatste bij Cumulus althans).
Op de Cumulus-site zie ik echter nauwelijks gewichtsverschil tussen de lichte mummy slaapzakken en vergelijkbare quilts. Bijvoorbeeld een X-lite 200 met rits weegt standaard 390 gram, een quilt 150, die nog net een graad minder warm zou zijn, 375 gram.
Dan denk ik; je kunt een mummy ook openritsen en een kwartslag draaien, waarbij ook het voetengedeelte door de rits nog verder open kan dan bij een quilt. (als je, zoals ik, een ultra-lichte slaapzak wel eens wat te krap vindt als zijslaper)

Zijn er hier mensen met ervaring met deze varianten van een slaapzak?
Zoals vaak met relatief nieuwe outdoor-fenomenen bekruipt mij al snel het gevoel van 'de nieuwe kleren van de keizer'.
Niet helemaal een antwoord op je vraag, maar ik gebruik dezelfde slaapzak, maar dan zonder rits. In combinatie met een relatief kleine tent en een lakenhoes heb ik het hierin in mijn korte ondergoed nog nooit koud gehad. Als de temperatuur onder nul daalt trek ik eventueel mijn donsjasje en een lange broek aan. Overigens vind ik het fietskamperen bij temperaturen onder nul niet echt prettig, maar dat is vooral vanwege de kou in de tijden tussen het fietsen en het slapen.