DanK schreef:Prachtig. Dank Yonna.
Dank DanK.
MikeN schreef:
Ik ben blij dat je weer op het forum terug bent Yopie (voor mij ben je nog steeds Yopie)!
Overigens, door je avonturen in je fatbike en bikepacking draadjes ben ik gaan bikepacken en durfde ik van de gebaande paden af.
Mooi, dan heb ik toch nog iets goeds gedaan met m'n fatbike&bikepack terreur hier. En Yopie of Yonna, ik luister naar alletwee dus mij maakt het niets uit hoor
Sneeuwkanonweer, heet dat echt zo?
Weet niet hoe 't heet in het nederlands, mss is hier ook wel geen woord voor. Het heet iig snökanonväder of ook wel sjösnö. Als dat sneeuwkanonnenweer lang aanhoudt kan er bv in drie dagen tijd anderhalve meter sneeuw vallen. Daar is niet tegenop te ploegen want vaak ligt er al een meter sneeuw.
Nu vraag ik mij toch af wat voor tentje je hebt als daar een fatbike in past, dat kan niet een licht bikepacking tentje zijn, toch? Dat vraagt om een plaatje!
Heb verschillende wintertentjes maar waar de fattie inpast is een circa 2.5 x 2.5m tipitentje, weegt geloof ik net iets van 1kg maar in de sneeuw hoef ik geen binnentent en dan is het maar 460gram. Geloof dat je dat wel een bikepackingtentje mag noemen, alhoewel 2.5 x 2.5m geen tentje meer is maar eerder een balzaal.
Het fijne van dit tentje is dat je de binnnentent kleiner kan ophangen zodat je een 1m breed slaaptentje creëert en een grote voortent krijgt waar je bv makkelijk met twee personen kunt zitten/koken. Of waar ook een fatbike in past, dus fijn als je ergens kampeert waar je niet je fiets uit het oog wilt verliezen.
De fatbike slaapt meestal languit in de sneeuw naast de tipi. Een lange stok zoeken om hem te ondersteunen is een heel gedoe in diepe sneeuw, je wordt alleen maar koud en de sneeuw dringt in je laarzen, handschoenen, mouwen etc. Vaak zitten stokken ook vastgevroren in een dikke ijssneeuwlaag en tis zowiezo nog de vraag of het zou helpen want bij nieuwe sneeuwval verdwijnt de fiets toch.
Hier met fatbike en zonder binnentent. De fattie past makkelijk, m'n zooi kan erbij, ik kan er prima in/uit en kan ook koffie etc koken.
Geloof dat 't tentje in het midden 125cm hoog is. Binnentent is niet nodig want bij bv -20℃ is het ook -20 in de binnentent, daarbij is er bij die temperatuur geen nattigheid of condens (de sneeuw smelt niet) en zijn er ook geen kruipende of viegende beestjes.
Heb weinig foto's van de tipi mét binnentent omdat ik hem vrijwel alleen in de winter gebruik (heb in de zomer geen balzaal nodig). Moet dan goed in m'n fotozooi zoeken en heb daar nu geen zin in. Vond wel deze met 't binnententje erbij. Ik gebruik bij het bikeraften vaak de wielen (die toch al los zijn) als tentwielstokken zodat er een soort voortent of dakje tegen regen/sneeuw ontstaat. En is weer eens wat anders dan de saaie boomtak die ik anders gebruik, zoals hier in m'n kleine tentje: